Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet, men insåg inte hur stora de faktiskt blev och hur mycket de brer ut sig. När jag köpte dem var de sticklingar på 7.5 cm eller något. Mycket jobb för några usla tomater. Mina kryddväxter däremot växer för fullt liksom min basilika men håller sig inom rimliga gränser.
Jag vet att det ”bara” är växter, men det skär lite i hjärtat ändå att du inte verkar uppskatta att de trivs... Att de skulle växa måste du ju ha varit med på, hur ska de annars kunna få massa tomater? Om du har så lite plats borde du nog frågat någon om en sort som verkligen håller sig miniliten. (Ja, det finns.)
 
Jag vet, men insåg inte hur stora de faktiskt blev och hur mycket de brer ut sig. När jag köpte dem var de sticklingar på 7.5 cm eller något. Mycket jobb för några usla tomater. Mina kryddväxter däremot växer för fullt liksom min basilika men håller sig inom rimliga gränser.
Men vad hade du förväntat dig? Att de skulle vara 1 dm och ge massvis av tomater på en gång? Har du någonsin sett en tomatplanta?? :banghead:

Släng/ge bort dem och köp tomater eller låt växter vara växter, läs på och VÄNTA.
 
Dör gör dom inte på ett tag tror jag. Meeeeen jag vill ha mogna tomater nu. Trodde jag köpte två busktomater men tydligen inte. Jodå tjuvar och klippte bort grenar längst ner och de som bara växer utåt med inga klasar. Men det kommer bara nya.

@tanten @Ninnurur Visa bifogad fil 71849

Jag är ingen växtmänniska
Du kanske skulle köpt på IKEA istället? De har busktomatplantor med tomater på. Odling tar tid, det är inget att rekommendera om man är otålig :)
 
Du kanske skulle köpt på IKEA istället? De har busktomatplantor med tomater på. Odling tar tid, det är inget att rekommendera om man är otålig :)

Inga mer tomater! 🙈 de får växa så får vi se var det slutar. Min fuchsia blommar faktiskt lite efter allt tidigare gnäll och hallåande ;) så jag får bara beväpna mig med mer tålamod (och hoppas att de inte dör av törst när jag inte är hemma).
 
Således; kan man utarma praktlysing genom enveten trimning? Jag kan plantera in annat successivt och gräva extra stora planteringsgropar åt dem och på sikt ändra artsammansättningen, tänkte jag. Tänker mig att jag kan ta vissa områden åt gången så jag orkar köra med trimmern flera gånger under säsongen. Det borde vara det mest görbara alternativet? Hela lunden är ca 500 kvadrat och lysingen täcker en stor andel av denna yta.
Jag har inte praktlysing men väl lupiner som jag håller i schack genom att gräva upp där jag inte vill ha dom och stoppar ner något annat i hålet, på samma sätt som du tänker. Jag vill ha lupinerna kvar som en kant mellan ängen och syrenhäcken, och den här metoden fungerar bra.
Så den borde fungera bra din tanke :up:
 
Mitt första inlägg i tråden får bli en bild på en del av utsikten från trädgården
PSX_20210616_191728.jpg

100% orörd äng sedan gud vet hur många år. En guldgruva för biologisk mångfald, tyvärr räknas även miljoner och åter miljoner myggor dit... Så, mina känslor för den är minst sagt ambivalenta :angel:
 
Vad gör ni med era penséer? Klipper ni ner så det blommar igen, och hur gör man så ifall på bästa sätt? Mina är fortfarande ganska fina men har växt sig ganska höga och tycker de börjar säcka ihop lite mer och mer för varje dag.
IMG_0096.jpg
 
Vad gör ni med era penséer? Klipper ni ner så det blommar igen, och hur gör man så ifall på bästa sätt? Mina är fortfarande ganska fina men har växt sig ganska höga och tycker de börjar säcka ihop lite mer och mer för varje dag. Visa bifogad fil 71862
Jag brukar klippa ner typ 1/3 så de fortfarande blommar. Och ta nästa 1/3 när den hämtat sig. Gör man så håller den sig superlänge!

IMG_20210612_144500.jpg


Extremt långt ifrån, men på trappen har jag tre krukor. Borde klippa nu! :)
 
När vi är inne på tomatplantor och att tjuva.

På en av mina plantor (högväxande körsbärstomat) verkar jag ha drabbats av någon form av tillfällig sinnesförvirring. Eller tillfällig och tillfällig, den har uppenbarligen pågått ett tag :D Upptäckte idag att jag har låtit stammen dela sig i två. Ena "stammen" är såklart från början en tjuv, men nu ser plantan i princip ut som ett Y med två jämnstora grenar. Som båda har flera klasar med blommor och båda producerar egna tjuvar. Plantan är nog knappa metern hög.

Hur hade ni gjort? Låtit den växa på med två stammar eller tagit bort stammen som från början är en tjuv?
 
När vi är inne på tomatplantor och att tjuva.

På en av mina plantor (högväxande körsbärstomat) verkar jag ha drabbats av någon form av tillfällig sinnesförvirring. Eller tillfällig och tillfällig, den har uppenbarligen pågått ett tag :D Upptäckte idag att jag har låtit stammen dela sig i två. Ena "stammen" är såklart från början en tjuv, men nu ser plantan i princip ut som ett Y med två jämnstora grenar. Som båda har flera klasar med blommor och båda producerar egna tjuvar. Plantan är nog knappa metern hög.

Hur hade ni gjort? Låtit den växa på med två stammar eller tagit bort stammen som från början är en tjuv?

En tvåstammad behöver förstås lite mer stöttning med näring och så, men det brukar funka utmärkt! Jag låter flera av mina plantor ha två toppar. :)
 
Vårens regn har skapat ett riktigt paradis för mygg, så pass att man blir attackerad även mitt på dagen i fullt solsken. :down: Nu på kvällen fick både jag och sambon bokstavligen springa in, helt galet! Det var mygg överallt, en kan ju nästan tro att man bor i Norrland. :cautious:

Tyvärr är tornseglarna inte alls lika många som föregående år och några fladdermöss har jag inte sett till ännu, så det lutar ju åt någon typ av fälla framöver.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
64 65 66
Svar
1 311
· Visningar
43 420
Senast: Sedna
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 890
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 861
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i mittenhuset i en radhuslänga i vår brf. I dagsläget måste jag gå genom huset med ogräs och tex gräsklipparen. Eller över mina...
Svar
16
· Visningar
1 167
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp