Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Trädgårdar cirka noll procent nu men letade lite svamp idag och tänkte bjuda på färg från trädgården på vårat vis ;). Hittade två fina arter för betesmarker och (gul och röd) och de andra två vet jag inte vad det är. Ena är laxskivling kanske. Har otroligt mycket svamp i gräsmattan i år. Karl Johan till och med! Dock rök en del idag då vi slutligen baxade ut gräsklipparen för kanske sista gången i år. Den orkar inte backa och när den blir varm orkar den inte uppförsbackar, så det fick bli en del puttande på denna mycket tunga pjäs. Men nu är det i alla fall lite klippt och tankarna på en ny gräsklippare är tämligen frekventa.
IMG_20210904_181313.jpg
 
En fråga! Bor o zon 3 och har behov att buskar som ger bra insynsskydd då vi tagit bort vår häck och ska sätta staket istället. Vi har en smultronschersmin (tror jag) och funderar på paradisbuske och nån hortensia. Men hortensia kanske inte ger så mycket skydd mot insyn? Vad kan tänkas passa till? Buskarna kommer stå i öst och får mycket sol under dagen.
 
En fråga! Bor o zon 3 och har behov att buskar som ger bra insynsskydd då vi tagit bort vår häck och ska sätta staket istället. Vi har en smultronschersmin (tror jag) och funderar på paradisbuske och nån hortensia. Men hortensia kanske inte ger så mycket skydd mot insyn? Vad kan tänkas passa till? Buskarna kommer stå i öst och får mycket sol under dagen.
Hägg eller tuja?
 
Jag fick mail om att min beställning av tulpanlökar är hanterad och antar att det innebär att den är skickar. Eftersom jag bor i lägenhet misstänker jag att det kommer hamna hos ett postombud och att jag får en lapp hem i brevlådan om att hämta paketet.

Hur är det med tulpanlökar, klarar dom sig några dagar hos postombudet? Jag har för mig att jag läste någonstans att dom kan bli skadade om dom hanteras på fel sätt.
 
Jag fick mail om att min beställning av tulpanlökar är hanterad och antar att det innebär att den är skickar. Eftersom jag bor i lägenhet misstänker jag att det kommer hamna hos ett postombud och att jag får en lapp hem i brevlådan om att hämta paketet.

Hur är det med tulpanlökar, klarar dom sig några dagar hos postombudet? Jag har för mig att jag läste någonstans att dom kan bli skadade om dom hanteras på fel sätt.
Det är inga problem med lökar, de kan förvaras någon vecka i rumstemperatur om man inte hinner plantera. :) det är inte rekommenderat, men det fungerar.
 
Det är inga problem med lökar, de kan förvaras någon vecka i rumstemperatur om man inte hinner plantera. :) det är inte rekommenderat, men det fungerar.
Toppen!

Hur snabbt ska man ha ner dom i jorden sen? Tänkte om dom klarar sig ytterligare nån vecka om dom ligger i min lada som är helt ouppvärmd och ganska mörk.

Jag har beställt lökar från två olika ställen och skulle vilja plantera dom samtidigt men har inte hört något om att den andra är skickad. Kanske något att tänka på till nästa år 🤓
 
Toppen!

Hur snabbt ska man ha ner dom i jorden sen? Tänkte om dom klarar sig ytterligare nån vecka om dom ligger i min lada som är helt ouppvärmd och ganska mörk.

Jag har beställt lökar från två olika ställen och skulle vilja plantera dom samtidigt men har inte hört något om att den andra är skickad. Kanske något att tänka på till nästa år 🤓
Jag har beställt från tre ställen och tänkte plantera samtidigt, så någon vecka ska nog inte vara problem tänker jag. Brukar göra så varje år och får massor med tulpaner varje år :)
 
IMG_20210906_183328.jpg

Lite skörd idag! Första året jag lyckats med purjolök! Och spetskålen har jag sjukt mycket av, tur att hönsen kan hjälpa till.. :D jag har faktiskt inte täckt kålen i år, jag orkade inte. Rödbetorna och morötterna blev små, jag har nämligen struntat i gallringen :angel: Och majsen var kul! Jag satt den bara som dekoration men den levererade ändå en liten skörd!
 
Vilken läcker! Är den god?
Painted Mountain räknas som "mjölmajs" och är inte lika söt som den gula majs vi vanligen äter. (eller, "vi" är väl fel ord i mitt fall eftersom jag inte äter majs)
Jag har också ett gäng såna på tillväxt, jag odlar dem till hönsen....
 
Hur vet man vilka tulpanlökar som är ettåriga och vilka som sannolikt kommer återkomma år efter år?
 
Hur vet man vilka tulpanlökar som är ettåriga och vilka som sannolikt kommer återkomma år efter år?

Jag läste att Darwin-tulpaner är återkommande så jag har beställt en sån sort. Det stod i dess namn. Den hette nåt med Darwin. Jag hoppas att det blev rätt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 384
Senast: Blyger
·
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 582
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i mittenhuset i en radhuslänga i vår brf. I dagsläget måste jag gå genom huset med ogräs och tex gräsklipparen. Eller över mina...
Svar
16
· Visningar
1 117
Senast: Verdandi
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp