Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grävt ner lite lökar. Några överblommade krukväxter och några liljor från Jem och fix. Hoppas det tar sig!
Det har dykt upp lite av varje i gräsmattan nu, några små hyacinter, tulpanblad och påskliljor. Det verkar mest vara blad. Får plantera nytt till hösten.
 
Riddarsporrar verkar bli fantastiska norröver med. De älskar den korta säsongen med fullt ljus hela dygnet.

Gud ja. Jag har ett gäng i min perennrabatt och de blir rena rama monstren. Speciellt min vita Galahad, den blir över 150 varenda säsong nu. De står dock mot husväggen så det är ganska vindskyddat läge. Jag har som regel att aldrig plantera något graderat lägre än zon 5 eller som kräver massa pyssel, så det är ganska härdiga typer som får bo här. :idea: Jag har inte så många sorter som blir riktigt höga men föreslår blågull och/eller vitgull @Unafraid.
 
Grävt ner lite lökar. Några överblommade krukväxter och några liljor från Jem och fix. Hoppas det tar sig!
Det har dykt upp lite av varje i gräsmattan nu, några små hyacinter, tulpanblad och påskliljor. Det verkar mest vara blad. Får plantera nytt till hösten.
Gräv upp dem nu. Nu när du vet var de står. Det kan ju vara jättefina lökar, bars de får en chans att komma till sin rätt på ett bättre ställe
 
Här
IMG_20210419_122323.jpg

Gräva bort och anlägga nytt eller vänta och se hur de taggiga varelserna ser ut?
 
Jag brukar vänta med att gräva upp och flytta lökväxter tills efter blommningen när de vissnat ned. Då har all näring gått ned i löken.
 
Möte idag som är perfekt att ta via mobilen och ett par hörlurar. Så fick det bli och jag fick utmärkt trädgårdstid. Nu är väl i princip två bäddar av tre klara. Den större av de två hade jag rensat tidigare men det hade tittat fram nya ogräs som nu är adjöss. Fick också en till chans att vända ner halm från förra året som nu förmultnat ännu lite till och var lättare att vända ner. Hittade en riktig mysgrotta med massor av skalbaggslarver också, säkert ollonborre eller nåt annat mindre kul. De fick möta sitt slut.

Två mindre delar blir perfekta för direktsådd och en annan del blir bra för utplantering av plantor. Vet inte riktigt var allting ska få växa än bara. Här står också lite övervintrad purjolök som jag tänkte låta blomma och några tulpaner jag stoppade ner i höstas. Odlade kål förra året så jag får väl kika vad som blir en bra växtföljd. Ärtor skulle jag gissa? Kan lök vara bra efter morötter tro...
 
De är inte bara för gamla då? De står på ställen som borde vara bra.
Lök blir inte för gammal. Då delar den sig till nya. De kan bli urgamla.

Står bra är en definitionsfråga. Står de där annat växer (t.ex. gräsmatta) så få de inte all näring de behöver. Marken där de står kan vara mager dessutom.

Hade det varit hos mig hade jag grävt upp och planterat på ett ställe där de fått lucker jord och näring. Och sedan väntat och sett vad det är.



Jag hittade ynkliga krokusblad i gräsmattan. Någon enstaka skickade upp en blomma. Jag valde att låta dem stå kvar men näringsvattnade och såg till att det inte blev för torrt. Några år senare har jag mängder av fina vita krokusar där. :)
 
Lök blir inte för gammal. Då delar den sig till nya. De kan bli urgamla.

Står bra är en definitionsfråga. Står de där annat växer (t.ex. gräsmatta) så få de inte all näring de behöver. Marken där de står kan vara mager dessutom.

Hade det varit hos mig hade jag grävt upp och planterat på ett ställe där de fått lucker jord och näring. Och sedan väntat och sett vad det är.



Jag hittade ynkliga krokusblad i gräsmattan. Någon enstaka skickade upp en blomma. Jag valde att låta dem stå kvar men näringsvattnade och såg till att det inte blev för torrt. Några år senare har jag mängder av fina vita krokusar där. :)

De är mitt i gräsmattan, eller mossmattan. Ska prova ge lite näring och se om det händer nåt!
De står bra där de står, alltså fint placerade.
Trädgården har vunnit pris för massor med år sen så den här verkligen potential att bli fin igen.

Hittade massor med blommande hyacinter på framsidan och el hel drös påskliljor på baksidan. De kommer blomma snart och då blir det nog fint.
 
De är mitt i gräsmattan, eller mossmattan. Ska prova ge lite näring och se om det händer nåt!
De står bra där de står, alltså fint placerade.
Trädgården har vunnit pris för massor med år sen så den här verkligen potential att bli fin igen.

Hittade massor med blommande hyacinter på framsidan och el hel drös påskliljor på baksidan. De kommer blomma snart och då blir det nog fint.
Vad kul, då finns det säkert massor av spännande växter som gömmer sig lite här och där.
 
Idag har jag suttit och njutit en stund i min trädgård Det är 17-18 grader varmt och strålande sol här och jag satt i solen i tunna byxor och ett linne och åt min lunch och sen solade jag en liten stund medan jag lyssnade på ljudbok. Jag passade också på att vattna krukorna lite. Det var ett tag sen det regnade så det verkade behövas. Första gången i år. Jag kände i pallkragarna där jordgubbarna står och den jordne var fortfarand fuktig så de får ges sig till tåls till det ska regna på onsdag.

Jag ska försöka få till en vattenslang till trädgården i år. Blir för mycket spring med vattenkannan annars. Har nån av er nån bra lösning för att koppla en vattenslang till kranen i köket? Och nåt tips på en bra slang som är smidig om man har en mycket liten trädgård? Är såna slangar som expanderar när man kopplar på vattnet bra?
 
Jag ska försöka få till en vattenslang till trädgården i år. Blir för mycket spring med vattenkannan annars. Har nån av er nån bra lösning för att koppla en vattenslang till kranen i köket? Och nåt tips på en bra slang som är smidig om man har en mycket liten trädgård? Är såna slangar som expanderar när man kopplar på vattnet bra?
Är det inte bara att skruva loss strilen och skruva dit en gardenakoppling?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp