Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såhär ser det på stora delar av gräsmattan
 

Bifogade filer

  • 20210504_162423.jpg
    20210504_162423.jpg
    665 KB · Visningar: 56
Jag sådde några olika blommor i en rabatt i helgen och nu börjar det titta upp saker. Frågan är bara hur jag ska veta om det är nåt jag sått eller ogräs... hmm.... kan bli en intressant säsong det här!
 
Nej. :D

(Jag väntar på att mina ska titta upp... har sått massor men ännu nästan ingen aktivitet :( )
Mina aklejor lever sitt eget okontrollerade liv. De första fröplantorna som tittar upp är verkligen pyttesmå, inget jag märker bland de andra perennerna. Så plötsligt är det en större bladrosett. Så ogräsrensa inte alltför nitiskt.

Jag bor i ett gammalt hus och här finns aklejor överallt. Några i rabatterna också :)
 
Mina aklejor lever sitt eget okontrollerade liv. De första fröplantorna som tittar upp är verkligen pyttesmå, inget jag märker bland de andra perennerna. Så plötsligt är det en större bladrosett. Så ogräsrensa inte alltför nitiskt.

Jag bor i ett gammalt hus och här finns aklejor överallt. Några i rabatterna också :)
Ja jag har också akeljor lite överallt i trädgården och fick nya plantor av mamma förra året som jag satte ut. :) Men i år frösår jag för första gången själv, hittade så fina sorter på nätet. Det är dessa som inte tittat upp ännu... men hoppas de gör det snart. :) De lever fritt och får växa där de står. Nån har tittat upp i en rabatt men annars står de flesta i lövträdsskugga här och där.
 
Var ut idag som vanligt och kikade i tunneln. Och möjligen kan det vara så att det gror lite aklejor nu till slut. :love: Vi har några kalla nätter kvar och sen kommer det pangvärme i början på nästa vecka. Och då bör det även säga pang i växthuset. :love: Tills dess skyddar jag med fiberduk på nätterna.
Just nu finns det i tunneln jättemycket spenat redo att skördas, lite rädisor och lite sallat. Har sått mer spenat ute och har sallad för omplantering så det blir nog en bra succession. Kålen ser ut att ha tagit sin omplantering fint så jag hoppas jag har fina plantor att sätta ut framöver. :)

Lite reflektion, saker som grott oerhört bra via kallsådd i tunnel i år är; rödmalva Zebrine, violkungsljus Rosetta, solrosor, ringblomma, rosa stäppsalvia, spenat, sallat, kål, lejongap, pionaster. Saker som varit lite kinkiga är zinnia, rävsvans och krasse som grott fint men frostskadats någon natt trots fiberduk. Dock lever fortfarande många plantor också. Nu börjar det också synas små, små skott av sommarrudbeckia, akleja, solhatt, humlesuga... och kanske något mer som jag glömt. ;)
 
Fick anledning att fira idag så då trycka jag av beställningen på Odla. :D Det blev vinhallon, rosa blåbär, blåbärstry 2 sorter, marsipansalvia ( :D ), hösthallon Autumn bliss, pineberry (vit ananasjordgubbe) och jostabär. :d Skoj!
 
3 år i min lilla engelska trädgård, det har hänt lite sen jag flyttade in.
1:a bilden våren 2019 när jag precis satte i gång. Hittade en massa stenplator gömt i gräset som jag sen i omgångar har grävt upp och ändrat om utseendet på uteplatsen.
I mitt delen så växer det rosor och en blanding av mormors trädgårds perenner och i änden av trädgården har jag en liten naturdel som humlor och bin gillar.
2:a bilden maj 2019
3:e bilden maj 2020
4:e bilden maj 2021


2019-2021 1st week in May.jpg
 
3 år i min lilla engelska trädgård, det har hänt lite sen jag flyttade in.
1:a bilden våren 2019 när jag precis satte i gång. Hittade en massa stenplator gömt i gräset som jag sen i omgångar har grävt upp och ändrat om utseendet på uteplatsen.
I mitt delen så växer det rosor och en blanding av mormors trädgårds perenner och i änden av trädgården har jag en liten naturdel som humlor och bin gillar.
2:a bilden maj 2019
3:e bilden maj 2020
4:e bilden maj 2021


Visa bifogad fil 69012

Vilket lyft! Kul att följa, förra ägaren verkar inte ha varit sådär överdrivet trädgårdsintresserad. Eller så har den kanske bara inte haft ork och möjlighet att syssla med trädgården.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 090
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
850
· Visningar
29 275
Svar
15
· Visningar
560
Senast: alazzi
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp