Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har alltid haft en förkärlek till dem och tycker de har lite oförtjänt dåligt rykte i mina kretsar. De är fina, enkla att odla och sköta och blommar hela sommaren. Och färgvariationen och de mer röda inslagen i strawberry blonde gillade jag skarpt istället för bara orange och gult som det annars lätt blir. I år blir det mer av den, men ska också testa stor tagetes (vanilla) och kryddtagetes (signet lemon) tänkte jag :)
Jag älskar kryddtagetes. :)
Jag wokar mangold och lite kryddtagetes och geggar ihop med lite creme fraiche och har till kött eller fisk. Den är god som den är nedklipp ti sallader också. Kort sagt, den är bra till mycket. Och vacker!
 
Är det någon som vet om gullvivor är lätta att dra upp från frö? Eller är det mer värt att köpa färdiga plantor?
De frösår sig generöst.

Exet hade med sig en stor påse från från ett ställe där de varit och jobbat. Jag sådde dem och konstaterade besviket att de inte tagit sig alls. Men året därpå vällde det upp gullvivor. Lite oväntat eftersom jag sått annat där. De behövde tydligen frosten för att gro.

Jag repar av gullvivorna i gräsmattan och pillar ner fröna i gräsmattan där de står. Det har resulterat i att de spritt sig alldeles fantastiskt. :love:
 
Jag älskar kryddtagetes. :)
Jag wokar mangold och lite kryddtagetes och geggar ihop med lite creme fraiche och har till kött eller fisk. Den är god som den är nedklipp ti sallader också. Kort sagt, den är bra till mycket. Och vacker!
Det lät smaskigt! Måste testas :d tack för tipset!
 
De frösår sig generöst.

Exet hade med sig en stor påse från från ett ställe där de varit och jobbat. Jag sådde dem och konstaterade besviket att de inte tagit sig alls. Men året därpå vällde det upp gullvivor. Lite oväntat eftersom jag sått annat där. De behövde tydligen frosten för att gro.

Jag repar av gullvivorna i gräsmattan och pillar ner fröna i gräsmattan där de står. Det har resulterat i att de spritt sig alldeles fantastiskt. :love:
Jag har nog aldrig sett frökapslar på gullvivor, hur ser de ut?
Vi har en handfull i gräsmattan och de har inte förökat sig på de 20+ år vi bott här.
 
Jag har försökt planera själva trädgården så. Matrummet/köket är vid grillen och där är också trappan ner till odlingslådorna. Örter vill jag ha nära grillen då mannen gärna tar sådant i sista minuten.

Längst bort på däcket där trappan till barnen rutschkana är finns även studsmatta och gungor.

Jag tror mitt problem är att jag inte har erfarenhet av uteplats 🙈 ren trädgård ja, men annars inte mer än 4 stolar och 1 bord och jag vill så mycket mer än så.

Jag ska höra vad mannen tycker om ett barbord i närheten av grillen (tänker hörnet matrum/ vardagsrum) men då behövs krukor med lite olika passande växter också. Jag är urkass på sådant här märker jag 😔 mycket enklare att odla tomater

Jag hade köpt 2 st riktigt bekväma solstolar/liknande. Som man kan ligga i och sola och läsa en bok på sommaren.
 
Mina växter är på väg :banana: Kunde väl tycka att de kunde vänta med att skicka dem tills på måndag, men jaja... Är inte helt på det klara hur de kommer levereras, men jag tror DHL kommer att leverera dem hem 🤔

Idag ska jag beskära rosor, fixa med en pallkrage och blanda ner lite gödsel i den nya planteringsjorden. Kanske att jag ger mig på en gammal rabatt som den förra ägaren hade men som vi ignorerat :angel:
 
Jag har nog aldrig sett frökapslar på gullvivor, hur ser de ut?
Vi har en handfull i gräsmattan och de har inte förökat sig på de 20+ år vi bott här.
Den gula tratten är vissen och de står där med fröna inne i struten.
1618640373465.png

Antagligen har du klippt gräset och klippt sönder fröståndarna?
 
Satt och drömde om växthus när jag kollade runt i en trädgårdgrupp. Alla byggde så fint, satte dem upphöjt på tralldäck. Kände att det genast blev för mycket jobb med växthus och min energi är något jag är noga att hushålla med.

Tills jag gick ut i trädgården och fixade lite. Jag har ju för bövelen ett helt oanvänt trädäck mitt i trädgården :rofl: 2x3 m, så precis lagom stort. Så det kommer bli ett växthus, men troligtvis ett tunnelväxthus som jag får plocka ner varje höst och sätta upp varje vår. Men det gör mig inget:up:
 

Bifogade filer

  • 836FA8D8-0EF9-4CFC-92F7-B7C26118F60B.jpeg
    836FA8D8-0EF9-4CFC-92F7-B7C26118F60B.jpeg
    733,9 KB · Visningar: 29
Fick lite jordärtskocka av en på Facebook. Men jag vet inte var jag ska sätta dem! I kruka? Gräva ner på måfå som allt annat jag planterar? De verkar ju trivas överallt vad jag har läst, så kanske bara gräva ner någonstans?
 
Jag har inget i min trädgård 🤷‍♀️ det finns inget som naturligt skulle kunna avgränsa och jag har inte tänkt att anlägga någonting i år.

Nej, det får bli hink tror jag. I varje fall i år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp