Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nja, jag vill ju gärna få ut en massa brunnen hästgödsel och gammal hösilage så lite grävande tänker jag mig nog. Men ett par av de nya plättarna har jag haft täckmaterial liggande på såpass länge (sedan någorlunda tidig vår) så de har hunnit kväva tillväxten och håller fukten i jorden ännu. Nu är det de där sista bonusmetrarna som blir mer sweat-dig.

Men de odlingsytorna får bli lite vad det blir i år tänker jag, jag vänder ner grässvålen och hoppas att det mesta kvävs och så ser till att få lite vettig jord på toppen blandat med gödelstacksmaterial så rötterna har något att ta tag i som inte är helt kompakt. Blir det inte så bra i år så slänger jag på ännu mer täckmaterial inför vintern på allt det nygrävda, och så får det mulcha till sig i lugn och ro inför 2022.
Jag är helt ny på täckodling/ no dig, men jag gör så att jag lägger kartong i botten, kompakt gödsel underst (rejält lager), ett lager med köpt jord (fick bli så i år, hoppas slippa det nästa gång, så här i efterhand hade jag kunnat ha mindre jord överlag) och så halm/hö/hösilage överst.

Sen puttar jag undan översta lagret och till plantor som ska ut så blir det automatiskt plats åt dem, men det som jag frösår får ta sig igen, försöker att inte ha allt för tätt överst.

Däremot blev det så åt potatisarna jag satte ut, men de lyckades ta sig igenom täcket ändå. 💪💪💪

Hittills har allting växt över förväntan. 🙂

Ni som är gamla i gamet får gärna ge tips om jag missat något.
 
Jag kör ju också på no dig, för det är så förtvivlat tråkigt att gräva 😁 Körde papp på rulle i år, för jag hade ingen annan kartong att tillgå ändå, och det är oerhört smidigt att bara rulla ut den! Jag har ju ett befintligt, men misskött, trädgårdsland, så jag rullade ut över hela och täckte med gräsklipp i väntan på att den beställda jorden skulle anlända. Sen på med hästgödsel i bäddbredd och nu håller jag på att täcka med jord. Tre av fyra täckta hittills och väldigt glad över min lilla trädgårdstraktor med kärra så att jag iaf slipper köra jorden i skottkärra. Räcker med arbetet att skyffla upp den på kärran 😝

Snart äntligen dags att, oerhört sent, få potatisarna i jorden! Och dahliorna 😊
 

Bifogade filer

  • 1F62CFAB-0E3D-4348-B168-65DD9FF93DB2.jpeg
    1F62CFAB-0E3D-4348-B168-65DD9FF93DB2.jpeg
    581,2 KB · Visningar: 55
Bra timing på flera ställen att anlägga nya bäddar i 28 graders värme. Men kålen bara måste ju ut nu, så den måste få någonstans att bo. Och även om fänkålen tar mindre plats, så råkade det visst bli, öhmmm, 30 plantor. :confused:
Kan relatera!
Jag testade att förså bönor (pga sniglarna) som grodde dåligt. Hittade då ett tips om att att förgro bönorna i fuktiga wettexdukar - hade många olika bönor, ett paket med 8 st nya wettextrasor i 4 olika färger och var som sagt lite pessismistisk. Förgrodde 16 olika sorter. De påsar som var gamla tog jag alla kvarvarande. Nästan allt grodde! Fick inte plats på balkongen!
Så jag har liksom fått gräva nytt (pga tetrisplanering med ett ev tunnelväxthus på lotten) i värmen, och cyklat ner flera gånger om dan och satt... ehhh... råkade även ha 20 rotselleriplantor, och 14 tomatplantor... och så har jag lite grönkål som ska få plats... och gurka, och squash, och pumpa och ärtor och så mer tetris med att flytta hallon... får gräva hela sommaren!

Pga att det är gammal sjöbotten och lera så var det jätteblött, tungt, kladdigt och grävovänligt läääänge och sen blev det stenhård cement! (ja jag täckodlar)
 
Jag kör ju också på no dig, för det är så förtvivlat tråkigt att gräva 😁 Körde papp på rulle i år, för jag hade ingen annan kartong att tillgå ändå, och det är oerhört smidigt att bara rulla ut den! Jag har ju ett befintligt, men misskött, trädgårdsland, så jag rullade ut över hela och täckte med gräsklipp i väntan på att den beställda jorden skulle anlända. Sen på med hästgödsel i bäddbredd och nu håller jag på att täcka med jord. Tre av fyra täckta hittills och väldigt glad över min lilla trädgårdstraktor med kärra så att jag iaf slipper köra jorden i skottkärra. Räcker med arbetet att skyffla upp den på kärran 😝

Snart äntligen dags att, oerhört sent, få potatisarna i jorden! Och dahliorna 😊
Vi (ja, mest de jag bor med) har gjort ganska likt, men använder bara jord från platsen som i ”krukor” närmast rötterna. Därför har vi ett grävt land och resten no dig. Innan var det ett hav av sälgsly här, så det blev medel grävande ändå för att få bort den. Ni ser runt om hur grönt och frodigt det var också där bäddarna är nu. Att röja runt om (söder och väster om landen) blev ett senare projekt. Det är första odlingssäsongen på den här platsen i år!

DED14C06-8C2C-4F5B-A40B-EB38DA74474A.jpeg
 
Hallon!
De tär mitt favoritbär. Jag har aldrig haft hallonhäck innan jag planterade det här vid huset. Det var lite av ett misstag. Hade inte anat att de skulle vara så invasiva. Jag får upp hallonskott i trädgårdslandet som är många meter bort, med gräsmatta mellan. Rycker hallonskott i tunnelväxthuset och klipper mattor av hallonskott med gräsklipparen i gräsmattan.
Nästan mer arbete än nöje med dem.
 
Hjälp! Kom jordens skyfall igår x 10 ungefär… Dillen ser riktigt tråkig ut nu…Platt och dränkt ligger den i jorden. Bör jag klippa av den och låta den komma upp på nytt, eller bara låta den vara?
Den kanske är 7-8 cm hög ungefär.
 
Hjälp! Kom jordens skyfall igår x 10 ungefär… Dillen ser riktigt tråkig ut nu…Platt och dränkt ligger den i jorden. Bör jag klippa av den och låta den komma upp på nytt, eller bara låta den vara?
Den kanske är 7-8 cm hög ungefär.

Suck! Ser nu att det är något vitt i jorden vid dillen, ser ut som något angrepp av något slag… Ägg? :yuck:
 
Hjälp! Kom jordens skyfall igår x 10 ungefär… Dillen ser riktigt tråkig ut nu…Platt och dränkt ligger den i jorden. Bör jag klippa av den och låta den komma upp på nytt, eller bara låta den vara?
Den kanske är 7-8 cm hög ungefär.
Låt den vara, den reser sig :)

Jag hade mer än gärna tagit ditt skyfall, här är snustorrt och vi behöver allt regn vi kan få.
 
Hallon!
De tär mitt favoritbär. Jag har aldrig haft hallonhäck innan jag planterade det här vid huset. Det var lite av ett misstag. Hade inte anat att de skulle vara så invasiva. Jag får upp hallonskott i trädgårdslandet som är många meter bort, med gräsmatta mellan. Rycker hallonskott i tunnelväxthuset och klipper mattor av hallonskott med gräsklipparen i gräsmattan.
Nästan mer arbete än nöje med dem.
Jag testade hallon för ett antal år sedan och de växte men krävde omsorgsfull omvårdnad, när jag lät dem vara försvann de av sig självt. Och här är svartmylla på kalk-lerbotten, så bra det går att få i princip, klass 10 jord, men min gissning är att de inte gillar kalk i jorden utan vill ha en lite surare jord.
 
Senast ändrad:
Hallon!
De tär mitt favoritbär. Jag har aldrig haft hallonhäck innan jag planterade det här vid huset. Det var lite av ett misstag. Hade inte anat att de skulle vara så invasiva. Jag får upp hallonskott i trädgårdslandet som är många meter bort, med gräsmatta mellan. Rycker hallonskott i tunnelväxthuset och klipper mattor av hallonskott med gräsklipparen i gräsmattan.
Nästan mer arbete än nöje med dem.

Jag har några hallonplantor i en enda röra vid vinbären nu - men tanken är att de ska flyttas nästa år och bli en fin (teoretiskt i alla fall) odling på den nygrävda soliga platsen allra längst upp i odlingslandet där kålen ska ut i år. Tänker att då begränsas åtminstone en sida av hästarnas hage, men det kanske inte stoppar dem? Jag vill också odla så att jag kan skörda i litervis men där de står nu är det liksom ingen ordning på någonting. Det blir sådana där gå förbi och mumsa i sig-mängder, och hösthallon så det räcker till någon dessert men mer än så vill jag helst få ut.

För länge sedan hade jag fyra fem plantor i hinkar efter tips från hallonexperten Herbert i Harplinge, det löser ju problemet med okontrollerad spridning i alla fall.
 
CB89A22B-A96A-4D0C-89D2-C64BD7088826.jpeg
Så här ser det ut runt dillen, men runt persiljan som står i samma krage är det ingenting i jorden? Så, är det någon snusk, eller är det dillen som släpper ifrån sig något?
 
Jag har alltså två rader med dill och två rader med persilja i samma pallkrage, och mellan dillen ser det ut såhär, men inget vid persiljan?
 
Gör inget innan du ens vet om det är något som skadar växterna. Man behöver inte agera på allt som dyker upp. Det kan vara något som försvinner.

Då avvaktar jag lite, även om det känns lite ”äckligt” iom att jag tänkt äta dillen sen…🙄😂 Men jag hoppas det försvinner, sen får jag skölja dillen NOGA innan jag äter! 😂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
39 392
Senast: Tilly_85
·
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 832
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i mittenhuset i en radhuslänga i vår brf. I dagsläget måste jag gå genom huset med ogräs och tex gräsklipparen. Eller över mina...
Svar
16
· Visningar
1 166
Senast: Verdandi
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 538
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp