Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Till allas överraskning här hemma lever faktiskt vårt fikon 🤗 Ni var många här i tråden som sa fikon var sena när jag skrev vi trodde den var död och men jag tänkte,, men sååå sen? Men jodå, ni hade rätt ^^ Det gamla små grenarna är döda, så har klippt bort det, frostskador?, men den har skjutit upp nya blad och har växt hyfsat nån vecka nu.

Ska få lite blommor från lillebrors trädgård, dom vill inte ha dom men dom passar fint här hos oss och alltid trevligt med gratis 😁👌Ska bara tänka ut var dom ska bo.

Och hibiscusen börjar komma 🌺 :love: tycker färgkombinationen på denna är så fin, knopparna ser nästan ut som hasselnötter ^^


IMG_20210804_193927079.jpg
 
Jag har tyckt det har varit svårt att hitta fakta för ett så pass litet projekt - eller fakta som överensstämmer.
Söker jag på trädgårdsdamm förutsätts det att jag vill ha fiskar och söker jag på groddamm så är det oftast betydligt större areal.

Min morbror är "projektledare" och en kompis som haft akvarier under många år rådgivare. 🙂
I vissa texter står det att man ska störa så lite som möjligt, framförallt ska man plocka skräp som kan bidra till övergödning.
Tanken är att bygga upp halva badkaret med sten så att det blir en sluttning och lagom grunt för grodorna (och skulle ett djur trilla i så ska det gå att ta sig upp).
Har en bra stenhög i trädgården redan som säkert kan fungera som övervintring. Troligen används den redan för jag har rätt mycket grodor! 🧡
Trodde jag skulle behöva en pump för att vattnet inte ska bli stillastående och syrefattigt, läste någonstans att det istället kan störa grodor och yngel.

Så det lutar åt att badkaret grävs ner, lägger tvättatgrus i botten och byggs på med stenar. Kanske någon barkbit läggs i.
Kommer fylla på med vatten från den egna brunnen. Sedan läste jag att som "start up" kan det vara bra med några liter vatten från en sjö, så det kommer hämtas från en i närheten.
Jag har önskemål på några enkla vattenväxter som jag tycker är fint (dyblad, hästsvans, vattenklöver, svärdslilja)
Men jag tror vi kommer börja så enkelt som möjligt och lägga till efterhand om det visar sig att det behövs.
(Men min morbror började prata om att han ville bygga upp ett vattenfall, så who knows? 🤷‍♀️)
Det låter perfekt! Klart du ska ha lite vattenväxter i. Kommer bli så snyggt och väldigt funktionellt. Har också läst om att importera en bra bakteriekultur med sjövatten. Välj en frisk sjö bara!



bilder! :bump:
 
Jag tog sticklingar från mammas fantastiska doftkaprifol idag! Den ska få växa upp utmed verandan, hoppas jag. Med lite tur kan jag beskära jostabärbusken som står där jag bodde förut i helgen och göra sjukt mycket sticklingar av den.

Den gröna vindruvan kom i jorden (tack kombon!).

Och gurkorna fullkomligt sprutar ur sig frukt. Och tomaterna. Och zucchinin. :p
 
Har lyssnat på gamla avsnitt av odla i p1 hela eftermiddagen och nu vill jag odla kål och vitlök och ha en massa konstiga växter i trädgården och föröka löjtnantshjärtan och och och och.... Tror jag ska gå med i Trädgårdsamstörerna också. Bara för skoj skull. Ska bara luska ut vilken filial jag tillhör.
 
IMG_20210805_211649_284.jpg

Snus för skala.
Need I say more? 🙈🙈🙈


Jag trodde rödbetor var sånt man plockade upp på hösten. När jag väl förstod att så var inte fallet hade jag inte ork att ta tag i det.
Men ikväll så!
Varierande storlek på dem. Den största blir kanske inte så god att äta...
 
Jag tycker betor är sådant som brukar vara najs att ha stående kvar ute åtminstone några stycken till frosten kommer, tillsammans med purjolök och kål, men ska jag parera storleken någotsånär så måste jag nog snart också börja riva upp en del.

De har verkligen gynnats av att dras upp i pluggbrätte i stället för att direktså som jag alltid gjort förut, blev mycket jämnare utplanterade såhär. Har hittills bara nänts ta upp en gulbeta, men den räckte till två middagar (ok, med en del annat till). :laugh:

Röd- och polkabetorna satte jag lyckligtvis ut lite senare, får hoppas att de släpar lite storleksmässigt. Samtidigt tycker jag att de brukar bli goda även i storlek XL. Jag handlade hem lite extra getost senast, enkom för den annalkande säsongen med förväntat frossande i kål och betor. Betorna gärna ugnsbakade med lite honung till. :d
 
Mina tomater knäcktes i regnet.. eller ja, de har inte gått av helt men de är dubbelvikta. Ska binda upp dem och hoppas på det bästa.

Tomatillo försöker ta över växthuset trots att jag klipper och klipper. Får väl se om det blir nån frukt också..
Har skördat två djungelgurkor. Kul!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
42 780
Senast: SiZo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 652
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 854
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i mittenhuset i en radhuslänga i vår brf. I dagsläget måste jag gå genom huset med ogräs och tex gräsklipparen. Eller över mina...
Svar
16
· Visningar
1 167
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp