Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Regnet lättade och jag har varit ut två vändor på tomten,

HELVETE så mycket sniglar jag hittar! Både långa skogssniglar och gamla hederliga med hus. Har aldrig under mitt långa liv sett så många sniglar. Har hackat ihjäl mängder med spaden. Ja, de med hus får vara, men de andra :rage:

Hoppas att detta innebär att de tog sig upp ur jorden och jag därmed avlivat en stor del av avelsmaterialet..... Har ju inte (peppar peppar) haft några större bekymmer med att odlingarna blir uppätna.

Läste idag att det väntas blir mängder med sniglar i år pga den långa våren. Men att noggrann utrotning tidigt begränsar mängden. Så jag jobbar på.
 
Idag fick vår lilla mini-altan sig ett ansiktslyft i form av Ikeas Mällsten-kakelplattor :) Jag väntar fortfarande ivrigt på att begoniorna ska blomma - den till vänster på första bilden har börjat lite smått men i den andra krukan syns ingenting alls än... Hoppas den kommer igång snart, för jag planterade dem med förväntningen "smärre färgexplosion" :D

Patiopics.png


Allt på framsidan är väldigt nyplanterat och "ungt" än, vi fick den helt uppgrävd och omlagd i oktober förra året, så tanken är att det ska växa till sig och bli betydligt mycket mer grönt och mindre brunt runtom :)
 
Köpte billig droppbevattning med påse på Biltema. Mycket nöjd. Kommer köpa fler.

Tomater, gurkor m m står i krukor i hinkar. Så de har vattenbehållare. Samt gräsklipp ovanpå. Behöver mycket sällan vattna i plastväxthuset, då värmen blir till kondens och håller krukorna fuktiga. (Stänger fortfarande om natten.)

Har bollar med rör som fylls med vatten och sticks ner i jorden. Samt semestervattnare (snöre i plaströr) som tillåter plantan att suga vatten från behållare bredvid.

Täcker så mycket jag kan. Gräsklipp, ogräs, blast från rädisor o rabarber, hö/halm, löv m m. Gör stor skillnad.

Har grenar, pinnar, kvistar och/eller halm/hö i botten på lådorna. Det gör också stor skillnad för fuktigheten.

Samlar regnvatten. Vill få tag på ibc-tankar. Drömmen vore att kunna leda regnvattnet från bostadshuset till ett bevattningssystem, men i dagsläget känns det mycket svårt. Från uthuset vore det mer lättlöst, men jag vill ju ta tillvara på allt regnvatten.

Ser också hur mycket vatten inomhus som vi egentligen borde kunna ta tillvara på. Saknar bara energin att ta de där sista stegen till hållbara och praktiskt fungerande lösningar, som vi verkligen fullföljer.
 
Installering av Gardenas micro drip system inlett.
Quick and Easy, my ass :cautious:
1/3 klart, ryggen värker, händerna är skinnflådda och jag är helt slut
Bådar gott inför installation här hemma alltså... :laugh::grin: Jag vill gärna köpa en bevattningstimer men är så nojig över att ha vattnet på hela tiden. Just nu åker kopplingar loss i tid och otid så jag stänger alltid av vattnet direkt efter användning. Om jag inte är glömsk, och det straffar sig i princip alltid och sen har man vattenångest för det har bara sprutat vatten ur slangen och vem vet hur länge....
(Ja jag har bytt till Gardena men slangen är billig och tydligen gillade inte ens Gardenakopplingar att ligga ute hela vintern...)

Det är kanske inte en så stor ansträngning att slå på och av vattnet manuellt vid vattning jämfört med vattenångest. :p Det finns ju trots allt timer på mobilen.
 
Bådar gott inför installation här hemma alltså... :laugh::grin: Jag vill gärna köpa en bevattningstimer men är så nojig över att ha vattnet på hela tiden. Just nu åker kopplingar loss i tid och otid så jag stänger alltid av vattnet direkt efter användning. Om jag inte är glömsk, och det straffar sig i princip alltid och sen har man vattenångest för det har bara sprutat vatten ur slangen och vem vet hur länge....
(Ja jag har bytt till Gardena men slangen är billig och tydligen gillade inte ens Gardenakopplingar att ligga ute hela vintern...)

Det är kanske inte en så stor ansträngning att slå på och av vattnet manuellt vid vattning jämfört med vattenångest. :p Det finns ju trots allt timer på mobilen.
Jag har hoppat bevattningsdator i nuläget. Blev dyrt nog ändå så jag prioriterar att slippa stå med vattenslangen. Vrida på och av kranen känns inte så betungande.
Får bli dator sedan istället ☺️
 
Jag har hoppat bevattningsdator i nuläget. Blev dyrt nog ändå så jag prioriterar att slippa stå med vattenslangen. Vrida på och av kranen känns inte så betungande.
Får bli dator sedan istället ☺️
Ja det hade ju varit lyxigt med dator men som du säger, det är ju snabbt gjort att vrida på kranen. :) Såg pappas bevattning in action igår och de där små munstyckena sprutar vatten rejält långt alltså. Det tror man ju inte när man ser dem. Kommer bli schysst!
 
Jag har hittat döda vita insekter som ligger på jorden i mina krukor i växthuset. Någon som vet vad det är för något? Behöver jag vara orolig för skadedjur?
 

Bifogade filer

  • 20210608_073724.jpg
    20210608_073724.jpg
    243,4 KB · Visningar: 15
Gjorde ju fint i trädgården sista helgen i maj inför sommaren; fuchsia även i år i amplar, lavendel, jordgubbsplantor (4 olika sorters), lobelia, petunior, Dahlia och stjärnöga 😍. De flesta verkar må bra; inte minst Dahlian som blommar som bare den 😍 men lavendeln verkar däremot vilja dö. Har jag vattnat för mycket eller pga katterna som jag kommit på med att pissa där? 😆🤔.
 
Köpte billig droppbevattning med påse på Biltema. Mycket nöjd. Kommer köpa fler.

Tomater, gurkor m m står i krukor i hinkar. Så de har vattenbehållare. Samt gräsklipp ovanpå. Behöver mycket sällan vattna i plastväxthuset, då värmen blir till kondens och håller krukorna fuktiga. (Stänger fortfarande om natten.)

Har bollar med rör som fylls med vatten och sticks ner i jorden. Samt semestervattnare (snöre i plaströr) som tillåter plantan att suga vatten från behållare bredvid.

Täcker så mycket jag kan. Gräsklipp, ogräs, blast från rädisor o rabarber, hö/halm, löv m m. Gör stor skillnad.

Har grenar, pinnar, kvistar och/eller halm/hö i botten på lådorna. Det gör också stor skillnad för fuktigheten.

Samlar regnvatten. Vill få tag på ibc-tankar. Drömmen vore att kunna leda regnvattnet från bostadshuset till ett bevattningssystem, men i dagsläget känns det mycket svårt. Från uthuset vore det mer lättlöst, men jag vill ju ta tillvara på allt regnvatten.

Ser också hur mycket vatten inomhus som vi egentligen borde kunna ta tillvara på. Saknar bara energin att ta de där sista stegen till hållbara och praktiskt fungerande lösningar, som vi verkligen fullföljer.
Angående regnvatten så går det att leda från en tunna till en annan det gjorde jag förra året just nu är alla tunnor redan tomma :cautious:
Men det kräver några tunnor förstås
 
Installering av Gardenas micro drip system inlett.
Quick and Easy, my ass :cautious:
1/3 klart, ryggen värker, händerna är skinnflådda och jag är helt slut
Har ett soldrivet från Impecta, som jag måste sätta igång snart, har inte masat mig till det. Men tror att det bara hade en tendens till att falla isär, inte till att skinnflå.
 
Jag var lite nyfiken på micro drip-systemet så jag påbörjade ihopsättning på lunchen. Jag kommer säkert ha tänkt jättefel men tja, det var kul att bygga ihop ändå. Som vuxenlego. :)
Tipsar om att lägga slangen ute i solen eller växthuset så den blir riktigt varm och mjuk, gick lite lättare att trycka ihop med delarna då! Kommer nog även ha handskar fortsättningsvis...
Utöver det så var det kanske inte en jättehit att utöva akrobatiska övningar i växthuset mitt på dagen i full sol. :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 106
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 286
Senast: Blyger
·
Svar
26
· Visningar
866
Senast: Krålus
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp