Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså jag är SÅ sugen på att köpa sparrisplantor. Är det för sent för i år?
Var är bäst att köpa ifrån?
Hur många är rimligt att införskaffa?
 
När vi är inne på tomatplantor och att tjuva.

På en av mina plantor (högväxande körsbärstomat) verkar jag ha drabbats av någon form av tillfällig sinnesförvirring. Eller tillfällig och tillfällig, den har uppenbarligen pågått ett tag :D Upptäckte idag att jag har låtit stammen dela sig i två. Ena "stammen" är såklart från början en tjuv, men nu ser plantan i princip ut som ett Y med två jämnstora grenar. Som båda har flera klasar med blommor och båda producerar egna tjuvar. Plantan är nog knappa metern hög.

Hur hade ni gjort? Låtit den växa på med två stammar eller tagit bort stammen som från början är en tjuv?
Alltså jag tjuvar inte mina tomater, har inte ork till det, och det går hur bra som helst. Oftast är det tjuven som får blommor och orginalgrenen viker sig nedåt. Iaf här.

Jag plockar grenar rent allmänt när de är för täta
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vad gör ni med era penséer? Klipper ni ner så det blommar igen, och hur gör man så ifall på bästa sätt? Mina är fortfarande ganska fina men har växt sig ganska höga och tycker de börjar säcka ihop lite mer och mer för varje dag. Visa bifogad fil 71862

Jag brukar slänga dem och köpa petunior. Det börjar bli dags. Jag funderar dock på att peta ner dem i en rabatt istället för att slänga dem. Så får de överleva eller inte.
 
Alltså jag är SÅ sugen på att köpa sparrisplantor. Är det för sent för i år?
Var är bäst att köpa ifrån?
Hur många är rimligt att införskaffa?

De ska ju ändå inte skördas första året, så jag hade köpt och petat ned om du får tag på några! :DKlostra har 50% rabatt på sina sista sorter, verkar finnas fram till nästa vecka. Annars är det nog slutsålt för säsongen på många ställen.

Tänker att man vill ha minst två olika sorter och minst två plantor av varje sort, minst! :angel:
 
Nästa år jag ska odla vitlök. Massor med vitlök! Behöver nog rödlök också.
Så jag får skaffa mer pallkragar. Är det bara där jag bor eller är det "brist" på begagnade billiga kragar? Har inte sett en enda annons i år..

Jag med! :D i alla fall några stycken.

Tror att det blivit väldigt svårt att få tag på till ett bra pris efter att alla började odla i dem, speciellt nu under pandemin lär de väl gå som smör i solsken.
 
Jag med! :D i alla fall några stycken.

Tror att det blivit väldigt svårt att få tag på till ett bra pris efter att alla började odla i dem, speciellt nu under pandemin lär de väl gå som smör i solsken.

Ja, det måste vara så. Köpte mina kragar på Biltema, men det blir ju väldigt dyrt om man ska ha flera..
 
Nästa år jag ska odla vitlök. Massor med vitlök! Behöver nog rödlök också.
Så jag får skaffa mer pallkragar. Är det bara där jag bor eller är det "brist" på begagnade billiga kragar? Har inte sett en enda annons i år..
Ja de har ju även varit slut på Biltema och sådär och förra året gick all markduk på Biltema åt samma dag de kom in till affären... Folk odlar som tokar just nu. :p
 
Förkylning och allergi sätter sannerligen lite käppar i orken. Men igår på lunchen fick jag ändå lite gjort. Jag planterade om de pyttesmå bärbuskarna jag köpte billigt - man kan ju säga att jag kom på ganska sent att jag kan plantera om dem, istället för att gå runt och tänka negativa tankar om bärbuskebädden jag inte iordningsställt ännu. :idea: Jag planterade några av de risiga chili/paprikaplantorna i växthuset. Planterade även ut squash som är väldigt pyttig med de växer ju så fort. De bor ihop med majs och pumpa precis utanför landet. De fick också ett täcke av gräsklipp. :d Jag har nu 7 squashplantor om alla överlever. Baserat på att de inte gett superbra skörd tidigare (den gula musselsquashen har aldrig blommat men skam den som ger sig) blir det nog bra, eller alldeles för bra. :p

Jag har också vattnat buskar som planterats i lövlunden - rhododendron börjar precis blomma nu. :love: De andra syns knappt och mannen hade slängt en stor nedtagen syrenstam/gren över prakttryet. :meh: Kan inte klandra honom - jag såg inte busken i praktlysinghavet heller. :arghh:
 
I min trädgård håller jordgubbarna på att mogna för fullt! Ikväll blir det nog en liten liten efterrätt med jordgubbar. Några var ska det nog kunna bli.

Sommarblommorna jag sådde i våras växer och växer och jag väntar ivrigt på att de ska börja blomma!
Samma här fast jag ligger nog en dag efter dig på jordgubbarna. Dessvärre har koltrasten upptäckt bären men så länge det bara är en liten koltrast så är det inte så farligt.
 
Samma här fast jag ligger nog en dag efter dig på jordgubbarna. Dessvärre har koltrasten upptäckt bären men så länge det bara är en liten koltrast så är det inte så farligt.

Jag la på bärnät när första bäret var nästan moget. Jag hoppas att det hjälper. Det verkar som det än så länge!
 
Jag la på bärnät när första bäret var nästan moget. Jag hoppas att det hjälper. Det verkar som det än så länge!
Det gör det säkert! Jag skaffade också ett nät, problemet är bara att mitt jordgubbsland blivit för vidlyftigt och det är svårt med nätet så om inte det blir alldeles för många bär som går åt så avvaktar jag med mitt nät, eller ev. täcker bara den godaste sorten.
 
Det gör det säkert! Jag skaffade också ett nät, problemet är bara att mitt jordgubbsland blivit för vidlyftigt och det är svårt med nätet så om inte det blir alldeles för många bär som går åt så avvaktar jag med mitt nät, eller ev. täcker bara den godaste sorten.

Jag har bara två pallkragar. Så det var rätt lätt att täcka med bärnät.
 
Nu är växthuset vindsäkrat :up:
IMG_20210617_090112.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
56 57 58
Svar
1 151
· Visningar
38 476
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 814
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i mittenhuset i en radhuslänga i vår brf. I dagsläget måste jag gå genom huset med ogräs och tex gräsklipparen. Eller över mina...
Svar
16
· Visningar
1 166
Senast: Verdandi
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 510
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Ulvlek
  • Card Declined

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp