Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Högtidsdag idag. Årets första nummer av Natur & Trädgård. 30 sidor om citrus. Odling, sorter, förökning, recept. Långt avsnitt om lind och dito om nässlor. Och en massa mer.
jag älskar den tidningen, den är så befriande nördig! inga arrangemang eller tjusiga trädgårdsreportage. Bara rena nördiga fakta om växter.
 
Senast ändrad:
Vet att det har funnits en lista i en tidigare tråd men hittar inte nu. Bästa tips på tomater till friland? Gärna som också kan stå i kruka och som inte blir så höga.
Hade tigerella förra året men tyckte inte de smakade så mycket och de blev dessutom gigantiska!
 
Vet att det har funnits en lista i en tidigare tråd men hittar inte nu. Bästa tips på tomater till friland? Gärna som också kan stå i kruka och som inte blir så höga.
Hade tigerella förra året men tyckte inte de smakade så mycket och de blev dessutom gigantiska!
Alla mina har bott på friland oavsett sort,då dom överväldigade mig,jag hade tomater långt in i okt-nov,innan jag ryckte upp skiten med gröna tomater kvar.
 
Vet att det har funnits en lista i en tidigare tråd men hittar inte nu. Bästa tips på tomater till friland? Gärna som också kan stå i kruka och som inte blir så höga.
Hade tigerella förra året men tyckte inte de smakade så mycket och de blev dessutom gigantiska!

Busktomater!

Tumbler är väldigt tidig! Kan vara dn bra idé om man bor norröver och är orolig att de inte ska hinna mogna. Har haft dem både i 10 liters kruka och på friland.

Strongboy har jag haft senaste åren. Ger många små goda röda körsbärstomater. Skåne på friland i söderläge. Kan säkert stå i kruka också!
 
Gick igenom årets trädgårdsplaner med mina föräldrar igår och undrar om det är genomförbart utan att ta knäcken på sig.
-Det ska byggas spalje in mot korkade grannen, 10-15 m lång
-Tre träd ska ner och rötterna bort i alla fall till viss del från två av dem.
-En krusbärsbuske samt, tre vinbärsbuskar ska flyttas.
-Fyra vinbärsbuskar ska bort
-Ett äppelträd ska planteras (om det går att få tag i Risäter) till vilket en "brunn" ska byggas
-Ett hallonland ska anläggas genom hö och potatisodling, hallonen flyttar dit nästa år
-Ett land ska skapas på samma sätt som ovan
-Ett växthus ska byggas (klart i höst så det går att använda nästa år)
-Ett vresros snår ska saneras till en häck

Det ser ut som att du har en intensiv vår/sommar framför dig! :laugh:

Jag och maken har också börjat summera och inser att listan börjar bli lite väl lång :o

- Jag önskar mig ett växthus när jag fyller år. Mamma har redan börjat prata om att det är dumt att bygga för smått när man väl bygger och maken har tittat ut ett ställe att ha det (ja, jag har engagerat mig själv i födelsedagspresenten :angel:) men då måste vi flytta på lite buskar och grejer som har stått på att-göra listan i flera år men inte blivit av. Detta vill jag gärna ha klart för att använda i sommar :D
- Maken fick en robotgräsklippare i julklapp som vi vill få igång direkt säsongen startar, men det behöver fixas lite och dras kablar. (Och byggas ett sött hus till laddstationen! :idea:) Kanske bara kör en enkel bit av gräsmattan till att börja med och tar resten för hand så länge, men igång ska den!
- Få igång flismaskinen vi köpte i höstas och flisa nyponbuskar!
- Vi behöver ordna en grusplan att parkera bilar på egentligen ganska akut eftersom de står dåligt som de står nu. Kan förhoppningsvis frigöra uppfarten för att snyggas till lite också.
- Vi har börjat bygga varsin blomlåda (han en stor för odling av typ en vinranka upp mot altanen, jag några mindre med spalje för avgränsning av trädäck) som vi vill få klara så att det kanske kan flytta in något i dem i sommar.
- Få bort massor av stubbar från en gammal granhäck och plantera en syrenhäck istället (Gigantiskt projekt som vi hoppas kunna hyra maskin för och som jag velat göra ända sedan vi flyttade in för massor av år sedan)
- Frigöra lite lekyta i trädgården för rutschkana och studsmatta, detta känns rätt väsentligt för att få tid över att kunna göra allt det andra ;)
Och sedan mest småplock tex. att till att börja med plantera vårblommor i krukor vid uppfarten och på trappen.
 
Funkar det alltså att odla valnötter i zon 4-5? Har fått höra någon gång att det funkar till typ zon 2 och sedan aldrig kollat upp det mer. Dags att planera om trädgården igen tror jag 🤔
Vi bor på småländska höglandet, lite oklart vilken zon vi har tycker jag men på kartan zon 5. Vi får ju dock vår mycket tidigare än zon 5 längre norrut men det är risken för sen nattfrost som sätter zonkartan här.

Det är mamma som har träden, de står i ganska skyddat läge och är 10-12 år gamla. För 2-3 år sen gav de för första gången massor med nötter, det var helt sanslöst. Vi har fortfarande nötter kvar. Sedan dess har det inte varit lika mycket. Hon har även mullbär i samma ålder som börjat ge något enstaka bär men den verkar ha mycket svårare på vår breddgrad än valnöten.
 
Vi bor på småländska höglandet, lite oklart vilken zon vi har tycker jag men på kartan zon 5. Vi får ju dock vår mycket tidigare än zon 5 längre norrut men det är risken för sen nattfrost som sätter zonkartan här.

Det är mamma som har träden, de står i ganska skyddat läge och är 10-12 år gamla. För 2-3 år sen gav de för första gången massor med nötter, det var helt sanslöst. Vi har fortfarande nötter kvar. Sedan dess har det inte varit lika mycket. Hon har även mullbär i samma ålder som börjat ge något enstaka bär men den verkar ha mycket svårare på vår breddgrad än valnöten.
Jag håller till i Värmland gräns mellan zon 3 och 4. Har du koll på sort?
/Har länge drömt om valnötter men lagt det åt sidan som omöjligt
 
Grå och svart valnöt är tåligare men har mkt hårda skal har jag för mig. Lyssna på någon podd där dom var inom nötter i Sverige för lite sedan ^^ kan vara tTrädgårdssnack men är osäker, kan se om jag hittar var/vilken det var.
 
Äkta valnöt är härdig till zon 2. Manchurisk valnöt går till zon 5. Grå valnöt härdig till zon 4 eller 5. Har svårknäckta nötter. Hjärtnöt är härdig till zon 4. Buartnöt är härdig till zon 4 eller möjligen 5. En sån har jag i min källare och den ska jag plantera ut i juni.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp