Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag behöver blomfröer till en rabatt som står i halv/helskugga. Gärna lite häftigare saker. Lite draaaama 😁
Har ni några tips?
Kolla på woodlandväxter, finns jättemycket fint och häftigt som gillar skugga. Nackdelen (?) är att många av dem föredrar sur jord. Fotblad, julrosor, treblad, orchideer, sockblommor, mm. Kolla in ariseama för drama.

(Vill man nörda ner sig ordentligt kan man drömma om scoliopus, paris japonica, nomocharis.)

Många av dessa är nog enklare att få tag på plantor än frön, och framförallt snabbare resultat, så kanske inte exakt vad du efterfrågade..
 
Har någon av er fått det här meddelandet på följesedel från Impecta?
"Följande artikel kan på grund av saldofel inte levereras: 82085
Vi beklagar!"
Jag har ju betalt med kort den summa som de räknat fram. Hur kan det bli saldofel (har inte jämfört bankuppgifter mot följesedel än)?
 
Har någon av er fått det här meddelandet på följesedel från Impecta?
"Följande artikel kan på grund av saldofel inte levereras: 82085
Vi beklagar!"
Jag har ju betalt med kort den summa som de räknat fram. Hur kan det bli saldofel (har inte jämfört bankuppgifter mot följesedel än)?

Är det inte ett saldofel i deras lager då? Låter ju märkligt om det vore i din betalning.
 
Alla mina har bott på friland oavsett sort,då dom överväldigade mig,jag hade tomater långt in i okt-nov,innan jag ryckte upp skiten med gröna tomater kvar.
Vi plockade också sista i november förra året. Inte så kunnig men tänkte att det säkert finns sorter som är mindre ägnade åt friland 🙂
 
Busktomater!

Tumbler är väldigt tidig! Kan vara dn bra idé om man bor norröver och är orolig att de inte ska hinna mogna. Har haft dem både i 10 liters kruka och på friland.

Strongboy har jag haft senaste åren. Ger många små goda röda körsbärstomater. Skåne på friland i söderläge. Kan säkert stå i kruka också!
Jag bor i Danmark så klimat som Skåne. Förra året hade vi tomater mot husvägg där det blir stekhet från morgonen och fram till typ 14-16 när det är högsommar. Lyckades bränna några plantor när jag skulle avhärda förra året...

Strongboy ska ja kolla efter och tumblr, gör inget om de mognar tidigare än förra året.
 
Jag bor i Danmark så klimat som Skåne. Förra året hade vi tomater mot husvägg där det blir stekhet från morgonen och fram till typ 14-16 när det är högsommar. Lyckades bränna några plantor när jag skulle avhärda förra året...

Strongboy ska ja kolla efter och tumblr, gör inget om de mognar tidigare än förra året.

Jag har alltid köpt plantor (med några blommor och nån liten liten tomat) på plantskola. De har stått mot en södervägg (sol från kl. 10) och verkligen fått hur mycket sol som helst. T.o.m. sommaren 2018 fick jag mängder!! Plantorna såg gräsliga ut men de gav mycket tomater!!

Om jag inte minns fel så plockade jag mogna tomater i slutet av juni på Tumbler. Väldigt tidig! Strongboy i slutet av sommaren. Mycket goda båda två.
 
Kaninskrällena har ätit upp mina julrosor. Vartenda blad, stjälk och blomma 🤬.
Jag hade glömt att kaninerna gjorde likadant i fjol. Då repade plantorna sig över sommaren hyfsat och blommade fint i november igen. Hoppas att de överlever i år också. Sånt här dränerar verkligen trädgårdsglädjen.
 
Var ute på lunchen idag (nån fördel ska det vara med detta eviga hemarbete!) och började klippa ner i rabatterna och beskära lavendel. Superhärligt väder! Snödroppar, krokus och vintergäck är på g och komposten börjar vakna till liv. Påskliljornas blad börjar också synas. Gav mig verkligen sommarlängtan- vintern har annars gjort att jag inte varit lika angelägen som vanligt.
Dessutom har vi fått upp gungor.

Inne växer kronärtskockor, gurka, chili och stockrosor på. På jobbet pratas det blomsterängar, frösådder och bin mest hela tiden.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210226-184732.png
    Screenshot_20210226-184732.png
    611,1 KB · Visningar: 30
Var ute på lunchen idag (nån fördel ska det vara med detta eviga hemarbete!) och började klippa ner i rabatterna och beskära lavendel. Superhärligt väder! Snödroppar, krokus och vintergäck är på g och komposten börjar vakna till liv. Påskliljornas blad börjar också synas. Gav mig verkligen sommarlängtan- vintern har annars gjort att jag inte varit lika angelägen som vanligt.
Dessutom har vi fått upp gungor.

Inne växer kronärtskockor, gurka, chili och stockrosor på. På jobbet pratas det blomsterängar, frösådder och bin mest hela tiden.
:eek:
Här ligger det fortfarande nästan en meter snö på gräsmattan. Enda vårtecknet så här långt är att snön släpper så hårt från taket att huset nästan gör frivolter när det landar på backen nedanför
 
Tar fram en sålåda, fyller på med jord, fuktar jorden, öppnar påsen med jättelöks frön. Häller upp en liten portion i handen och ska börja bredså...... tittar på den lilla portionen och inser att det är lämpligt att räkna. Räknar upp 30 frön, ser på den resterande högen, tar några till och häller tillbaka ca hälften av den "lilla portionen".
Nej ingen minns en fegis men jag hade banne mig mints idioten och kanske svär även med bara halva den "lilla portionen" i jorden
 
Var ute på lunchen idag (nån fördel ska det vara med detta eviga hemarbete!) och började klippa ner i rabatterna och beskära lavendel. Superhärligt väder! Snödroppar, krokus och vintergäck är på g och komposten börjar vakna till liv. Påskliljornas blad börjar också synas. Gav mig verkligen sommarlängtan- vintern har annars gjort att jag inte varit lika angelägen som vanligt.
Dessutom har vi fått upp gungor.

Inne växer kronärtskockor, gurka, chili och stockrosor på. På jobbet pratas det blomsterängar, frösådder och bin mest hela tiden.
Det är alltså dags för lavendeln nu?
Hur mycket ska man klippa?
 
Idag ska jag peta ner lite mer frön! Sådde timjan för någon vecka sen. Den är redan brutalt stor. Kommer inte ihåg att den växte såhär snabbt förra året :angel: med tanke på att man kan plantera ut växter typ i juni här kan det eventuellt bli problem.. :laugh:

Följetongen på min plantering av jätteverbena. Den ena byttan med egna grön har åkt in i kylskåpet och av de köpta fröna har ett(!) Frö grott. :cautious:
 
Kan man plantera ner chili som blivit ranglig, så som man kan göra med tomater? Och hur känsliga är rötterna? Törs jag dela på plantorna eller är det bättre att nypa bort en planta där de står tätt?
 

Bifogade filer

  • 20210227_121831.jpg
    20210227_121831.jpg
    334,2 KB · Visningar: 14
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp