Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hurra! grannen har äntligen efter snart ett år ersatt två trasiga paneler på deras sida av staketet, där den ena var helt borta så deras hund har varit en regelbunden besökare i vår trädgård
20211108_131432.jpg
.Jag bor i södra England och där är det praxis att ansvaret/kostnaden för staketet till höger är ens eget och staketet till vänster är grannens.
 
Hurra! grannen har äntligen efter snart ett år ersatt två trasiga paneler på deras sida av staketet, där den ena var helt borta så deras hund har varit en regelbunden besökare i vår trädgårdVisa bifogad fil 79244.Jag bor i södra England och där är det praxis att ansvaret/kostnaden för staketet till höger är ens eget och staketet till vänster är grannens.

Men så smart uppdelning! Här har jag helt enkelt valt att plantera min syrenhäck en liten bit in på vår tomt för att slippa kompromissa med någon :idea::angel:
 
Men så smart uppdelning! Här har jag helt enkelt valt att plantera min syrenhäck en liten bit in på vår tomt för att slippa kompromissa med någon :idea::angel:
Här har vi "ärvt" häck på tre sidor av tomten där det är lite oklart vems tomt den står på (på två av sidorna). Samma häck, men sidorna en sköts olika. Mycket förvirrande ibland.
 
Tänkte att glasspinnar var utmärkta att ha som såpinnar men de möglar ju på nolltid :crazy: ser ju inte trevligt ut alls :arghh:
Och så bladlössinvasion i min salladsodling :rage:
Någon här som odlar kikärter förresten :confused:
Japp trädgårdsfebern har skov igen :p
 
Tänkte att glasspinnar var utmärkta att ha som såpinnar men de möglar ju på nolltid :crazy: ser ju inte trevligt ut alls :arghh:
Och så bladlössinvasion i min salladsodling :rage:
Någon här som odlar kikärter förresten :confused:
Japp trädgårdsfebern har skov igen :p
Jag tror det kan vara svårt för kikärtor att hinna bära frukt och mogna hos oss vad jag förstått. Olika typer av gråärt hinner fint och går att använda på samma sätt som kikärtor. Det skulle jag köra på!

Nordisk råvara har olika lite ovanliga svenskodlade baljväxter. Att köpa dem och proväta för att hitta egna favoriter som går att odla här, kunde vara kul.
 
Fantastiskt tjusiga! Du får satsa på en fiskdamm också nästa år, om du inte redan har det (Gå du Axel efter Bertils fiskar)

Oh no! Jag håller just på och gräver upp ny odlingsyta i trädgården så den ska kunna täckas över vintern och gotta till sig, och så brottas jag samtidigt med tanken att jag skulle istället kunna göra en liten damm här.

Nu hade jag just lyckats tysta de funderingarna med att tänka att det blir säkert en massa extra jobb att hålla den i ordning men suck, jag har beslutsångest! Det blir en fin (och behövlig) yta för planteringar också ju. Får väl gräva färdigt och fundera under tiden.
 
Tänkte att glasspinnar var utmärkta att ha som såpinnar men de möglar ju på nolltid :crazy: ser ju inte trevligt ut alls :arghh:
Och så bladlössinvasion i min salladsodling :rage:
Någon här som odlar kikärter förresten :confused:
Japp trädgårdsfebern har skov igen :p
Jag testade kikärter en gång när jag hade en mycket solig och varm balkong. Fick tre små baljor, så nog går det men avkastningen är inte särskilt hög :angel:
 
Idag var en sån därdag då man fick känna sig rik igen. Jag hämtade in sista potatisarna och sista purjolökarna för i år och fick genast potatissoppa-craving :d
Så nästa anhalt blev frysen och ta fram en burk hemmagjord älgbuljong och vips så hade jag en helt egenodlad/jagad middag - DÅ är jag rik på riktigt! :heart
 
Nu hoppar jag in i denna tråd eftersom vi är nyblivna husägare och därmed också nyblivna tomt/trädgårdsägare. Det är en lite speciell tomt med mycket nivåskillnad och en del berg och sten.

Är det någon annan i tråden som har stora stenar eller berg på tomten som har planterat något fint i skrevor i berget eller låtit någon växt klättra upp för berget eller stenen?
 
Nu hoppar jag in i denna tråd eftersom vi är nyblivna husägare och därmed också nyblivna tomt/trädgårdsägare. Det är en lite speciell tomt med mycket nivåskillnad och en del berg och sten.

Är det någon annan i tråden som har stora stenar eller berg på tomten som har planterat något fint i skrevor i berget eller låtit någon växt klättra upp för berget eller stenen?
hehe, förvisso vildvuxet, men här har syrenerna på baksidan klättrat upp på berget bakom dem och växer alltså uppepå stenhällen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 163
· Visningar
39 045
Senast: Martenix
·
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 821
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i mittenhuset i en radhuslänga i vår brf. I dagsläget måste jag gå genom huset med ogräs och tex gräsklipparen. Eller över mina...
Svar
16
· Visningar
1 166
Senast: Verdandi
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 523
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp