Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ignorerat mina sådder inomhus ett tag men nu i veckan måste jag nog plantera om en del som fortfarande står i sina ursprungliga små pluggar.
Jag vill också ta reda på min fågelholkar som gått sönder och trillat ner från sina träd. Laga och göra dem fina och sätta upp igen. Jag vill ha så många ivriga skadeinsektsjägare som möjligt till min hjälp i odlingen i sommar. :up:
 
I helgen rensade jag rabatten på framsidan och sedan la vi ut täckbark som förhoppningsvis ska dämpa ogräset lite under det kommande halvåret. Om inte annat ser det betydligt trevligare och mer städat ut än jorden som låg där innan!

Bland mina två små inomhusprojekt har det börjat titta upp tagetes också minsann, och begoniorna växer så det knakar. Nu ska det bara bli tillräckligt varmt ute för att jag ska våga ställa ut dem lite dagtid för att härda dem. Tror aldrig jag varit med om en såhär kall april!

Marigold.jpeg
 
Visa bifogad fil 67524Nu är potatisen satt... Och smakad på?! :confused: Tydligen viktigt att veta att vi sätter en god sort hälsar lilla trädgårdsmästaren! :idea:

Grannen kom förbi och undrade om jag inte var för tidigt ute, men det stod mars-april på påsarna så det måste väl kunna bli bra? :o

Ca 8 grader i jordtemperatur vill potatisen ha även om det finns sorter som tål lite kyligare som tex den finska sorten Timo.
 
Jag fick upp min drivbänk igår men har inte sått än, jorden var lite för blöt. Men jäklar vad varmt det blir inne i bänken. I den jag gjort kommer jag så sallad och rädisor för att få tidiga primörer men sen planerar jag att göra en bänk till någon av de närmsta dagarna och sätta den i jordgubbslandet som ett experiment. Blommorna får jag nog pollinera för hand men kanske jag kan få fram tidiga jordgubbar :)
 
"Råkade" stöta på min trädgårdsmästare! (Jag har inte alls gått förbi utanför hans förråd flera dagar i rad och spanat efter honom). Nu har jag fått lite råd och skickat en inköpslista till honom! :D
Det blir en snöbollsbuske, 'pojan neito", fem syrenhortensia 'bobo', en vingnöt och en vitbrokig lönn. Sen är jag ute efter ett rödbladigt träd, men det glömde jag diskutera. :angel: Får ta det på nästa lunchpromenad då jag "råkar" gå förbi!
 
Nja, här övervintrar potatisarna i landet jag bor i zon 4. Du kan nog ta det lugnt. Men potatisen lär inte börja gro förrän jordtemperaturen uppnår 8 grader.
Potatis övervintrar hos mig med. Bor också i zon 4. Jag har blivit lite nojig över att inte få upp all potatis, för det slår liksom aldrig fel och så får jag potatis på ställen där de inte ska växa igen. Det är främst tidig potatis jag odlat, eller bara fått gratis utan ansträngning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp