Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nån som vet vad det här är för något? Bild från juni förra året. Växer som en buske men med samma höjd som ett fullvuxet träd.

Visa bifogad fil 67461

Anledningen till att jag undrar är för att jag vill veta om den överlever att vi klipper ner den lite såhär års, då vi upptäckt att den vuxit sig så pass stor att den nu när bladen kommer skymmer det mesta av solen som kommer in genom köksfönstret.
Ännu en bild där man ser lite bättre hur den växer:

Träd1.jpeg
 
Funderar på om jag ska köpa frön till några blommor att ha på våra grindstolpar.
Måste även köpa nya krukor dit, som kommer vara någon form av lite bredare, lägre krukor som står stadigt. (grindstolparna är ca 40x40 cm, granit) Jag har tidigare haft krukor i trä, med metallband runt, men nu har de gått sönder.

Men, åter till frågan... Vilka blommor ska jag ha?
jag vill gärna ha blommor som får lite volym och gärna lite hängande åt sidorna, så det inte ser fjuttigt ut uppe på våra rejäla stenstolpar. Har provat lite olika varianter genom åren men inget har gjort mig riktigt nöjd.
Jag tycker egentligen att petunior är fina, men de brukar inte må bra hos mig och jag tror mig ha läst mig till att det beror på att de inte gillar vinden här. (de brukar bli grå..)

Förslag?
Fuchsior? Ingen aning om hur de är i skötseln dock.
 
Idag har jag stirrat missbelåtet på snöfallet och pysslat inomhus. Mindes att jag ställt agapantus och amaryllisar i garaget för övervintring, så jag har plockat in dem och planterat om. Sått dill har jag också gjort, för i år vill jag kunna skörda egna kryddor och frysa in.
 
Fast inte alls den typ av blommor jag gillar...

Jag sitter och googlar lite för att hitta vad jag söker. Hade gärna haft hänglobelior, som är ganska lika det jag söker. :love: Men jag misstänker att de kommer dö av törst här, har för mig att det var vad som hände förra gången jag försökte mig på lobelior. 🙄
Placeringen på stolpar är ju relativt lik placering i amplar.
Slingerkrasse? Enkelt och färgrikt.
Hänglobelia och slingerkrasse klarar inte av torka - har jag hört - av en kompis morbrors kusin... :angel:

Därav tipset med vanlig pensé och silvernjurvinda - dom klarar av att bo hos en med torra fingrar :o (har jag också hört såklart... :idea:)
 
Jag började på en drivbänk i eftermiddag men sen slog aprilvädret till och det blev full snöstorm så jag gav upp för tillfället. Kunde inte låta bli att beställa lite extra fröer ikväll med fri frakt i påsk men nu har jag absolut köpstopp på såväl fröer som växter för ett tag i alla fall.
 
Jag tar på mig en del av skulden för helgens snökaos i Skåne. Igår hämtade jag ut mina nya buskar. Det blev 1 st Benved 'Evert', 3 st Praktspirea 'Little Princess' och 3 st Syrenhortensia 'Grandiflora' .

Jag delar skuld med min syster som ägnade söndagen åt att göra vid sin altan...
 
Funderar på om jag har hittat ett bra tips på youtube ^^ någon som har hört om root controlling bags? Kan användas till tex träd du vill ska vara lättare att flytta på/om en vill kontrollera tillväxten på trädet. Funderar på om jag vill ha det till mitt fikon för att undvika att det blir för stort. Men hur hittar jag en sån påse och nån som vet vad det heter på svenska? 🤔
 
Håller sig (planterings)jord över vintern om man stuvar undan den på ett svalt och mörkt ställe - utomhus? Jag kan välja mellan 15 och 30 liters säckar där en är för liten och en är för stor.
Inga problem att spara, det som händer är att den kanske tappar lite i näring.
Jag, som bara köper stora säckar, har alltid en ståendes i stallet över vintern. För man vet aldrig när man behöver plantera om eller plantera en ny växt.
 
Jag odlade i tre stora pallkragar förra året, blandade då upp köpejord med kogödsel. Innan jag planterar i år, bör jag fylla på med mer gödsel? Förra året odlade jag potatis i en, sallad och morötter i en och smultron och örter i en. I år blir det nog jordgubbar i en, sallad och spenat i en och i den sista bor smultronen och örterna kvar (oklart vad som överlevt vintern dock). Tror mig ha läst nånstans att jordgubbar som får för mycket gödning mest sätter blad och inte så mycket bär, stämmer det?
 
Idag har jag grävt lite i jorden för att titta till potatisarna som jag satte i krukor (vaddå tålamod??). Och jag hittade en potatis som har börjat få lite skott så det var roligt! Tror att det var den snabbväxande sorten som jag valde.

Hoppas hoppas verkligen att våren kommer på riktigt snart, det är lite tråkigt att vattna droppe för droppe så att inget vatten ska hamna på plastsäcken som krukorna står på.
 
Funderar på om jag ska köpa frön till några blommor att ha på våra grindstolpar.
Måste även köpa nya krukor dit, som kommer vara någon form av lite bredare, lägre krukor som står stadigt. (grindstolparna är ca 40x40 cm, granit) Jag har tidigare haft krukor i trä, med metallband runt, men nu har de gått sönder.

Men, åter till frågan... Vilka blommor ska jag ha?
jag vill gärna ha blommor som får lite volym och gärna lite hängande åt sidorna, så det inte ser fjuttigt ut uppe på våra rejäla stenstolpar. Har provat lite olika varianter genom åren men inget har gjort mig riktigt nöjd.
Jag tycker egentligen att petunior är fina, men de brukar inte må bra hos mig och jag tror mig ha läst mig till att det beror på att de inte gillar vinden här. (de brukar bli grå..)

Förslag?

Jag föreslår Cymbalblomma. De sluter sig i skugga och öppnar sig i sol, jättefina hängande blommor som tål en del torka och blåst.
 
Jag odlade i tre stora pallkragar förra året, blandade då upp köpejord med kogödsel. Innan jag planterar i år, bör jag fylla på med mer gödsel? Förra året odlade jag potatis i en, sallad och morötter i en och smultron och örter i en. I år blir det nog jordgubbar i en, sallad och spenat i en och i den sista bor smultronen och örterna kvar (oklart vad som överlevt vintern dock). Tror mig ha läst nånstans att jordgubbar som får för mycket gödning mest sätter blad och inte så mycket bär, stämmer det?

Ja, får de för mycket kväve så sätter de mycket blad och lite bär. Jag köpte gödning speciellt för jordgubbar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp