Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag tog jag fram mitt sparade lavendelklipp och skiljde ut fröna. Det doftade lavendel i hela köket, mysigt med en uns sommarkänsla.
Jag gjorde likadant i fjol och drev upp ett antal nya små plantor. De blommade redan första sommaren och blev hyfsat stora.
 

Bifogade filer

  • _20201227_190932.JPG
    _20201227_190932.JPG
    464,6 KB · Visningar: 88
jag älskar oxå Dahlior ,men lärde mig på den hårda vägen att dom inte kan övervintra ute,nya omg tog jag in i tid och fick blommor året efter,dom togs in o hälften dog,i år sket jag i dom,dom får frysa ihjäl eller överleva ,vilket som orkar inte krabba med dom.
 
Vad har ni för tips på röda körsbärstomater? både busk och höga, förutsatt att de höga överlever på friland. Jag provodlade gul pärontomat i landet som är ganska blåsigt och det gick bra, bor i zon 1. De blev inte riktigt lika höga bara.
Busktomaterna kommer kunna stå mer skyddat.
 
På tal om dahlior så kom mina aldrig upp ur jorden i höstas. :o Nu har vi ju inte haft några minusgrader att tala om, men är det kört för dom att överleva ändå? De ligger kvar i jorden under ett lager av halm i pallkragar.
De lever säkert fortfarande, men kommer inte att överleva hela frostperioden. Gräv upp pronto! Det är värt att spara dem för de blir bara större och praktfullare för varje säsong, plus att det går att dela dem så att man får fler exemplar.
 
De lever säkert fortfarande, men kommer inte att överleva hela frostperioden. Gräv upp pronto! Det är värt att spara dem för de blir bara större och praktfullare för varje säsong, plus att det går att dela dem så att man får fler exemplar.

Men vi har ingen frost. Eller menar du att det typ blir för blött?
 
Vad har ni för tips på röda körsbärstomater? både busk och höga, förutsatt att de höga överlever på friland. Jag provodlade gul pärontomat i landet som är ganska blåsigt och det gick bra, bor i zon 1. De blev inte riktigt lika höga bara.
Busktomaterna kommer kunna stå mer skyddat.
Koralik, busktomat, ger rikligt med skörd ute här uppe i motsvarande Zon 5. Både på blåsig plats och mot södervägg har de snällt producerat. Plantorna har inte läst att de ska lämna låga utan har blivit kanske 70 cm. Köpte fröna från Runåbergs.
 
Men vi har ingen frost. Eller menar du att det typ blir för blött?
Vet du att det inte kommer att bli frost någon gång fram till i slutet på maj, eller tänker du på tjäle? En och annan dahliaknöl överleva vissa osedvanligt milda vintrar längst söderut i Sverige, sällan två vintrar i rad. Inte ens nära havet i södra Skåne är man alltså säker. Det är ju en tropiskt växt från Mexico.
 
Vet du att det inte kommer att bli frost någon gång fram till i slutet på maj, eller tänker du på tjäle? En och annan dahliaknöl överleva vissa osedvanligt milda vintrar längst söderut i Sverige, sällan två vintrar i rad. Inte ens nära havet i södra Skåne är man alltså säker. Det är ju en tropiskt växt från Mexico.

Nej, vet gör jag förstås inte, jag talar alltså fortfarande om ifall den milda vintern fortsätter. Vi har plusgrader dygnet runt.

Skulle minusgraderna slå till kommer de givetvis tas upp.
 
Nej, vet gör jag förstås inte, jag talar alltså fortfarande om ifall den milda vintern fortsätter. Vi har plusgrader dygnet runt.

Skulle minusgraderna slå till kommer de givetvis tas upp.
Med tanke på att det är jätteblött i jorden just nu, och alldeles för låg temperatur för dahliaknölarna att vara biologiskt aktiva så skulle jag ta upp dem och låta dem torka på plats med säker temperatur över noll. Annars kanske de ruttnar.
 
Jag har i ren iver råkat beställa hejdlöst mycket frön till sommarblommor. Tror ni att lejongap kan trivas i växthus?
 
Har folk alltså plats för blommor i sina växthus?

Skämtåsido. Jag hade nog i så fall satt någon blomma som gör nytta, typ nån gröngödsling av något slag, tagetes kanske. Fast de är ju inte särskilt höga!
Jag har skaffat stort växthus 😁.
Jag ska ha lite tagetes också. Men jag har inte haft lejongap förut så jag vet inte hur de vill växa. Men får kanske testa mig fram lite.
 
Med tanke på att det är jätteblött i jorden just nu, och alldeles för låg temperatur för dahliaknölarna att vara biologiskt aktiva så skulle jag ta upp dem och låta dem torka på plats med säker temperatur över noll. Annars kanske de ruttnar.

Tack för påstötningen! :) Nu tog jag fatt i att gräva upp både dahlior och knölbegoniorna och hoppas de ska klara några månader med att torka till innan det är dags att gräva ner dem igen.

Den ena dahlian har jobbat upp sig till en riktig jätterotbit så storleksmässigt borde den gå att dela - är det bäst att göra i samband med nyplantering, eller skulle man kunna göra det redan nu? Några rotknölar ramlade bort av sig själva när den grävdes upp men det känns väl lite ynkligt att en enstaka knöl skulle räcka för en ny planta. De ser spänstiga och friska ut annars, men de ska väl helst ha kvar en liten rothals också?
 
Tack för påstötningen! :) Nu tog jag fatt i att gräva upp både dahlior och knölbegoniorna och hoppas de ska klara några månader med att torka till innan det är dags att gräva ner dem igen.

Den ena dahlian har jobbat upp sig till en riktig jätterotbit så storleksmässigt borde den gå att dela - är det bäst att göra i samband med nyplantering, eller skulle man kunna göra det redan nu? Några rotknölar ramlade bort av sig själva när den grävdes upp men det känns väl lite ynkligt att en enstaka knöl skulle räcka för en ny planta. De ser spänstiga och friska ut annars, men de ska väl helst ha kvar en liten rothals också?
Dela i samband med plantering.
Mjuka knölar kan du sortera bort nu (eller rotbitar på en knöl kanske man ska säga). De som lossnar är bara att slänga, de behöver ett "öga" för att växa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp