Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
En fundering om lökväxter - överlever alla typer av lökar utomhus på vintern, eller är det bara vissa som klarar det?
Min egentliga fundering gäller amaryllislökar, om de dör/ruttnar om man råkar glömma dem ute över vintern, eller om de är som tulpaner och liknande kan klara sig även om det är minusgrader?
 
En fundering om lökväxter - överlever alla typer av lökar utomhus på vintern, eller är det bara vissa som klarar det?
Min egentliga fundering gäller amaryllislökar, om de dör/ruttnar om man råkar glömma dem ute över vintern, eller om de är som tulpaner och liknande kan klara sig även om det är minusgrader?
Amaryllis överlever inte i zon 5 i alla fall. Men tulpaner, påskliljor osv överlever. Vi får djup tjäle och det är inga problem.
 
Någon i tråden som har erfarenhet av kompostkvarn/flistugg?

Jag vill ha flis i gångarna och tycker det är ett bra material till både det ena och det andra. Det blir ju en hel del grenar och ris som vi just nu bara häver på hög. Känns väldigt onödigt. De tjockare grenarna går direkt till vårt risgärde.

Men vad ska man välja? :) Bensindriven flistugg är dyrt och jag vet inte om det är så nödvändigt för mig. Känns spontant som att det skulle räcka med en kompostkvarn.
Jag har en elektrisk från Ryobi.
Riktigt färska grenar krossar den till pärlband. Men allt som är lite torrt blir snyggt flis. Jag har massakrerat sly och grenar från träd jag låtit ta ner.
Mest har jag Använt det istället för bark i gångar, och som utfyllnad.
 
En fundering om lökväxter - överlever alla typer av lökar utomhus på vintern, eller är det bara vissa som klarar det?
Min egentliga fundering gäller amaryllislökar, om de dör/ruttnar om man råkar glömma dem ute över vintern, eller om de är som tulpaner och liknande kan klara sig även om det är minusgrader?
Amaryllis dör.
Jag miste ett gäng gamla doftande amaryllisar i källaren på huset vi hyrde av svärmor. De frös.
Har aldrig stött på doftande amaryllis någon annan stans och saknar dem bittert. .
 
Mina tulpaner har börjat sticka upp ur jorden men jag ser inte skymten av påskliljorna. Brukar tulpanerna vara snabbare eller har jag lyckats döda mina fina påskliljor?

Verkar ha dödat mina krokusar iaf 😔
Kommer du ihåg ungefär var du har planterat dom?
Krokusar och påskliljor känns som de är odödliga. Ibland har de hamnat fel eller för djupt.
När perfekta förhållanden slår till, dyker de upp.

Har upp/nedgrävda rabatter från 10-15 år tillbaka. Alla lades igen.
Plötsligt dyker de upp här och var i gräsmattan! 😅
Då gräver jag upp överlevarna och sätter dom på sitt önskade djup, på annan plats.

Tulpanerna måste jag ta upp i sommar och dela igen. De stormtrivs och ynglar av sig som tusan. Sitter på tok för tätt i klungor nu.
Så ge inte upp!
Men kan hända att de har hamnat för djupt!
De verkar gilla att man härjar med dom!
 
Någon i tråden som har erfarenhet av kompostkvarn/flistugg?

Jag vill ha flis i gångarna och tycker det är ett bra material till både det ena och det andra. Det blir ju en hel del grenar och ris som vi just nu bara häver på hög. Känns väldigt onödigt. De tjockare grenarna går direkt till vårt risgärde.

Men vad ska man välja? :) Bensindriven flistugg är dyrt och jag vet inte om det är så nödvändigt för mig. Känns spontant som att det skulle räcka med en kompostkvarn.
Slår återigen ett slag för Biltemas. Köpte den för exakt två veckor sedan, har tuggat i sig vresroshäck (några hundra meter), syren (Sveriges hårdaste trädslag påstod arboristen, borde väl vara ek?) i en ohemul mängd och nu ett körsbärsträd. Använder flisen i rabatterna. Max grentjocklek 4 cm stämmer.

Kan tillägga att både arboristen och trädgårdsmästaren var imponerade och den senare lite sur eftersom hon köpt en för 10 gånger så mycket pengar som var betydligt sämre i funktionen och lät så mycket att hon blev dålig efter en dags jobb (trots kåpor).
 
Så här blev syrenen
22A7C3E9-A6F5-4688-B5BA-13F5B2F0FDA0.jpeg
 
Så här blev ett fåtal kvistar av vresrosen. Jag misstänker att medhjälparen skruvat till valsarna dåligt (enkelt gjort med vred på sidan när man kommer ihåg efter att ha lossat någon envis bit)
 

Bifogade filer

  • E3E4F43A-0FE2-4D77-B087-D7C86D4E1201.jpeg
    E3E4F43A-0FE2-4D77-B087-D7C86D4E1201.jpeg
    581,4 KB · Visningar: 27
Senast ändrad:
Jag ska fortsätta min utläggning med att konstatera att jag inte var ute efter någon särskild fraktion, utan ville slippa åka med lass efter lass till återvinningen, när jag dessutom gärna har någon täckning i rabatterna. Win/win således.

Är en ute efter en viss fördelning av bitarna, så krävs större noggrannhet vid val av mackapär. Jag var bara ute efter ett lätt sätt att på ort och ställe ta tillvara trädgårdsavfallet utan att behöva starta upp bilen.
 
Kommer du ihåg ungefär var du har planterat dom?
Krokusar och påskliljor känns som de är odödliga. Ibland har de hamnat fel eller för djupt.
När perfekta förhållanden slår till, dyker de upp.

Har upp/nedgrävda rabatter från 10-15 år tillbaka. Alla lades igen.
Plötsligt dyker de upp här och var i gräsmattan! 😅
Då gräver jag upp överlevarna och sätter dom på sitt önskade djup, på annan plats.

Tulpanerna måste jag ta upp i sommar och dela igen. De stormtrivs och ynglar av sig som tusan. Sitter på tok för tätt i klungor nu.
Så ge inte upp!
Men kan hända att de har hamnat för djupt!
De verkar gilla att man härjar med dom!
De flesta sattes 2019 och kom upp fint förra året och sedan har jag några nya som är satta i höstas med sådan lökspade eller vad det heter.
 
Jag är för jäkla otålig. Sambon satte lökar förra året och det har börjat titta upp lite smått här och där, vissa buskar har antydan till knoppar men för det mesta är det ganska risigt och brunt ännu. Är väldigt spänd på hur vår bokhäck tar sig detta året. Förra året var en utmaning. Vi planterade senhösten 2019 och under förra året växte den i stort sett ingenting. Ett par plantor har redan strukit med men jag hoppas att resten ska ta sig. Förra sommaren var torr och varm, speciellt i augusti och gräsmattan var mer pissgul än grön för det mesta. Eftersom vi har egen brunn så kunde vi inte vattna så mycket som vi ville men jag ber till trädgårdsgudarna att det klarat sig ändå...

Ni som satt bokhäck, hur har tillväxten varit de första åren?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp