Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skörd!
IMG_20210920_095651.jpg
 
Hur smakar physalis som odlats i Sverige? Smakar det samma som dom i butiken? Är dom svåra? Mkt frågor 😅

Jag köper otroligt sällan physalis i butik. Men de jag odlar själv blir väldigt goda!! Otroligt smakrika!

Hos mig i Skåne zon 1 i skyddat söderläge på friland är det en väldigt enkel och okomplicerad växt. I samma rabatt har jag busktomater och jag behandlar dem likadant. Samma mängd vatten, gödning osv. De verkar ha samma krav på livet. De håller nu på att mogna men de år det är en kall höst så hinner inte alla mogna. Om man har växthus kan man säkert odla dem längre norrut. Jag köper en färdig planta på plantskola. Årets planta var 50cm hög utan sidogrenar alls men den har växt otroligt mycket! Speciellt på bredden!
 
Klippte bort överflödiga blad och tog bort de minsta tomaterna idag. Täckte plantorna med tunn väv. Men tyvärr kommer inte alla hinna mogna. Tycker det är svårt att få dem att mogna inne, torkar så lätt. Tips på vad/hur jag ska göra med dem mottages tacksamt. Syltade gröna tomater har inte strykande åtgång hos oss.
Hur förvarar du tomaterna på eftermogning? Klassikern är ju ett ljust fönster men det är precis vad som torkar ut tomater. Jag eftermognar mina i tomma kökslådor - mörkt och svalt. Marmelad på gröna tomater med citron och ingefära är annars en riktig hit.
Jag tror att det var @tanten som berättade om det eminenta tipset att lägga dom under sängen, för där rodnar dom 😇
Jag har testat och det fungerar verkligen :up:
 
Jag köper otroligt sällan physalis i butik. Men de jag odlar själv blir väldigt goda!! Otroligt smakrika!

Hos mig i Skåne zon 1 i skyddat söderläge på friland är det en väldigt enkel och okomplicerad växt. I samma rabatt har jag busktomater och jag behandlar dem likadant. Samma mängd vatten, gödning osv. De verkar ha samma krav på livet. De håller nu på att mogna men de år det är en kall höst så hinner inte alla mogna. Om man har växthus kan man säkert odla dem längre norrut. Jag köper en färdig planta på plantskola. Årets planta var 50cm hög utan sidogrenar alls men den har växt otroligt mycket! Speciellt på bredden!

Physalis funkar bra i Norrland också i växthus, min svärmor har odlat flera säsonger nu @Tilly_85 :up: De är verkligen goda!

Edit: Övervintrar man dem blir de monster, de slutar liksom aldrig växa O_o
 
Jag köper otroligt sällan physalis i butik. Men de jag odlar själv blir väldigt goda!! Otroligt smakrika!

Hos mig i Skåne zon 1 i skyddat söderläge på friland är det en väldigt enkel och okomplicerad växt. I samma rabatt har jag busktomater och jag behandlar dem likadant. Samma mängd vatten, gödning osv. De verkar ha samma krav på livet. De håller nu på att mogna men de år det är en kall höst så hinner inte alla mogna. Om man har växthus kan man säkert odla dem längre norrut. Jag köper en färdig planta på plantskola. Årets planta var 50cm hög utan sidogrenar alls men den har växt otroligt mycket! Speciellt på bredden!
Åh, det låter bra, Skåne här med ^^. Har planlagt för tomater både på friland och i växthus till nästa år. Kanske får köpa 2 plantor om jag hittar och se hur det går. Jag köper physalis från affären ibland men mkt roligare att ha egna 👌 :d
 
Jag har grävt ner nästan alla tulpanlökar nu, himmel vad mycket mer jobb det var än jag trodde! Hade svårt att gräva nog djupt på en del ställen men jag hoppas att det duger ändå.

I övrigt är jag så glad i mina höstaster som fortfarande blommar, resten av perennerna det rätt skräpiga ut numer.
 
Jag har grävt ner nästan alla tulpanlökar nu, himmel vad mycket mer jobb det var än jag trodde! Hade svårt att gräva nog djupt på en del ställen men jag hoppas att det duger ändå.

I övrigt är jag så glad i mina höstaster som fortfarande blommar, resten av perennerna det rätt skräpiga ut numer.
Köpetulpaner i kruka har ju löken synlig...

Orkar själv inte gräva så djupt man har hittills lyckats få vårglädje.
 
Vi ställde den i hans vardagsrum bara :D Det var för varmt och mörkt men den var rätt glad ändå. Bästa är nog som chili, lite svalare och växtlampa.

Hmm, undrar om det går att gräva upp den ur rabatten, sätta den i kruka, beskära ordentligt och ha den i vardagsrummet. Eller kommer familjen protestera över att ha monstret i vardagsrummet i ett halvår?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 381
Senast: Blyger
·
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 582
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i mittenhuset i en radhuslänga i vår brf. I dagsläget måste jag gå genom huset med ogräs och tex gräsklipparen. Eller över mina...
Svar
16
· Visningar
1 117
Senast: Verdandi
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp