Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
I min trädgård har inte hänt så mycket mer än att äpplena mognar efterhand efter sort i min apelgård med gamla svenska äpplesorter. Dumt nog skrev jag aldrig upp sorterna jag satte och ett par av dem har jag glömt namnet på.

Sista omgången isbergssallad har kommit upp, borde såtts några veckor tidigare men med lite tur kanske det går att skörda blad ändå :)
 
Sitter och planerar en ny rabatt. Fick mina lökar från Cramers idag och insåg att jag inte har någonstans att sätta dem. Dessutom skrollade jag förbi en skitsnygg plantering på Facebook, rund i nivåer byggd av sten. Skitsnygg, men sparade jag länken? Icke. Så jag skissar och skissar. Har en massa tegelstenar i källaren, samma färg som huset. En liten rundel med lökväxter kanske? Och då har jag ju någonstans att sätta rosorna som ploppat upp mitt i trädgården.

Ja vi får se hur det blir.

Hade samma problem, så jag har börjat gräva ny stooor rabatt :D Provade att slänga på kartong och tidningar på gräsmattan och har lagt på lite jord i något slags improviserat prova-på no-dig infall (aka lathet :cool::angel:) tänkte häll på lite gödsel, sen lökarna ovanpå och så ett till lager jord, så slipper jag till och med gräva ned lökarna! :idea:
 
IMG_20210917_163852595.jpg


Plockat in en bukett från trädgården också! :love:

Det är Buke-blommor! :D
 
Nu har lökarna jag beställt kommit. Några tulpaner, allium och påskliljor. Jag har även fött hem frön till perenner som kan sås nu så idag blir det rabattfix! Det blir svårt att ha tålamod hela vintern till jag får se resultatet!
 
Påbörjat projekt rabatt
Visa bifogad fil 77146
Ska på med kartong och jord, givetvis, sen en cirkel med sten till i mitten.
Försöker komma på vad jag ska ha för växter i. Insektsvänligt givetvis.
Vad fint det blir!

jag skulle definitivt lägga kartongen även under stenarna för att inte få in gräs där (även om det är en ganska sugit sak att göra när stenarna redan är på plats så fint).

Jag - och insekterna- ääälskar anisosop. Jag har två olika varianter, och den jag köpt som frö från runåbergs är överlägset snyggast OCH godast. de blir perfekt te tillsammans med tex mynta. Det finns också med limegröna blad. Så snygga!

Gillar du te kanske det kunde bli en te-rundel? Lavendel, en ros i mitten, anisisop, kamomill, citrontemynta (dvs bergamott) eller fläckig tekattmynta… Alla har fantastisk doft som både insekter och jag uppskattar. Kanske salvia också för ett vackert kontrasterande bladverk? Det går kanske att fylla ut med det säkra kortet ringblomma första säsongen innan perennerna fyllt ut - de blommar än här.

Ser fram emot att följa hur det blir!
 
Vad fint det blir!

jag skulle definitivt lägga kartongen även under stenarna för att inte få in gräs där (även om det är en ganska sugit sak att göra när stenarna redan är på plats så fint).

Jag - och insekterna- ääälskar anisosop. Jag har två olika varianter, och den jag köpt som frö från runåbergs är överlägset snyggast OCH godast. de blir perfekt te tillsammans med tex mynta. Det finns också med limegröna blad. Så snygga!

Gillar du te kanske det kunde bli en te-rundel? Lavendel, en ros i mitten, anisisop, kamomill, citrontemynta (dvs bergamott) eller fläckig tekattmynta… Alla har fantastisk doft som både insekter och jag uppskattar. Kanske salvia också för ett vackert kontrasterande bladverk? Det går kanske att fylla ut med det säkra kortet ringblomma första säsongen innan perennerna fyllt ut - de blommar än här.

Ser fram emot att följa hur det blir!
Tack för alla tips! Ska kolla upp vad som kan tänkas passa oss :)

Ja jag var så ivrig att komma igång att jag glömde kartongen under.. Men det går att fixa!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 179
· Visningar
39 614
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 835
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i mittenhuset i en radhuslänga i vår brf. I dagsläget måste jag gå genom huset med ogräs och tex gräsklipparen. Eller över mina...
Svar
16
· Visningar
1 166
Senast: Verdandi
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 559
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp