Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg precis senaste avsnittet av Trädgårdstider och blev väldigt intresserad av Johns lövkompost. Med tanke på att vi körde bort 3 fullastade släp med grannens lövelände (efter att jag fyllt odlingslådorna) så är lösningen väldigt lockade. 😁

Jag förstod dock inte helt vad man skulle ha på förutom vatten och hur lång tid det tar innan det är användbart. Är det ngn här som har koll?
 
Såg precis senaste avsnittet av Trädgårdstider och blev väldigt intresserad av Johns lövkompost. Med tanke på att vi körde bort 3 fullastade släp med grannens lövelände (efter att jag fyllt odlingslådorna) så är lösningen väldigt lockade. 😁

Jag förstod dock inte helt vad man skulle ha på förutom vatten och hur lång tid det tar innan det är användbart. Är det ngn här som har koll?
Du behöver egentligen inget mer än löv och fukt, det tar ett par år för dom att brytas ned och du behöver gräva om komposten efter något år. John tillsatte lite gammal kompost typ övre lagret som är fullt av ned brytare. De hittar ju dit själva tillslut, men det ger kanske en kickstart.
 
Funderar på om jag efter inköp av blomlådor, hållare, krukor, planteringsjord, växtnäring, vattenkanna och blomspruta samt planteringsspade möjligtvis skulle inskaffa några växter? :idea:
IMG_20210403_170410225_HDR~2.jpg


Är pengarna slut efter allt handlande tipsar jag om att man kan bygga egna! :idea:

Maken fick denna supergullliga "vinranka" (något skördad av dottern redan på bilden) av min familj när han fyllde år för några veckor sedan :laugh:
 
Jag har penseer i ouppvärmd inglasning i södra Norrbotten sen en vecka. Det är ju kanske inget jag rekommenderar, men vi haft neremot -7 och jag glömde helt att dom stod där ute och dom ser inte ut att klaga än :)
Tog in dem iaf, -2 ute nu
Våran balkong är inte inglassad
 
Återigen behöver jag era förslag och kunskaper.

Jag har en stenpartiplätt omringad av stenar där det mest växer kirskål och självsådd ax(?). Det växer även mindre stenpartiväxter som syns först på våren innan de försvinner under ovanstående växter. Liljor vill inte bo där trots att mina liljor inte är så känsliga med vart de bor, så jag antar att det är en rätt kompakt jord. Den är heller inte så djup med jord, och det går inte att fylla på med mer då det rinner över stenarna.
Den sådda blåklinten vill växa på sporadiska ställen på denna plätt trots att jag sådde på hela. Bitvis täcks den av ett fläderträd över sommaren.

Så min undran är om det finns några växter som tål skugga,halvskugga och full sol samtidigt som den kan växa ihop med kirskålen? Plätten kommer vara kvar men skulle vilja få lite mer färg i den.
 
Såg precis senaste avsnittet av Trädgårdstider och blev väldigt intresserad av Johns lövkompost. Med tanke på att vi körde bort 3 fullastade släp med grannens lövelände (efter att jag fyllt odlingslådorna) så är lösningen väldigt lockade. 😁

Jag förstod dock inte helt vad man skulle ha på förutom vatten och hur lång tid det tar innan det är användbart. Är det ngn här som har koll?
Har inte kollat på programmet men du kan köra över löven en torr höstdag med gräsklipparen. Då har du snabbat på processen att få lövkompost ganska mycket. Bäst med uppsamlare såklart så man slipper kratta upp de där minibitarna efteråt (om du inte vill gödsla gräsmattan på det viset).
Jag ska också ta tag i en riktig lövkompost i sommar. Vi hade en stor hög innan men den harvade vi ut med traktor då vi inte ville ha en stor lövhög mitt i bästa blickfånget... (men det var nära trädet med alla löven). Ska bygga lådor med 3 sidor men vi får så mycket löv så jag kanske får ha en öppen hög nånstans bakom ett träd också. :p
 
Återigen behöver jag era förslag och kunskaper.

Jag har en stenpartiplätt omringad av stenar där det mest växer kirskål och självsådd ax(?). Det växer även mindre stenpartiväxter som syns först på våren innan de försvinner under ovanstående växter. Liljor vill inte bo där trots att mina liljor inte är så känsliga med vart de bor, så jag antar att det är en rätt kompakt jord. Den är heller inte så djup med jord, och det går inte att fylla på med mer då det rinner över stenarna.
Den sådda blåklinten vill växa på sporadiska ställen på denna plätt trots att jag sådde på hela. Bitvis täcks den av ett fläderträd över sommaren.

Så min undran är om det finns några växter som tål skugga,halvskugga och full sol samtidigt som den kan växa ihop med kirskålen? Plätten kommer vara kvar men skulle vilja få lite mer färg i den.
Tänker spontant på saker som trivs i grusiga diken och ruderatmark. Prästkrage, blåeld, snokört, trift, blåmunkar, vallmo, gulreseda... Eller stenpartiväxter/alpväxter som backnejlika, aubretia, backtimjan, mossflox. Vet inte riktigt vad du vill ha för sort/höjd. :) Man kan ju ha de lägre uppepå större stenar om det är som en stenmur ungefär och de högre växer på marken.
 
Har inte kollat på programmet men du kan köra över löven en torr höstdag med gräsklipparen. Då har du snabbat på processen att få lövkompost ganska mycket. Bäst med uppsamlare såklart så man slipper kratta upp de där minibitarna efteråt (om du inte vill gödsla gräsmattan på det viset).
Jag ska också ta tag i en riktig lövkompost i sommar. Vi hade en stor hög innan men den harvade vi ut med traktor då vi inte ville ha en stor lövhög mitt i bästa blickfånget... (men det var nära trädet med alla löven). Ska bygga lådor med 3 sidor men vi får så mycket löv så jag kanske får ha en öppen hög nånstans bakom ett träd också. :p
Bra tips 👍 ska helt klart testa att klippa med uppsamlaren.

Det funkar inte att behålla dem på gräsmattan för det blir nästan 1m djupt (inte helt förtjust i deras träd om man säger som så) och dödar effektivt allt som finns under.
 
Visa bifogad fil 67552

Är pengarna slut efter allt handlande tipsar jag om att man kan bygga egna! :idea:

Maken fick denna supergullliga "vinranka" (något skördad av dottern redan på bilden) av min familj när han fyllde år för några veckor sedan :laugh:

Kan ju förresten förtydliga att kortet sedan innehöll ett löfte om en riktig vinranka när vädret sedan är lämpligare för sådant :idea:

Ser fram emot en som klättrar lite sådär fint upp mot altanen, bygge av planteringslåda pågår :D
 
Hitta rädisa och ruccola frön i en låda, kul! 🥳 hur lång tid tar dom på sig? Hinner jag få nått färdigt i min pallkrage innan jag ska sätta ned jorgubbsplantor som kommer i maj/juni tror ni? Om jag nu får ihop min lilla låda dvs, för det har snöat här varje dag sen påsk, och jag vill inte ut å fixa i det 🌨️🙅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp