Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ååååh, de säljer magnoliabuskar på Tesco för en hundralapp styck, både lila och vita. Jag vill haaaa en magnolia! :arghh: Samtidigt tänkte jag inte köpa fler buskar förrän jag byggt dem en rejäl planter där de kan trivas. Jag märker att det är jobbigt för dem i krukorna nu när de blivit lite större.
 
Även om jag bara har en liten balkong funderar jag på att göra lite trevligt där i sommar (lyckades slänga en kruka som satt fast i en blomsterpåle så alla förslag om hur man lyckas fixa det snyggt med två istället för tre krukor tas tacksamt emot). Eftersom balkongen är liten så letar jag efter balkonglådor man kan sätta ovanpå räcket, kommer inte ihåg vad de heter? @athena_arabians visst hade du koll på ett märke.
 
Även om jag bara har en liten balkong funderar jag på att göra lite trevligt där i sommar (lyckades slänga en kruka som satt fast i en blomsterpåle så alla förslag om hur man lyckas fixa det snyggt med två istället för tre krukor tas tacksamt emot). Eftersom balkongen är liten så letar jag efter balkonglådor man kan sätta ovanpå räcket, kommer inte ihåg vad de heter? @athena_arabians visst hade du koll på ett märke.

De är från Elho. Kolla deras hemsida så får du fram vad modellen heter.
 
Ja verkligen! Blev glatt överraskad. En ny favorit!

Alltså, den här fröbanken var ju intressant, kan bara gå in på hemsidan å se... 30 min senare = X antal kronor fattigare mååånga frön rikare :angel:🤷‍♀️:p

Kan säga att jag fått minst en gratispåse med varje beställning, då blir jag lite extra glad kund. :) Plus för de finaste fröpåsarna också.
Annars på tomater så var Tomatoeden väldigt bra. Roliga sorter, snabb frakt och gratisfröer. :angel:
 
Finns det någonting trevligt vedartat som blir stor ungefär som en buskros och blommar vackert, men en annan tid än buskros? dvs inte runt midsommar. (eftermiddagssol skyddat läge)

Flyttade förra året en mini hängsälg från uteplatsen till framsidan och har ett hål. Var lite sugen på en Skedaros men då blir det ytterligare en ros där som blommar samtidigt. Vore kul med någonting annat. Men saker blir ju så stora, tex en magnolia verkar bli mycket stor och tar många år innan den blommar. Buskpion verkar kunna bli gigantiska. :D fantasi slut, finns extremt små körsbärsträd? Det är bredvid en höstanemon.

(det är @Sel s fel :), jag blev sugen på en magnolia men de verkar inte passa)
 
Finns det någonting trevligt vedartat som blir stor ungefär som en buskros och blommar vackert, men en annan tid än buskros? dvs inte runt midsommar. (eftermiddagssol skyddat läge)

Flyttade förra året en mini hängsälg från uteplatsen till framsidan och har ett hål. Var lite sugen på en Skedaros men då blir det ytterligare en ros där som blommar samtidigt. Vore kul med någonting annat. Men saker blir ju så stora, tex en magnolia verkar bli mycket stor och tar många år innan den blommar. Buskpion verkar kunna bli gigantiska. :D fantasi slut, finns extremt små körsbärsträd? Det är bredvid en höstanemon.

(det är @Sel s fel :), jag blev sugen på en magnolia men de verkar inte passa)
Stjärnmagnolia? Uppstammad parksyrén? Mahonia? Kejsarolvon?
 
Finns det någonting trevligt vedartat som blir stor ungefär som en buskros och blommar vackert, men en annan tid än buskros? dvs inte runt midsommar. (eftermiddagssol skyddat läge)

Flyttade förra året en mini hängsälg från uteplatsen till framsidan och har ett hål. Var lite sugen på en Skedaros men då blir det ytterligare en ros där som blommar samtidigt. Vore kul med någonting annat. Men saker blir ju så stora, tex en magnolia verkar bli mycket stor och tar många år innan den blommar. Buskpion verkar kunna bli gigantiska. :D fantasi slut, finns extremt små körsbärsträd? Det är bredvid en höstanemon.

(det är @Sel s fel :), jag blev sugen på en magnolia men de verkar inte passa)
Dvärgsyren?
 
Stjärnmagnolia? Uppstammad parksyrén? Mahonia? Kejsarolvon?
Stjärnmagnolia var lite nervig för zon nästan 4? men mest trodde jag den var stor, jag är sugen, är den liten alltså?

Uppstammad parksyrén har jag lite längre bort, den är lite hög :) men fin där den står.

Mahonia och Kejsarolvon måste jag kolla upp tack :D
 
Stjärnmagnolia var lite nervig för zon nästan 4? men mest trodde jag den var stor, jag är sugen, är den liten alltså?

Uppstammad parksyrén har jag lite längre bort, den är lite hög :) men fin där den står.

Mahonia och Kejsarolvon måste jag kolla upp tack :D
Det beror på vad du menar med stor? Jämfört med japansk magnolia är den väldigt liten :angel: Men 1,5 m typ?
 
Stjärnmagnolia? Uppstammad parksyrén? Mahonia? Kejsarolvon?
Oj svårt.

Vad kul att Mahonia gick att äta och liknar järnek som är så fint. Lite synd att den har gula blommor.

Kejsarolvon var ju väldigt fint, rosa blommor i april vore ju väldigt trevligt och då är mina julrosor kanske på g också.
 
Det beror på vad du menar med stor? Jämfört med japansk magnolia är den väldigt liten :angel: Men 1,5 m typ?
Hmmm, 1,5 meter rakt upp skulle inte göra så mycket, men om den strävade på bredden också skulle det vara jobbigt. Det blir ju som högsta skotten på rosen i mitten.
 
Oj svårt.

Vad kul att Mahonia gick att äta och liknar järnek som är så fint. Lite synd att den har gula blommor.

Kejsarolvon var ju väldigt fint, rosa blommor i april vore ju väldigt trevligt och då är mina julrosor kanske på g också.
Kejsarolvon är jättefint!! Bra för biologisk mångfald också med sin tidiga blomning.
 
Finns det någonting trevligt vedartat som blir stor ungefär som en buskros och blommar vackert, men en annan tid än buskros? dvs inte runt midsommar. (eftermiddagssol skyddat läge)

Flyttade förra året en mini hängsälg från uteplatsen till framsidan och har ett hål. Var lite sugen på en Skedaros men då blir det ytterligare en ros där som blommar samtidigt. Vore kul med någonting annat. Men saker blir ju så stora, tex en magnolia verkar bli mycket stor och tar många år innan den blommar. Buskpion verkar kunna bli gigantiska. :D fantasi slut, finns extremt små körsbärsträd? Det är bredvid en höstanemon.

(det är @Sel s fel :), jag blev sugen på en magnolia men de verkar inte passa)

Kanske luktolvon carleesi kan vara nått? Om jag får/hittar plats ska jag ha en sån, luktar magiskt :love: blommar tidigt med rosa vita blommor som ser ut som dom är gjorda i porslin ^^🤗
 
Äsch, den verkar inte trivas här. Zon 4.

På tal om zoner. Har en magnolia i kruka, kommer bli väldigt opraktiskt med tiden när den växt till sig. Plantera ut = dödsdom?
 
Äsch, den verkar inte trivas här. Zon 4.

På tal om zoner. Har en magnolia i kruka, kommer bli väldigt opraktiskt med tiden när den växt till sig. Plantera ut = dödsdom?
Vi har kejsarolvon i Uppsala, får den lite skydd av vägg/kompisar så funkar det.
Magnolian kan du sätta ut om du har ett microklimat åt den, typ vid en solig södervägg!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp