Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 76763
Uppdatering spetskål! Ungsgratinerade blev löjligt bra :D
:d

Mitt nästan bästa life hack ever är att peta in lite smör mellan bladen innan ugnsbakning. :love: Det gör allt bättre.

Jag fortsätter skörda bladkål, gurka, nyzeeländsk spenat :d, purjoblast och purpurstörböna. Kålen såg för sorglig ut för en månad sedan men har kommit in i andra andningen nu. Hittade en (till!) gigantisk squash som gömt sig under en kollapsad solros. Tomatoceanen är helt kaosig. Allt har lagt sig. Ena kombon plockar tappert in för eftermognad innan sniglarna äter upp allt.

Jag hade någon sorts tanke att så mer kortdagsväxter nu, men det händer inte :cautious::angel:. Gav till och med den nyblivna treåringen ett supersött set med trädgårdsredskap, handskar och frön för att få draghjälp på sådden, men vi har mest planterat jordgubbsrevor. Mysigt!
 

Bifogade filer

  • IMG-6082.jpg
    IMG-6082.jpg
    313,9 KB · Visningar: 23
:d

Mitt nästan bästa life hack ever är att peta in lite smör mellan bladen innan ugnsbakning. :love: Det gör allt bättre.

Jag fortsätter skörda bladkål, gurka, nyzeeländsk spenat :d, purjoblast och purpurstörböna. Kålen såg för sorglig ut för en månad sedan men har kommit in i andra andningen nu. Hittade en (till!) gigantisk squash som gömt sig under en kollapsad solros. Tomatoceanen är helt kaosig. Allt har lagt sig. Ena kombon plockar tappert in för eftermognad innan sniglarna äter upp allt.

Jag hade någon sorts tanke att så mer kortdagsväxter nu, men det händer inte :cautious::angel:. Gav till och med den nyblivna treåringen ett supersött set med trädgårdsredskap, handskar och frön för att få draghjälp på sådden, men vi har mest planterat jordgubbsrevor. Mysigt!

Ja, smör 👌 så gör jag med men har även lite vitlöksklyftor här å var ^^ mums!
 
Jag behöver snart större trädgård 🙈 1500 kvm räcker inte långt tydligen. Har 1500 kvm till på baksidan, men det är skog.

Jag som klurar och försöker planera en skogsträdgård ser inte problemet med att utöka planteringar dit :D Men kanske inte rosor då.
Vet inte om det kommer funka men har iaf börjat rensa sly och skit, planerar att trampa upp nån fin slinga och fixa nån slags sittplats i en större öppning och plantera sånt som trivs i skugga och surjord däromkring, kanske utefter stigarna också. Är orimligt pepp på det iaf trots att jag inte vet om det ens kommer gå :laugh:
 
Jag som klurar och försöker planera en skogsträdgård ser inte problemet med att utöka planteringar dit :D Men kanske inte rosor då.
Vet inte om det kommer funka men har iaf börjat rensa sly och skit, planerar att trampa upp nån fin slinga och fixa nån slags sittplats i en större öppning och plantera sånt som trivs i skugga och surjord däromkring, kanske utefter stigarna också. Är orimligt pepp på det iaf trots att jag inte vet om det ens kommer gå :laugh:

Ja vi har funderat på göra i ordning lite i skogsdelen med. Men det är många projekt som vill ha tid och uppmärksamhet..
Det är så fint där på våren med alla liljekonvaljer!
 
Bästa plantskolan har sin årliga trädgårdshelg. Vi åkte dit mest för att stötta och visa att I gillar dem, och gå tipspromenad. Inte köpa något, inte ens på växtloppisen. Vi åkte hem med en ros Therese Bugnet, 29:-, en smällspirea tiny wine, 45:-, en jordgubbe honeydew 15:- och en pelargon som dottern valde, 10:-. :angel:
 
Hösthallonen levererar verkligen här i år! Tar en jobba-hemifrån-dessert på smultron och hallon i princip varje lunch nu (innan det minskar på både hallon och att jobba hemifrån), och då har det ändå blivit över en hel del att frysa in. Och jag som skulle stuva om i hallonlandet för att få lite ordning på det, men det blir inte i år ändå.
Skördar även paprika nu, den här hade jag inte behövt läsa på krukan för att se att det var ”chokladpaprika”. Tyvärr endast namngiven på färgen, inte smak/doft, men lite kul ändå!

22680B01-45A0-42F8-9E1C-8C553FD6F43C.jpeg
 
Hösthallonen levererar verkligen här i år! Tar en jobba-hemifrån-dessert på smultron och hallon i princip varje lunch nu (innan det minskar på både hallon och att jobba hemifrån), och då har det ändå blivit över en hel del att frysa in. Och jag som skulle stuva om i hallonlandet för att få lite ordning på det, men det blir inte i år ändå.
Skördar även paprika nu, den här hade jag inte behövt läsa på krukan för att se att det var ”chokladpaprika”. Tyvärr endast namngiven på färgen, inte smak/doft, men lite kul ändå!

Visa bifogad fil 76956
Åh, chokladpaprika pratade jag om på jobbet Idag! :idea: Med mina helt odlingsointresserade kollegor :o Har beställt frön till någon mini-variant inför nästa säsong :D
 
I morse stod ett rådjur helt fräckt och mumsade i sig av min Rose de Recht strax utanför köksfönstret. Helt nonchalant tuggade den vidare när jag bankade i fönstret. Först när jag öppnade altandörren och gav den en utskällning så blev det fart på den. Ikväll har jag sprayat Tricogarden så det luktar som i ett fårstall i hela trädgården. Måtte det hålla odjuren från mina växter.

Tomatsäsongen är över för min del. Jag har fått två nya favoriter i Koralik och Sibirjak. Två massproducerande kraftiga sorter som klarade sig utmärkt i blåsten på friland en km från havet i zon 1.
Sub Artic Plenty som jag också odlade i år var förvisso goda, men växte klent redan från början och blev aldrig särskilt kraftiga plantor. Får se om jag ger den sorten en chans till nästa år.
 
Sitter och planerar en ny rabatt. Fick mina lökar från Cramers idag och insåg att jag inte har någonstans att sätta dem. Dessutom skrollade jag förbi en skitsnygg plantering på Facebook, rund i nivåer byggd av sten. Skitsnygg, men sparade jag länken? Icke. Så jag skissar och skissar. Har en massa tegelstenar i källaren, samma färg som huset. En liten rundel med lökväxter kanske? Och då har jag ju någonstans att sätta rosorna som ploppat upp mitt i trädgården.

Ja vi får se hur det blir.
 
Hösthallonen levererar verkligen här i år! Tar en jobba-hemifrån-dessert på smultron och hallon i princip varje lunch nu (innan det minskar på både hallon och att jobba hemifrån), och då har det ändå blivit över en hel del att frysa in. Och jag som skulle stuva om i hallonlandet för att få lite ordning på det, men det blir inte i år ändå.
Skördar även paprika nu, den här hade jag inte behövt läsa på krukan för att se att det var ”chokladpaprika”. Tyvärr endast namngiven på färgen, inte smak/doft, men lite kul ändå!

Visa bifogad fil 76956
Hallon i mitten av september låter intressant. Är det nya sorter som kommit?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 357
Senast: Blyger
·
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 579
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i mittenhuset i en radhuslänga i vår brf. I dagsläget måste jag gå genom huset med ogräs och tex gräsklipparen. Eller över mina...
Svar
16
· Visningar
1 116
Senast: Verdandi
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp