Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har kejsarolvon i Uppsala, får den lite skydd av vägg/kompisar så funkar det.
Magnolian kan du sätta ut om du har ett microklimat åt den, typ vid en solig södervägg!

Tyvärr, vår södervägg är full av berg.. går inte gräva ner träd där. Jag får klura lite
 
Än är det vårvinter. Idag mer vinter, med minusgrader och faktiskt lite lite snö under natten vilken yrde ner från taken på morgonen.
Jag hoppas på en så lång vår som möjligt. :) Är så tråkigt när det blir jättevarmt och våren är över på två veckor. Ser fram emot fina promenader i våra allra mest vitsippetäta skogar. :heart
Idag vill jag göra sådder av blommor och kål som ska få stå i växthuset och gotta sig. Tror jag även ska testa att kallså tomater för jag är så himla osugen på en tomatskog inne. Sår några plantor för backup inne men sannerligen ingen skog. :p
 
Vi har kejsarolvon i Uppsala, får den lite skydd av vägg/kompisar så funkar det.
Magnolian kan du sätta ut om du har ett microklimat åt den, typ vid en solig södervägg!

Jag tror jag provar om de inte är alltför dyra :) det är åt öster men skyddat i samma ort.
Jag har inte lyckats räkna ut riktigt skillnaden mellan Kejsarolvon och Hybridkejsarolvon Dawn, vilken är det du har? Utom att hybridkejsarolvon tydligen ska vara lite mindre. Sedan ser det på bilder ut som att man kan tukta dem tills de är lagom och trädformade.
 
Än är det vårvinter. Idag mer vinter, med minusgrader och faktiskt lite lite snö under natten vilken yrde ner från taken på morgonen.
Jag hoppas på en så lång vår som möjligt. :) Är så tråkigt när det blir jättevarmt och våren är över på två veckor. Ser fram emot fina promenader i våra allra mest vitsippetäta skogar. :heart
Idag vill jag göra sådder av blommor och kål som ska få stå i växthuset och gotta sig. Tror jag även ska testa att kallså tomater för jag är så himla osugen på en tomatskog inne. Sår några plantor för backup inne men sannerligen ingen skog. :p
Funderar på att så morötter och låta dem fundera över när de ska komma upp själva.
 
Mina egna frön från Ecuadorian Pepper from Hell var väl blöta först men har börjat komma upp. De andra var rätt blöta också, inga problem.

De som är känsligast för för mycket blöta är främst baljväxter och majs upplever jag.
Två har ploppat upp nu! ger hopp om resten! (satsumasarna i samma pluggbrätte är däremot blyga, kanske lika bra det för jag har nog inte plats för dem)
 
Jag tror jag provar om de inte är alltför dyra :) det är åt öster men skyddat i samma ort.
Jag har inte lyckats räkna ut riktigt skillnaden mellan Kejsarolvon och Hybridkejsarolvon Dawn, vilken är det du har? Utom att hybridkejsarolvon tydligen ska vara lite mindre. Sedan ser det på bilder ut som att man kan tukta dem tills de är lagom och trädformade.
Jag tror det är dawn vi har. Köpt på växtloppis på eftersäsong så den var ju lite liten redan vid plantering. Jag tror att hybrider är lite tåligare också, det är ju därför man tar fram hybrider iaf. :)
 
Jag tror det är dawn vi har. Köpt på växtloppis på eftersäsong så den var ju lite liten redan vid plantering. Jag tror att hybrider är lite tåligare också, det är ju därför man tar fram hybrider iaf. :)
Mm de såg rejält dyra ut på blomsterlandet men det känns verkligen som den jag är ute efter. Växtloppis är det nog dåliga odds på i år, var ju en utanför Linné ett par vårar men den har avtagit och det var inget kul alls sist. Var hittade du växtloppis?
 
Mm de såg rejält dyra ut på blomsterlandet men det känns verkligen som den jag är ute efter. Växtloppis är det nog dåliga odds på i år, var ju en utanför Linné ett par vårar men den har avtagit och det var inget kul alls sist. Var hittade du växtloppis?
Funbo plantskola har varje sensommar/höst på sin trädgårdshelg. Förra året fyndade jag en ginnalalönn för 59:- 😎✌ och en viticella klematis. Längtar tills nästa gång! 😁
 
Jag skulle egentligen bara köpa lite inomhuskrukor igår men kom hem med en hög fröer och flera påsar lökar. :o Har inte bestämt mig om jag ska smyga ner dem i den gemensamma trädgården här hemma (bor i villa-lägenhet) eller om de hamnar på landet där vi odlar lite mer.
Jag är senstartad i år men nu när vädret börjar skärpa till sig så längtar jag efter utomhussäsongen och att få väcka landen :love:
 
Är de bra i övrigt? Har faktiskt aldrig åkt dit, är en bit och Landqvist ligger ganska nära.
Vi väljer alltid Funbo i första hand. Trevlig och kunnig personal, trevlig atmosfär. Landqvist gillar jag inte alls efter att jag sökt jobb där förra året och fick ett mess om att jag kunde väl komma in och säga hej. Det gjorde jag och sattes i intervju där jag förhördes på skötsel av de växter de själva odlade. Det kändes oerhört oprofessionellt. Ska man hålla intervju så säger man väl det, inte "kom förbi och säg hej".
 
Jag tror jag provar om de inte är alltför dyra :) det är åt öster men skyddat i samma ort.
Jag har inte lyckats räkna ut riktigt skillnaden mellan Kejsarolvon och Hybridkejsarolvon Dawn, vilken är det du har? Utom att hybridkejsarolvon tydligen ska vara lite mindre. Sedan ser det på bilder ut som att man kan tukta dem tills de är lagom och trädformade.
Och här undrade jag vad tusan jag har hamnat i för tråd när folk börjar prata om KejsarVOLVON och hybridkejsarVOLVON. Vad är det för bilar ens?!

:rofl: :rofl: :rofl:
 
Jättevackra det bara strömmar av rosa blommor av dem på motorvägen. De är inte jättepopulära när man kör bakom bara och får allt i vindrutan :D
Jag ser fördelar här, för jag antar att blommorna inte är giftiga. Man får ha ett nät bakom så att det samlas upp i transporten som man har bakom bilen så har hästen färska blommor att äta på hela resan :love:

Men jag gissar att det är rätt så dyra bilar...
Vad är det för drivmedel som ger blommor som avfall funderar jag med på. Tänk så trevligt det skulle vara, fullt med blommor längs vägarna, och rosa blad i luften istället för smog! Varför har man inte satsat mer på detta!?
 
Jag ser fördelar här, för jag antar att blommorna inte är giftiga. Man får ha ett nät bakom så att det samlas upp i transporten som man har bakom bilen så har hästen färska blommor att äta på hela resan :love:

Men jag gissar att det är rätt så dyra bilar...
Vad är det för drivmedel som ger blommor som avfall funderar jag med på. Tänk så trevligt det skulle vara, fullt med blommor längs vägarna, och rosa blad i luften istället för smog! Varför har man inte satsat mer på detta!?
Hmmm fotosyntes? :D de är täckta av klorofyll och hm drivs av klyvöppningar? Det kanske inte går så fort om det inte regnar?
 
Dagens insats blev sådd av två aklejor (William Guinness, Little lanterns), svart borstnejlika, humlesuga, rödmalva Zebrine, stockros mix, sallat, rosa kungsljus, blåeld, vitkål, grönkål Scarlet och svartkål. Tror det var allt. :p De åkte ut i tunnelväxthuset. Snart dags att ta fram plastbackarna från norrsidan och sätta dem i solen tror jag med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp