Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bra, då väntar jag. Har tre träd som det förskräckliga ut, men kanske bättre att vänta och se om det ens är nåt liv i dem innan jag lägger tid på dem.
Vet du vilka sorter det är?
Man ska inte förakta gamla träd. Är det goda sorter är de värda att sköta om.

Jg har ett gammalt träd kvar. Det är sannolikt över 100 år gammalt och består av tre olika sorters frukt. Jag har tagit ympar av höstfrukten för att se om jag kan få större frukter på yngre stam. För de är goda. :)
 
Vet du vilka sorter det är?
Man ska inte förakta gamla träd. Är det goda sorter är de värda att sköta om.

Jg har ett gammalt träd kvar. Det är sannolikt över 100 år gammalt och består av tre olika sorters frukt. Jag har tagit ympar av höstfrukten för att se om jag kan få större frukter på yngre stam. För de är goda. :)

Har ingen aning. Säljaren sa att de gav mycket och goda äpplen när han bodde hemma. På 70-talet. Vem vet, med lite vård kanske de kommer tillbaka. De ser inte roliga ut nuförtiden med grenar som står hejvilt hit och dit.
Men jag avvaktar till jas innan jag åtgärdar tror jag. Försöker minnas hur det sett ut tidigare år när vi promenerat förbi men det är ju hopplöst att komma ihåg sånt..
 
Har ingen aning. Säljaren sa att de gav mycket och goda äpplen när han bodde hemma. På 70-talet. Vem vet, med lite vård kanske de kommer tillbaka. De ser inte roliga ut nuförtiden med grenar som står hejvilt hit och dit.
Men jag avvaktar till jas innan jag åtgärdar tror jag. Försöker minnas hur det sett ut tidigare år när vi promenerat förbi men det är ju hopplöst att komma ihåg sånt..
I tre år har jag sakta vårdat våra hundraåringar och de kämpar på fint! Många okloka beslut har tagits av tidigare såghållare och vi har haft skadedjur i alla träd och buskar, men det märks tydligt att de mår bättre. Det träd som såg ut vara i sämst skick för tre år sedan gav mest frukt 2020.

Så gör precis som du skriver; ge dem tid och varsamma insatser.

Jag hade kunnat ta bort nåt som var riktigt illa redan nu. Så att det inte blir värre. T ex en trasig gren. Den hade jag inte väntat med.
 
Har ingen aning. Säljaren sa att de gav mycket och goda äpplen när han bodde hemma. På 70-talet. Vem vet, med lite vård kanske de kommer tillbaka. De ser inte roliga ut nuförtiden med grenar som står hejvilt hit och dit.
Men jag avvaktar till jas innan jag åtgärdar tror jag. Försöker minnas hur det sett ut tidigare år när vi promenerat förbi men det är ju hopplöst att komma ihåg sånt..
Skilj på om trädet är "fint" eller bra. :)

Varsam och klok beskärning kan förhoppningsvis ge er trevliga fruktträd.
 
Såhär ser det ena till trädet ut . Vet knappt var jag ska börja, och hittar inte min grensåg..
 

Bifogade filer

  • 16140078389948217641527654678112.jpg
    16140078389948217641527654678112.jpg
    695,7 KB · Visningar: 47
Jag är trögstartad i år, men nu har jag i alla fall sorterat mina fröpåsar så jag vet vad jag har att leka med... :p Och siktar på att få igång sådderna inom det närmaste.

Vad brukar ni börja med? Tomater och paprikor står överst på min lista, men jag vet inte om det är för tidigt att börja med gurkorna också? 🤔

Sen hittade jag en såndär vit innerpåse från en fröpåse, med frön i. Som jag inte har den blekaste aning om vad det kan vara för frön i. Är möjligen lite likt tomatfrön, men... Dem måste jag ju så, så jag får veta vad det är för något! :rofl:
 
Beror lite på vad det är, men du kan ju alltid pröva. Tulpaner kan man plantera så länge det går att få ned dom i backen, små lökar har en tendens att torka om de inte kommer i jorden och narcisser vill gärna rota sig lite innan vintern kommer.
Sådärja, nu är de äntligen planterade! En stooor kruka, jord i botten, stora lökar med lite benmjöl, mera jord, små lökar, benmjöl och sen mera jord. Det kan ju inte bli sämre än om jag inte hade planterat dem alls, och jag måste säga - jag beundrar lökarna! Trots den obefintliga vården såg jag förvånansvärt många gröna toppar :love:
Så nu är det bara att hålla tummarna!
 
Klingan invigd, några hundra meter vresroshäck borta. Köpte en billig flistugg på Biltema. Den levererar fett 👍

Saknar dock insynsskyddet 😩
Funkar det att tugga vresros? De har ju en tendens att kunna föröka sig via typ torra pinnar. Jag hade aldrig vågat köra annat än modellen kommunens rishög med det riset (eller napalm då men jag har ont om sådan)
 
Jag är trögstartad i år, men nu har jag i alla fall sorterat mina fröpåsar så jag vet vad jag har att leka med... :p Och siktar på att få igång sådderna inom det närmaste.

Vad brukar ni börja med? Tomater och paprikor står överst på min lista, men jag vet inte om det är för tidigt att börja med gurkorna också? 🤔

Sen hittade jag en såndär vit innerpåse från en fröpåse, med frön i. Som jag inte har den blekaste aning om vad det kan vara för frön i. Är möjligen lite likt tomatfrön, men... Dem måste jag ju så, så jag får veta vad det är för något! :rofl:
Min ormgurka vill sås nu, men arbogan ska jag vänta lite med. Så det beror ju lite på gurksort.
Jag har satt igång tomater, paprika, stjälkselleri och ormgurka. Och testade halloweenpumpa. Och ärtskott.

Spännande med okända frön! Jag har två krukor med frågetecken i år. :D
 
Funkar det att tugga vresros? De har ju en tendens att kunna föröka sig via typ torra pinnar. Jag hade aldrig vågat köra annat än modellen kommunens rishög med det riset (eller napalm då men jag har ont om sådan)

Vi får se, det råder tydligen delade meningar. OM de överlever (jag har haft många plantor som dött när vi satte häcken 2010) kommer jag ha väldigt mycket vresros...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp