Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som smakat vita jordgubbar? Smakar de som vanliga röda?

Jag funderar på att köpa några plantor att testa på för fåglarna och röda bär.
 
Våg ginnalalönn som jag fyndade på växtloppis i vintras har gått ur. Visst, det var en chansning men jag är ändå besviken. Får se om jag fyndar något nytt på nästa loppis istället.
 
Våg ginnalalönn som jag fyndade på växtloppis i vintras har gått ur. Visst, det var en chansning men jag är ändå besviken. Får se om jag fyndar något nytt på nästa loppis istället.
Ginanalönn har jag ingen erfarenhet av men allmänt när det gäller lönnar är att de bör planteras sen höst eller tidig vinter men inte efter nyår ungefär. Februari är ofta för sent.
 
"Någon" har brutit av tre av fyra kvistar på min lilla doftschersmin. :cry:

(Denna någon kan likväl ha varit jag själv då busken är väldigt liten och står på dålig plats där den fått ganska omild behandling... tänker dock hålla sambon personligt ansvarig för detta, det känns bättre. :cautious:)
 
Ginanalönn har jag ingen erfarenhet av men allmänt när det gäller lönnar är att de bör planteras sen höst eller tidig vinter men inte efter nyår ungefär. Februari är ofta för sent.
Jo den åkte i jorden typ september/oktober. Men den var lite ynklig vid köp redan, det var därför den kostade 59:- på loppisen ;)
 
Någon som smakat vita jordgubbar? Smakar de som vanliga röda?

Jag funderar på att köpa några plantor att testa på för fåglarna och röda bär.

Vi hade vita smultron hemma som liten och de smakade i alla fall som vanliga smultron, eventuellt lite syrligare. Har skaffat en planta nu i år också! :D

Sen har jag en sort med vita jordgubbar, men det är en sort som uttalat ska smaka lite ananas, det kanske finns fler sorter? Tycker ändå att de faller inom normalspannet för vad olika sorters röda jordgubbar kan smaka.
 
Någon som smakat vita jordgubbar? Smakar de som vanliga röda?

Jag funderar på att köpa några plantor att testa på för fåglarna och röda bär.
Jag planterade en vit jordgubbe nu som heter ananasjordgubbe, den ska alltså smaka lite åt ananashållet. :) Men kanske finns olika sorter!

edit; tyckte jag skummade tråden men var ändå tvåa på bollen. :p
 
Är inte alls upplagd för att ta hand om slänten idag, måste ju göras för annars är rensandet till ingen nytta, men lust? Njae.
 
Praktlysing alltså. De har spridit sig så jävulskt mycket :rage: och jag börjar nu förstå jobbet med att gräva bort dem. Har planterat in buskar och de syns nu inte pga praktlysingen... Förhoppningsvis växer de snabbt och blir större än lysingen snart.

Men där växer också lite spritt aklejor, ormbunkar, getrams, eldliljor, rabarber, ormöga och säkert mer saker jag inte kommer på. Jag kan få mer lundväxter av mamma och köpa in nya mer eller mindre spridningsbenägna sorter (dock ej nåt som sprider sig på detta vis!). Min tanke är tät lundflora (både inhemska sorter och mer prydnadsväxter) och buskar med lite stigar, överskuggat av stora lönnar, aspar, björkar och sälg. Jag kan således inte släppa in mannen att köra trimmer och tror inte han är så sugen på ett massivt grävjobb heller. :p

Således; kan man utarma praktlysing genom enveten trimning? Jag kan plantera in annat successivt och gräva extra stora planteringsgropar åt dem och på sikt ändra artsammansättningen, tänkte jag. Tänker mig att jag kan ta vissa områden åt gången så jag orkar köra med trimmern flera gånger under säsongen. Det borde vara det mest görbara alternativet? Hela lunden är ca 500 kvadrat och lysingen täcker en stor andel av denna yta.
 
Jag kommer aldrig att odla tomater igen, i mitt liv. De bara växer och växer, försökte rensa bland alla bladen och lyckades bryta av en klase blommor 🤬 Det är bara massor av blad och stammar och inga tomater förutom sex, sju stycken på varje planta. Och de de slukar enorma mängder vatten så kommer dö över midsommar.

Måste komma iväg och lämna kartonger innan rusningstid.
 
Jag kommer aldrig att odla tomater igen, i mitt liv. De bara växer och växer, försökte rensa bland alla bladen och lyckades bryta av en klase blommor 🤬 Det är bara massor av blad och stammar och inga tomater förutom sex, sju stycken på varje planta. Och de de slukar enorma mängder vatten så kommer dö över midsommar.

Måste komma iväg och lämna kartonger innan rusningstid.
Alltså, de måste ha grönmassa för att leva. Men så som du verkar misshandla dem är det nog lika bra att du ger upp.
 
Jag kommer aldrig att odla tomater igen, i mitt liv. De bara växer och växer, försökte rensa bland alla bladen och lyckades bryta av en klase blommor 🤬 Det är bara massor av blad och stammar och inga tomater förutom sex, sju stycken på varje planta. Och de de slukar enorma mängder vatten så kommer dö över midsommar.

Måste komma iväg och lämna kartonger innan rusningstid.
Tror du missförstod hela idén med tomater :D

De ska växa, och de ska göra en massa blad. Och för att göra det behövs ohemula mängder vatten.
Frågan är om du skaffade en sort som ska tjuvas? Busktomater får växa skapligt fritt. Andra tomater måste man hålla efter så de bara har en enda stam.

Tomater får man senare på säsongen. jag är glad om mina levererar i juli, då är det tidigt.
 
Det är faktiskt hög tid att plantera ut min buartnöt nu. Det gäller bara att komma till skott.

IMG_20210616_113648_998.jpg
 
Dör gör dom inte på ett tag tror jag. Meeeeen jag vill ha mogna tomater nu. Trodde jag köpte två busktomater men tydligen inte. Jodå tjuvar och klippte bort grenar längst ner och de som bara växer utåt med inga klasar. Men det kommer bara nya.

@tanten @Ninnurur Visa bifogad fil 71849

Jag är ingen växtmänniska
Nä ingen växtmänniska skulle tro att hen kan få tomater nu. :)

Tomater skördar jag i slutet av juli och i augusti - ända tills det blir kallt. Vill du ha tomater nu får du nog gå till en matbutik. :D

Det är ju det som är charmen med odling. Man sår, skolar om och sköter och så småningom får man skörda. Men det tar tid.

(Busktomater ska du inte tjuva).
 
Nä ingen växtmänniska skulle tro att hen kan få tomater nu. :)

Tomater skördar jag i slutet av juli och i augusti - ända tills det blir kallt. Vill du ha tomater nu får du nog gå till en matbutik. :D

Det är ju det som är charmen med odling. Man sår, skolar om och sköter och så småningom får man skörda. Men det tar tid.

(Busktomater ska du inte tjuva).

Jag tjuvar inte busktomaten som inte syns på bilden. Men jag vore ytterst tacksam om de två andra slutar bli längre och ffa alla växa grenar som står rakt ut.
 
Det är växter som växer så. Du kan inte bonsaiklippa dem och ändå förvänta dig skörd.

Jag vet, men insåg inte hur stora de faktiskt blev och hur mycket de brer ut sig. När jag köpte dem var de sticklingar på 7.5 cm eller något. Mycket jobb för några usla tomater. Mina kryddväxter däremot växer för fullt liksom min basilika men håller sig inom rimliga gränser.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
850
· Visningar
29 264
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 575
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i mittenhuset i en radhuslänga i vår brf. I dagsläget måste jag gå genom huset med ogräs och tex gräsklipparen. Eller över mina...
Svar
16
· Visningar
1 116
Senast: Verdandi
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
756
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp