Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har satt violfrön för andra året i rad men får dom inte till att gro... I fjol sådde jag en hel fröpåse och 2-3 st dök upp men dog efter bara någon idag. Har satt en påse i år igen och än så länge har inget dykt upp.

Jag sår dom i pluggbrätte med såjord och försöker hålla jämn fuktighet. Några pluggar har jag i år täckt med vermikulit för att försöka så jämnare fuktighet med det har alltså inte gett något resultat än.
Alla övriga frön jag har sått har iaf delvis kommit upp så jag förstår inte riktigt varför det inte funkar med dessa.

Några idéer?

Det är dessa jag har sått:
B3A70E8E-121B-4FD3-A47D-06CDE92B8A09.png
 
Jag har satt violfrön för andra året i rad men får dom inte till att gro... I fjol sådde jag en hel fröpåse och 2-3 st dök upp men dog efter bara någon idag. Har satt en påse i år igen och än så länge har inget dykt upp.

Jag sår dom i pluggbrätte med såjord och försöker hålla jämn fuktighet. Några pluggar har jag i år täckt med vermikulit för att försöka så jämnare fuktighet med det har alltså inte gett något resultat än.
Alla övriga frön jag har sått har iaf delvis kommit upp så jag förstår inte riktigt varför det inte funkar med dessa.

Några idéer?

Det är dessa jag har sått:
Visa bifogad fil 67564
Jag har för mig att violer är skugggroende så de vill ha det mörkt medan de gror, kan det vara det som är problemet?
 
Jag har satt violfrön för andra året i rad men får dom inte till att gro... I fjol sådde jag en hel fröpåse och 2-3 st dök upp men dog efter bara någon idag. Har satt en påse i år igen och än så länge har inget dykt upp.

Jag sår dom i pluggbrätte med såjord och försöker hålla jämn fuktighet. Några pluggar har jag i år täckt med vermikulit för att försöka så jämnare fuktighet med det har alltså inte gett något resultat än.
Alla övriga frön jag har sått har iaf delvis kommit upp så jag förstår inte riktigt varför det inte funkar med dessa.

Några idéer?

Det är dessa jag har sått:
Visa bifogad fil 67564
Jag har inte frösått violer men de flesta verkar ha odlingsråden att fröerna inte ska täckas. Vissa kan behöva en köldperiod innan de gror. Jag hade testat 2 varianter; sådd inne och sådd ute nu, samt inte täckt över med jord.
 
Jag sådde sallad, rädisor och lite annat för en dryg vecka sedan på friland och när jag kollade i eftermiddags hade såväl sallad som rädisor kommit upp och stod i fina rader. Det heter visserligen isbergssallad men att de kommir upp så snabbt och fint i det vädret som varit med snöstorm och nollgradigt trodde jag aldrig. Hoppas fortsättningen går lika bra :)
 
Jag sådde sallad, rädisor och lite annat för en dryg vecka sedan på friland och när jag kollade i eftermiddags hade såväl sallad som rädisor kommit upp och stod i fina rader. Det heter visserligen isbergssallad men att de kommir upp så snabbt och fint i det vädret som varit med snöstorm och nollgradigt trodde jag aldrig. Hoppas fortsättningen går lika bra :)

Vad kul å så snabbt det gick ☺️ har du någon duk lr något över?
 
Andra kanske inte är fullt lika övertaggade som jag själv är på vad som smälter fram här :angel: Men vill någon ge sig på en gissning utifrån bilden? Snön har försvunnit typ igår och vi befinner oss i zon VI. Rycka eller låta växa är väl framförallt min fråga. Det kan vara en rabatt, eller bara en gammal uppställningsplats för pallkragar.
Screenshot_20210408-174052.png
 
Här är ett bildbevis. Tror jag sådde på skärtorsdag så om jag kommer ihåg rätt är det precis en vecka sedan sådd, nog bland de snabbaste uppkomsterna jag varit med om och jag sådde ändå ganska djupt tyckte jag.

X20gNss.jpg


(Plankorna är för att jag inte skall packa jorden när jag går)
 
Det jag måste göra är att rensa raderna med vintersallat från ogräs. Sådde sent i höstas och såg aldrig att de kom upp bland ogräset men nu på våren hittade jag två rader med plantor som faktiskt växt en hel del. Inte riktigt så att de går att börja skörda än men om några veckor kanske?
 
Våren var ääääär du?! Det ska komma snöbyar i helgen och minusgrader på nätterna en vecka till. Kan det få vända lite sen? Jag längtar så efter alla fina blommor jag tänkte försöka odla i år.

Ikväll blev det omplantering av dahlia och chili. Jag har även sått rosa och periskofärgad zinnia, amarant 'Rävsvans' samt blåsalvia. Zinniorna och amarant ska ut i tunneln i morgon, jag var så snäll att de inte behövde åka ut nyvattnade i minusgrader. Salvian ska jag förodla inne tills det är lite stabilare i tunneln.
 
Våren var ääääär du?! Det ska komma snöbyar i helgen och minusgrader på nätterna en vecka till. Kan det få vända lite sen? Jag längtar så efter alla fina blommor jag tänkte försöka odla i år.

Men eller hur?! Ok att jag har de tidiga sådderna att skola om, men jag får liksom inte feeling av detta ruskväder för att så allt annat som borde ner nu - zinniafröerna ligger kvar i sina fröpåsar här ännu till exempel. Och luktärterna och en massa annat. För att inte tala om allt jag behöver gräva och dona med ute så jag kan börja med sallat och morötter och annat som ska direktsås. Men jag är mest upptagen med att tjura över blåsten och kylan.
 
Hämtade mer gödsel idag. Täckte över med säckar, lite för grannarnas skull, i väntan på bättre väder.
Satte potatis i IKEA-kasse och murarbalja. Inga större förväntningar på att de klarar sig, men blir gärna motbevisad.
 
Hämtade mer gödsel idag. Täckte över med säckar, lite för grannarnas skull, i väntan på bättre väder.
Satte potatis i IKEA-kasse och murarbalja. Inga större förväntningar på att de klarar sig, men blir gärna motbevisad.
Har ni gott om hästskit där uppe? (om nu hästen står kvar norr om mig)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp