Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är 2/3 av systemet uppe. Har tillfälligt pluggat biten där sista tredjedelen ska börja för jag hade inte köpt tillräckligt av vissa saker 🙈

Vattnet är på men hur länge ska man vattna varje dag?
När jorden har uppnått en viss fuktighet så behöver man inte vattna så mycket. Jag kommer nog köra 10 min om dagen eller 10*2 (morgon och kväll) om det behövs (tänker att växthuset kanske kräver mer). :) Kör lite mer i början för att få upp en fuktighet i jorden och sen känn efter under några dagar. Man kan ju justera hur mycket munstyckena ska spruta/droppa och det styr ju också hur länge du behöver vattna per gång. Jag kommer ha sprinklermunstycken och det kanske skiljer sig från om man har droppmunstycken? Då kanske man hellre vill att det droppar under flera timmar medan sprinkler ger mer vatten per tidsenhet?
 
Kan man så morot och rödbeta nu eller är det försent och lönlöst?

Sådde en del i pallkrage men bara kanske 1/10 har grott. Var gamla fröer så kanske därför. Men funderar på om det är värt att peta ner lite fler (nya) frön
Man kan ju så lite extra och låta dem stå över vintern. Så länge de inte sitter fast pga fruset kan man skörda och även framåt våren innan de börjar vilja gå i blom, då blir de träiga. :)
 
Massor små knoppar på min passionsfrukt såg jag nu. Underbart!! Kanske kan vi äta hemmaodlade passionsfrukter i slutet av augusti. Istället för januari som det blev förra gången. Då blev det bara en frukt med, jag hoppas på fler denna gång.
 
När jorden har uppnått en viss fuktighet så behöver man inte vattna så mycket. Jag kommer nog köra 10 min om dagen eller 10*2 (morgon och kväll) om det behövs (tänker att växthuset kanske kräver mer). :) Kör lite mer i början för att få upp en fuktighet i jorden och sen känn efter under några dagar. Man kan ju justera hur mycket munstyckena ska spruta/droppa och det styr ju också hur länge du behöver vattna per gång. Jag kommer ha sprinklermunstycken och det kanske skiljer sig från om man har droppmunstycken? Då kanske man hellre vill att det droppar under flera timmar medan sprinkler ger mer vatten per tidsenhet?
Jag kollade faktiskt upp hur mycket de ger per timme. Har mest droppslang och den ger 1,5l/h så jag tänker 2 timmar per dag 🤔
 
Skickade lista till mannen på fler bevattningsprodukter då jag såklart räknat fel och har för mycket av en hel del och för lite av annat 🙄

Nu är 4/5 inkopplat pga att jag saknar EN produkt. Blir tokig på hur svårt det ska vara att räkna på detta 🙈
 
Jag skall så en omgång till med persilja och tänkte testa att blötlägga fröna innan sådd och lade i går kväll dem i ett glas med vatten som jag placerade på skrivbordet för att inte glömma bort.

Vilket var precis vad jag gjorde nu när jag tog en klunk vatten, som tur var hade de flesta av fröna sjunkit till botten av glaset och klarade sig :)
 
Nu är persiljan sådd, skall bli intressant att se om den gror fortare efter att fröna legat i blöt. Det var i alla fall trixigare att så eftersom de fuktiga fröna fastnade på fingrarna så sista halvmetern gav jag delvis upp och sådde med avstånd lite hur som helt.
 
Jag har planterat ut mina ynkliga frösådder. Eftersom jag verkligen hatar omplantering så får mina frösådder finna sig i att bo i sina pyttekrukor tills det är dax att plantera ut, men i år har det dragit ut på tiden (kylan) och det var verkligen ett gäng sorgsna typer som nu bor där dom ska i pallkragarna...
Årets "test-sådder" är vejde och hirs :p
 
Skickade lista till mannen på fler bevattningsprodukter då jag såklart räknat fel och har för mycket av en hel del och för lite av annat 🙄

Nu är 4/5 inkopplat pga att jag saknar EN produkt. Blir tokig på hur svårt det ska vara att räkna på detta 🙈
Jag tänkte fortsätta med mitt idag på lunchen för det är mulet! Såhär bra växthusväder har det inte varit på ett tag. :p Jag fick ett startpaket så det är rätt skönt att ha något att utgå ifrån känner jag... Hade nog varit ganska lost annars! Behöver komplettera med något munstycke och kanske en tryckutjämnare till några bäddar utomhus bara. Ska bli gött att ha det igång och göra klart pallkragarna där inne och sen bara ogräsrensa i princip!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 153
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 363
Senast: Blyger
·
Svar
44
· Visningar
1 555
Senast: Krålus
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp