Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men eller hur?! Ok att jag har de tidiga sådderna att skola om, men jag får liksom inte feeling av detta ruskväder för att så allt annat som borde ner nu - zinniafröerna ligger kvar i sina fröpåsar här ännu till exempel. Och luktärterna och en massa annat. För att inte tala om allt jag behöver gräva och dona med ute så jag kan börja med sallat och morötter och annat som ska direktsås. Men jag är mest upptagen med att tjura över blåsten och kylan.
Ja jag är glad att jag passade på att gräva upp ena frilandsbädden helgen före påsk om man säger så. När det var varmt och skönt.
Idag är det minst sagt ruskväder men jag är ändå lite nöjd över att det regnar istället för snöar...

Har du odlat zinnia innan? Jag kallsådde lite förra året i plastback och fick några enstaka plantor, jag tog inte så god hand om dem och planterade ut lite sent. De blommade lite blygsamt. Tänkte ta revansch i år men har inte plats inne så det blir kallsådd nu i växthus. Känner att de är en nöt jag vill knäcka och ha riktigt överdådig blomster.
 
Ja jag är glad att jag passade på att gräva upp ena frilandsbädden helgen före påsk om man säger så. När det var varmt och skönt.
Idag är det minst sagt ruskväder men jag är ändå lite nöjd över att det regnar istället för snöar...

Har du odlat zinnia innan? Jag kallsådde lite förra året i plastback och fick några enstaka plantor, jag tog inte så god hand om dem och planterade ut lite sent. De blommade lite blygsamt. Tänkte ta revansch i år men har inte plats inne så det blir kallsådd nu i växthus. Känner att de är en nöt jag vill knäcka och ha riktigt överdådig blomster.

Nja, jag har försökt ett par gånger men de har inte varit helt lätta här heller tyvärr! Förodlingen av blommor har allmänt en tendens att komma i kläm hos mig till förmån för allt ätligt. Men jag förstår precis din plan, zinniabilderna på fröpåsar och i kataloger och tidningar är mycket förföriska.
 
Tänker spontant på saker som trivs i grusiga diken och ruderatmark. Prästkrage, blåeld, snokört, trift, blåmunkar, vallmo, gulreseda... Eller stenpartiväxter/alpväxter som backnejlika, aubretia, backtimjan, mossflox. Vet inte riktigt vad du vill ha för sort/höjd. :) Man kan ju ha de lägre uppepå större stenar om det är som en stenmur ungefär och de högre växer på marken.

Tack, höjd spelar mindre roll så länge jag inte bara ser kirskål :rofl:
 
Det är nått som har grott bland mina vintersådder :bump:

Men har ett problem, har ingen aning om vad det är för nått 😅🤦 2 olika boxar med saker som d spirar i,.. men min märkning på locken har försvunnit. Tog lite bilder med mobilen (hade en liten föraning om att mitt inte så idiotsäkra system skulle fallera), hoppas jag kan klura ut det ^^
 
4EC67A80-8B43-4B17-8312-1737A939F482.jpeg
Hittade fröer i en liten handgjord förpackning från förra året som jag fått eller beställt. Undra vad det kan vara, har inte en aning 😂
 
Jag planterade om mina körsbärstomater idag.
Det var inte 28 stycken , det var 31... 🙄

Funderade på vilka jag kunde ge bort till, när jag stod där och gav en efter en en ny fin kruka och mindes tillbaka på de enorma mängder tomater jag fick på mina 6 plantor förra säsongen.😬

Däremot har jag hört att skörden kan minska mycket när man sår från egna frön? Stämmer det?

Iallafall
Hur vill dom stå nu? Fortfarande runt 15 grader och ljust?
När kan man egentligen ställa dom i växthuset? Har en tunnel, varmt om dagar a men det blir ju kyligt om nätterna..
 
Rensade ogräs i jordgubbslandet ikväll och de ser fina ut, plantorna börjar skjuta nya blad och de som rådjuren snaggade i höstas verkar inte ha tagit så stor skada. Honeye, Korona och Malvina är sorterna, Malvina är ny sort för mig så det blir kul att se hur den smakar, Korona är annars min favorit :)
 
Jag planterade om mina körsbärstomater idag.
Det var inte 28 stycken , det var 31... 🙄

Funderade på vilka jag kunde ge bort till, när jag stod där och gav en efter en en ny fin kruka och mindes tillbaka på de enorma mängder tomater jag fick på mina 6 plantor förra säsongen.😬
Hur långt har du till Vänern? :D
Jag har ju glömt bort att fixa frön för körsbärstomater. :angel:
 
Åh vad jag vill åka till Plantagen imorgon. Min jord kommer vid fem, det är en bit och byte med lokaltrafiken men kanske om man ger sig ut tidigt. Ibland skulle jag verkligen kunna döda för en bil. Alla syskon är på påsklov i andra delar av Sverige dessutom. Men tänker att om jag åker så jag är där nio när de öppnar ska jag hinna.
 
Nja, jag har försökt ett par gånger men de har inte varit helt lätta här heller tyvärr! Förodlingen av blommor har allmänt en tendens att komma i kläm hos mig till förmån för allt ätligt. Men jag förstår precis din plan, zinniabilderna på fröpåsar och i kataloger och tidningar är mycket förföriska.
Sannerligen! Jag sådde alla resterande zinniafrön idag. Bredsådd som ska åka ut i tunneln i morgon.
Sådde även tagetes Strawberry blonde, pionaster Bright rose och sommarrudbeckia Cherry berry. ☺️ Är mer sugen på att odla blommor i år så det ska bli spännande det här!
 
Efter ytterligare en omgång i hungergames kvarstår två tomater och en aubergine. Men jag fick hem ärtor, gurka, zucchini, och lite annat smått och gott(typ MER tomat och aubergine) igår sååå... #FEMKVM #herregud
(jag behöver ett torp)
Ska tilläggas att den överlevande auberginen har vuxit typ tre cm på några dagar efter att ha fått lite ny jord och näring :eek::D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp