Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det enda jag upplever som knepigt är att blomstänglarna blir så tunga på så långa stjälkar att de behöver massvis med stadga för att inte blåsa av, särskilt när det regnar... och kanske särskilt i Skottland.
Tror du det funkar med höga metallbågar som man brukar stötta pioner med eller behöver varje stängel ha en egen pinne? Jag har bara haft en mer uråldrig variant efter farmor och den blev ju inte så superstor eller tung att den behövde stöd.
 
Tror du det funkar med höga metallbågar som man brukar stötta pioner med eller behöver varje stängel ha en egen pinne? Jag har bara haft en mer uråldrig variant efter farmor och den blev ju inte så superstor eller tung att den behövde stöd.
Definitivt en pinne per stängel skulle jag säga, de väger verkligen multum när de blir blöta och det är himla trist när de går av. Jag brukar skaka av dem efter regn också. :)
 
Alltså, idag vill jag bara slänga ut alla plantor och krukväxter. Bara ut med dem! Göra som Ronjas mamma och skicka ut hela packet på rengöring och luftombyte. Vi har ingen snö, men det blir väl ungefär samma chock för dem.



Men fattar att det inte är så enkelt. Några vill jag ju ha kvar sen i höst. Och jag vill ju kunna skörda mat under säsongen.


Planterade om några plantor igår. Har några krukväxter (pelargoner främst) som behöver nya krukor, men de får vänta en vecka eller två.

Har beställt oriusbaggar till tripsbekämpningen. Samt feromonfällor till plommonträdet och äppelträden.
 
Alltså, jag har sått dill från egna frön.
Lite dill ser man ju, men resten? Ser dill/kan dill se ut som gräs i början?
/ avd ickegröna fingrar 😎 3422183A-BDB6-4DC1-8A76-8705867B6C93.jpeg
 
Det kan ha varit att jag sörjde den för tidigt, jag var och inspektera idag igen och jag kan ana något där nere i jorden. 😍 Så jag hoppas att det är min rabarber som är lite långsammare än den som fanns när vi flyttade hit. :) Min är mycket godare än den. :)
Jag har hittat min! Jag tittade återigen i pallkragen och började dra runt jorden (jag ska flytta på pallkragarna) och då kom det upp något som såg ut som rabarber. Det verkar som katterna i områden har tagit sönder den och sen skvätt massa jord över allt när de bajsat (för det har de!). Så något litet lever iallafall.
 
Det gror med en hejdundrande kraft i tunneln nu. Zinnior och ringblommor har verkligen kickat igång.
Men det är inte alltid lätt att odla när man har småbarn, särskilt inte när de är 2,5 år. 🙈 Det är rent ut sagt en styrkeprövning för både kropp och sinne. Nu får mannen hjälpa till med grävning i landet för denna mamma är slut. Men innan soppan tog slut hann vi hämta gratis hästgödsel och bark/barkmylla från pappa. Han eldar med egen ved och det är ju väldigt behändigt nu när jag behöver sur jord och täckbark till rhododendron och blåbär. ☺️
 
Jag har i några år haft rabarber (en såndär sort som är gigantisk) i en pallkragelåda (en storlek större än standardkragarna). Några plantor har ruttnat bort. Förra året valde jag att gräva upp en av plantorna och dela i flera delar. Några av dem är nergrävda i marken istället och några sparades i krukor för att kunna placeras "någonstans" vid ett annat tillfälle.
Förra året hade jag bara två plantor kvar i lådan och tidigare i vår bestämde jag mig för att gräva ner två av krukplantorna i lådan. I förmiddags var jag och krafsade i lådan och såg att en av fjolårets två kvarvarande plus de två från krukor såg välmående ut och var en bra bit på väg upp. Sen krafsade jag lite där den andra av fjolårets två skulle stå, men insåg att den numera hade ruttnat bort.
Vilken tur att jag då hade kvar tre krukrabarber! Så, nu är de också placerade i lådan!
Nu hoppas jag på enorma mängder rabarber i sommar!! :D
 
Jag ska ha tomater m m längs med husväggen i år, södervägg. Krukor, hinkar, baljor. Tänkte lägga markduk under, eftersom det i gruset växer alldeles för mycket knölklockor m m. Hur skulle ni ankra duken? Bara pilla ner den med en spade längs med kantstenarna?
 
Jag fick tag på en stor, jättefin rhododendron på handelsträdgården häromdagen så idag har jag planterat ut den i rabatten på baksidan där den förhoppningsvis ska växa sig ännu större och finare. Ser så mycket fram emot att den ska blomma, jag älskar rhododendron! På behörigt avstånd från den planterade jag ut två skimmia/vinterbär + en alunrot som jag har haft i krukor på framsidan över vintern. Vi får se om de överlever - det är mer som ett experiment och istället för att bara slänga fullt friska växter.

Jag har också satt ner de 10 begonior som vuxit till sig mest i de utekrukor de ska få bo i. Planen är att ställa ut dem några timmar varje dag för att härda dem lite, men eftersom det ska bli ovanligt kallt (1-3 grader) under nätterna även nästa vecka vågar jag inte låta dem flytta ut på heltid än. Resterande begonior är också på gång, men fortfarande i bebisstadiet. Kul ändå att det verkar ha blivit något av alla 14 knölar jag planterade utan att ha en aning om vad jag gjorde! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp