Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är trögstartad i år, men nu har jag i alla fall sorterat mina fröpåsar så jag vet vad jag har att leka med... :p Och siktar på att få igång sådderna inom det närmaste.

Vad brukar ni börja med? Tomater och paprikor står överst på min lista, men jag vet inte om det är för tidigt att börja med gurkorna också? 🤔

Sen hittade jag en såndär vit innerpåse från en fröpåse, med frön i. Som jag inte har den blekaste aning om vad det kan vara för frön i. Är möjligen lite likt tomatfrön, men... Dem måste jag ju så, så jag får veta vad det är för något! :rofl:
Väntar med tomater ett tag till jag... De växer så fort, liksom gurka. :) Har satt gurka för fönsterodling men utomhusgurkorna sätter jag nog ca 4 v innan sista frosten.

Jag har sått chili, paprika, aubergine, gul lök, purjolök, gräslök, rosenstav, stockros och smultron (en mus har visst varit i en av cellerna och grävt...). Andra saker man bör så nu är kronärtskockor och rotselleri. Ute har jag sått perenner som står i en plastback nu, det är solhatt, bolltistel, zinnia, humlesuga, akleja, hyacintviva m.m. Kommer inte ihåg allt för tillfället men det är en full plastback och krukor i plastpåsar ovanpå också.

I mars ska jag så mer sommarblommor som sommarrudbeckia, zinnia, mer stockros, ringblomma, salvia, luktärt m.m. Jag har allt uppskrivet i Excel annars hade jag gått runt och funderat i det oändliga, men jag gör plötsliga ändringar också. :p
 
Så glad, minst 4 frön av rosenstav har redan grott! Även stockrosen verkar ha grott de flesta fröna. Och mina chilifröer har äntligen kickat igång. Är mycket nöjd med rosenstaven då den verkade lite svårflörtad vad jag läst.
 
Får en total nybörjarodlare slänga in en fråga? 😁

Jag har satt lite fröer och har två gurkor som börjat växa. Den ena är ca 5 cm hög och den andra närmar sig nog 10 cm men de är så svaga! Utan stöd orkar de inte hålla sig upprätta alls. Finns det något jag kan göra för att de ska bli lite kraftigare?

De står i litet drivhus i fönstret med växtlampa. När fröerna sattes så råkade jag övervattna så flera andra fick vitt ludd på sig och de har inte heller börjat växa,får se om de tar sig eller måste sättas om... Jag vill så gärna att de här överlevargurkorna ska klara sig, hjälp! 😅
 
Just ja! Gurkorna sattes i naturgödslad såjord eftersom det var det jag hade hemma... Hade det varit bättre med en vanlig planteringsjord?
 
Får en total nybörjarodlare slänga in en fråga? 😁

Jag har satt lite fröer och har två gurkor som börjat växa. Den ena är ca 5 cm hög och den andra närmar sig nog 10 cm men de är så svaga! Utan stöd orkar de inte hålla sig upprätta alls. Finns det något jag kan göra för att de ska bli lite kraftigare?

De står i litet drivhus i fönstret med växtlampa. När fröerna sattes så råkade jag övervattna så flera andra fick vitt ludd på sig och de har inte heller börjat växa,får se om de tar sig eller måste sättas om... Jag vill så gärna att de här överlevargurkorna ska klara sig, hjälp! 😅
Skulle gissa på för mycket värme och för lite ljus. Har man inget svalare rum så är det svårt att fixa.
Jag kan rekommendera att vänta med gurkan. Den brukar vara lagom att så i slutet på april början på maj enligt min erfarenhet.
 
Får en total nybörjarodlare slänga in en fråga? 😁

Jag har satt lite fröer och har två gurkor som börjat växa. Den ena är ca 5 cm hög och den andra närmar sig nog 10 cm men de är så svaga! Utan stöd orkar de inte hålla sig upprätta alls. Finns det något jag kan göra för att de ska bli lite kraftigare?

De står i litet drivhus i fönstret med växtlampa. När fröerna sattes så råkade jag övervattna så flera andra fick vitt ludd på sig och de har inte heller börjat växa,får se om de tar sig eller måste sättas om... Jag vill så gärna att de här överlevargurkorna ska klara sig, hjälp! 😅
Det är viktigt att ha en balans mellan ljus och värme. Är det för lite soljus och för mycket värme blir plantorna gärna lite gängliga. Nu är ju gurka en slingerväxt så den kommer ändå att slingra iväg. Men det kan vara en god ide att stötta den med en blompinne så den inte går av. Vattna gärna underifrån när fröer väl grott så slipper du förhoppningsvis fruktflugor och annat som gärna lägger i ägg i den fuktiga toppjorden.
 
Funkar det att tugga vresros? De har ju en tendens att kunna föröka sig via typ torra pinnar. Jag hade aldrig vågat köra annat än modellen kommunens rishög med det riset (eller napalm då men jag har ont om sådan)
Vi får se om det händer något. Trädgårdsmästaren som jag hade till hjälp idag verkade inte oroad. Nu är samtliga buskar tuktade, bondsyrenen fick sig verkligen en rejäl omgång.
 
Hihi jag fick feeling och har beställt fler perennfröer. :D Hittade så bra fröer på Örtagården! Har bestämt mig för att det mesta i min röriga rabatt ska flytta till den fd rabatten jag vill göra i ordning. Den röriga rabatten ska bli mycket mer harmonierande i färg och form, just nu är det för många olika sorter där... Det som beställdes var bl.a. rosa stäppsalvia, rosa kungsljus, svartvit akleja, borstnejlika 'Sooty' och rosenmynta.

Får se hur detta snåla sätta att anlägga rabatter går. Det hade blivit avsevärt dyrare att köpa allting som färdiga plantor, samt är så himla roligt att lyckas och sätta ut något man odlat fram själv. Det ska också bli roligt att flytta om och sätta ihop allting lite bättre. :)
 
Jag behöver blomfröer till en rabatt som står i halv/helskugga. Gärna lite häftigare saker. Lite draaaama 😁
Har ni några tips?
 
Mer bilder på chilibrickan! Det är roligt att se hur olika fort de olika sorterna växer tycker jag. Snabbast ut är mina 'Big Bomb' till vänster, de hade bäst grobarhet också, jag behövde inte sätta om ett enda frö.
1614182966240.png
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp