Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker bara odla tidig för jag har inte vettiga lagringsmöjligheter, dvs bara till direktkonsumtion. Det blir nog någon variant av lättare grävning och täckodling, det beror på var de hamnar någonstans. Jag tänkte ha några i hinkar också, för att testa. Det blir nog Timo och Maria.
Jag odlar ju inte potatis själv. Grannen och kompisen gör, och slänger potatis efter mig så fort jag dyker upp där. :)

Hon odlar Princess och jag gillar den skarpt. En riktigt god matpotatis. En annan bekant odlar Sava och den är god nog att ätas om den är.
 
Potatis, hörrni. Det är ju snart mars!
Vad satsar ni på för sorter? Har ni någon återkommande favorit? Hur odlar ni (dvs traditionellt, täckodling, no dig etc)?

Funderar på om man ska förbeställa redan nu eller chilla lite och invänta att lagerna fyllts på hos återförsäljarna.
Ni som sätter både tidig och sen, sätter ni allt samtidigt eller delar ni upp det? :)
Jag älskar King Edward så den blir det. Ska testa någon annan sort också men är inte superförtjust i fast potatis och den mesta är ju fast
 
Är nöjd med dagens jobb! Var på väg att bara kasta in pallkragar och jord och i efterhand fixa med täckduk och flis i mitten bara. Men skärpte mig och la duken överallt och kom på att jag har hönskompost nu för tiden, så det åkte också i kragen ihop med hästgödsel och köpejord.
I kragen bredsådde jag vårprimörer av i huvudsak gamla fröer. Jag sådde tätt med tanken att det blir kontinuerlig gallring genom att man girigt skördar de första gröna bladen. :d
Nu är det bara att bitvis göra klart resten. Fliset har vi haft i flera år i uthuset sedan vi tog ner stora delar av en kornell och annat skrufs, äntligen kom det till nytta.
IMG_20210221_164103_062.jpg
 
Potatis, hörrni. Det är ju snart mars!
Vad satsar ni på för sorter? Har ni någon återkommande favorit? Hur odlar ni (dvs traditionellt, täckodling, no dig etc)?

Funderar på om man ska förbeställa redan nu eller chilla lite och invänta att lagerna fyllts på hos återförsäljarna.
Ni som sätter både tidig och sen, sätter ni allt samtidigt eller delar ni upp det? :)

Jag har Timo, Red Emmalie och sparrispotatis som jag sparat eget utsäde från. Möjligen någon Mayan Gold också. Får jag bara klart (ännu mer) odlingsyta så skulle jag gärna satsa på någon mer typisk vinterlagringssort, kanske Asterix. Red Emmalie är snygg att ha som klyftpotatis blandat med vanliga eller varvat med morötter i glada färger, annars är väl inte smaken så häpnadsväckande så att jag skulle odla den bara för det. Mayan Gold också snygg i färgen. Sparrispotatisen däremot är klart odlingsvärd för smaken.

I fjol täckodlade jag med tjocka lager gammal hösilage som jag la på successivt, funkade bra och sparade en hel del av kupandet så det blir samma stuk i år. Oftast har jag tjongat ner alla sorter när jag ändå håller på. Men skulle jag mer gå in för en sort bara för vinterlagring, så möjligen att jag skulle försöka spara den lite och sätta senare.
 
Fick fyra lysrör av sambon i alla hjärtans dag present, det är kärlek! :love: monterades igår! Som belöning har en röd solhatt, 'magnus' , tittat fram!

Min jätteverbena är tjurig dock..
Gillar inte jätteverbena att stratifieras? Så har jag fattat det i all fall. :) Jag höstsådde ute i pallkrage och inväntar spänt resultatet...
 
Jätteverbena är ju kinkig. Överallt utom i vår trädgård där den självsår sig hej vilt! :D
Förra året grodde den jättefint! I år har jag provat egna grön + köpta. Och försöker övervintra.. de överlever inte utomhus här uppe och bodde bara i kruka förra året. Har dock en påse frö kvar, tänker inte ge upp! :laugh:
Gillar inte jätteverbena att stratifieras? Så har jag fattat det i all fall. :) Jag höstsådde ute i pallkrage och inväntar spänt resultatet...
Behövdes inte förra året. Men snart åker de in i kylskåpet om inget händer.
 
De första bifftomaterna är snart redo för omplantering! Tur det, för de drog iväg som tusan. :laugh: De senaste dagarnas plusgrader höjde innetemperaturen väsentligt samtidigt som vi fortsatte elda, så det har helt enkelt blivit för varmt. GUD vad skönt det ska bli att ha en egen bod för plantorna framöver!

Chilisarna, paprikor, kronärtskockor och auberginer kommer också fint. Flera chili och paprikor redo för omplantering strax. Nya bifftomater såddes igår.

20210222_065907.jpg
 
Nu hoppar jag in här! I fredags gick flytten och nu har jag en jätteliten trädgård!! I sommar ska jag odla potatis, sallad, paprika och tomat. Men jag har inte riktigt plats att förodla nu så jag kommer köpa plantor är tanken! Det finns redan jordgubbar, vita vinbär och lite örter i trädgården. Tyvärr ligger trädgården på norrsidan så det begränsar vad jag kan odla.
 
Förra året grodde den jättefint! I år har jag provat egna grön + köpta. Och försöker övervintra.. de överlever inte utomhus här uppe och bodde bara i kruka förra året. Har dock en påse frö kvar, tänker inte ge upp! :laugh:

Behövdes inte förra året. Men snart åker de in i kylskåpet om inget händer.
Hoppas det funkar! Jag har inte odlat den innan men älskar växten så hoppas den tar sig här med. :love:
 
Vilken magisk morgon vi har här! Mycket av snön har smält och idag är det en strålande sol som bakar hela skogen i orange. Tydliga solstrålar som bryter igenom grenverket och fåglarna går bananas, här måste mutas in revir. :D
 
Inspirerad av denna tråden så fick jag ett ryck och beställde precis tre stycken olika sorters tomatfrön. Alla är körsbärstomater. Tomater i krukor brukar jag ändå kunna lyckas rätt bra med. Jag är lite lat vad det gäller odling, men tycker att det är kul med lite enklare varianter som man inte måste pyssla så mycket med..... :p
 
Inspirerad av denna tråden så fick jag ett ryck och beställde precis tre stycken olika sorters tomatfrön. Alla är körsbärstomater. Tomater i krukor brukar jag ändå kunna lyckas rätt bra med. Jag är lite lat vad det gäller odling, men tycker att det är kul med lite enklare varianter som man inte måste pyssla så mycket med..... :p
De varianterna är de bästa! Vatten + gödning. Vill de ha mer omsorg så får de flytta nån annanstans :P Jag har ju perfekta tomater för detta. De som jag odlade inomhus på vintern. Otroligt lätta och gav massor frukt. Jag borde kanske sätta några frön ändå...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp