Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Trädgårdstips som jag inte kunde låta bli att dela med mig av... :angel:
 

Bifogade filer

  • Trädgårdstips.jpg
    Trädgårdstips.jpg
    59,5 KB · Visningar: 59
Tack, jag personligen avstår nog helst från ännu mer zucchinis! :D (men de ÄR tjusiga!) Jag röstar på mer majs åt folket, efter att mina sista två stackare också gett upp och knäckts. Årets odlingsfail hos mig, men ska vara rappare med utplanteringen nästa år så kommer de att kunna rota sig bättre. Kanske hitta lite bättre läge för planteringen också.
Jag plockade och kokte majs förra året, dagen efter fick jag njursten (ingen korrelation).
Känner jag lukten av majs börjar jag svettas. 😣
 
Jag älskar hallon, men är inte speciellt förtjust i hallonbuskar.

Har aldrig haft en riktigt hallonhäck tidigare men planterade hallon här vid huset redan första sommaren.

Resultatet: de är överallt. Lika invasiva som kirskålen. Gjorde misstaget att ställa min växttunnel lite väl nära. Jag rycker skott ur pallkragarna i tunneln i stort sett varje dag. Klipper hallonskott med gräsklipparen många meter ifrån hallonhäcken.

Den sommar jag orkar ska jag klippa bort varje tillstymmelse till hallon och transplantera buskar till något hörn där de får sköta sig själva. :meh:

På den tiden jag trodde att fyra odlingskvadrater skulle vara lagom som min köksträdgård (att jämföra med nuvarande tolv + lite små öar utöver det) så hade jag dessutom den lysande idén att sätta hallon som "en avgränsning" i kanten på den ena kvadraten. Alltså som att de skulle växa där helt snällt på en ynka rad och bara avstå från att invadera resten av landet. Det fattade givetvis hallonen om möjligt ännu mindre än jordärtskockorna, som jag också satt som "en avgränsning" för en annan kant.

Ändock så VILL jag nog ha dem längst upp i det nygrävda, denna gång dock att de får en egen grävd yta, men att jag kan klippa gräset runt om. Men jag förstår risken att de passerar under den klippta ytan för att glatt poppa upp i nästa odlingsyta. Men jag måste nog ta den risken ändå. (det är okej att återkomma med "vad var det jag sa" när jag år 2023 beklagar mig här över allmän halloninvasion)
 
Ändock så VILL jag nog ha dem längst upp i det nygrävda, denna gång dock att de får en egen grävd yta, men att jag kan klippa gräset runt om. Men jag förstår risken att de passerar under den klippta ytan för att glatt poppa upp i nästa odlingsyta. Men jag måste nog ta den risken ändå. (det är okej att återkomma med "vad var det jag sa" när jag år 2023 beklagar mig här över allmän halloninvasion)
Antecknar :D
 
Kära Buke-trädgårdsorakel. Det dök upp en fundering här vid middagen ang. benmjöl. Går det att ersätta med krossade äggskal?
 
Nej, de innehåller olika ämnen. Benmjöl innehåller kväve och fosfor. Äggskal innehåller kalcium.
Jag trodde att benmjöl också innehåller kalcium, men gjorde kanske en tankevurpa då :angel: Känner att jag har mycket kvar att lära när det kommer till näringsämnen och grejer
 
Jag har köpt stuga och fått med ett par rabatter som jag inte riktigt vet vad det är.

Är det någon som vet vilka växter det här är och vad jag borde göra med den näst längst till vänster som ser bedrövlig ut?

09DCA499-F6E1-4C7E-BEF0-29150661ABC2.jpeg
 
Jag har köpt stuga och fått med ett par rabatter som jag inte riktigt vet vad det är.

Är det någon som vet vilka växter det här är och vad jag borde göra med den näst längst till vänster som ser bedrövlig ut?

Visa bifogad fil 74271
Busken till höger är en Smällspirea, Physocarpus opulifolius 'Diabolo'. De med större blad med vit kant är en sort av Hosta.
 
Jag har köpt stuga och fått med ett par rabatter som jag inte riktigt vet vad det är.

Är det någon som vet vilka växter det här är och vad jag borde göra med den näst längst till vänster som ser bedrövlig ut?

Visa bifogad fil 74271
Det spretiga påminner om hur mina pärlhyacinter såg ut när de var överblommade sen länge
Klipp av dom och se om något kommer upp nästa år :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 174
· Visningar
39 272
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 831
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i mittenhuset i en radhuslänga i vår brf. I dagsläget måste jag gå genom huset med ogräs och tex gräsklipparen. Eller över mina...
Svar
16
· Visningar
1 166
Senast: Verdandi
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 535
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp