Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet inte riktigt hur svarta stockrosor det går att få, det här är nog det mörkaste i min samling (den brukar inte växa utmed marken, den hade byggnadsställningen som växtstöd som nu har försvunnit)

Sedan är jag också mycket osäker på deras stockrosornas sexliv och hur färgäkta fröerna kan tänkas vara från en specifik planta, jag har hela spektrat från ljusrosa stockrosor till denna.

Visa bifogad fil 35169
Jag vet ingenting om stockrosor, och varför dom svarta kan fungera heller, men jag skulle gärna prova :love:
 
Här är en annan ganska mörk variant men mer åt det röda hållet.

IMG_3369.JPG
 
"Här har människan gjort en trevlig grusyta. Där - typ i mitten - ska jag stockrosen bo!" :banana:

(nejnejnej min lille vän, det ska du INTE! Och det ska inte borstnejlikan heller. Uppvigla nu inte mina mer lydiga och kontrollerbara växter. Visserligen är jag väldigt tolerant, men någonstans har också jag en gräns.) :crazy:

IMG_3372.JPG
 
Titta vad som kommit upp i min vildvuxna gräsmatta! :love: Har aldrig sett cikoria på riktigt, bara massa parksallat, men dessa är magiskt vackra! Nu behöver jag klura på om de går att flytta, för de står inte så praktiskt till just där. Någon som vet? Ska se om jag kan samla in frön också men är osäker på när det kan vara lämpligt.

1278DC0F-16F7-4AB0-9C7E-74354C111574.jpeg
 
Trädäck på G
Visa bifogad fil 35185
Lite skillnad mot eländet vi hade till utsikt här innan. 🤣

Filmade lite i trädgården också nu när det hänt lite
Första rosorna köptes in på Flora Linnea idag. 😍

Vad fint det kommer bli! Det är så himla kul att se en trädgård växa fram.
Tips på växter, så tycker jag att ulleternell tror jag skulle bli superfint mot dina Charles Darwin-rosor, liksom havtorn ”Hikul” som du kan forma till bollar.

Det kanske är en synvilla när man inte ser proportionerna riktigt, men det ser för mig ut som om du har satt rosorna lite tätt och lite nära rabattkanten.
 
Jag har rivit bort nästan alla mina ringblommor på kolonilotten. Det blev sex stycken STORA sopsäckar med tätt packade blommor. De är så fina när de blommar och ser fräscha ut, men blir himla trista och skräpiga när de har blommat ut. Nästa år ska jag vara mer återhållsam med ringblommorna och planerar nu för diverse perenner som utfyllnad istället. Jag har lite för många silverarv i trädgården som jag kan flytta till lotten, liksom ett par jättedaggkåpor, några funkia och lite salvia (visst är väl salvia vinterhärdigt)?
 
Vad fint det kommer bli! Det är så himla kul att se en trädgård växa fram.
Tips på växter, så tycker jag att ulleternell tror jag skulle bli superfint mot dina Charles Darwin-rosor, liksom havtorn ”Hikul” som du kan forma till bollar.

Det kanske är en synvilla när man inte ser proportionerna riktigt, men det ser för mig ut som om du har satt rosorna lite tätt och lite nära rabattkanten.

Just ja, @TeamLundVer, ett annat fint tips för utfyllnad är lammörat ”Big ears”. Den är så himla fin - och jättestor!
 
Fyra plantor Tomatillo på friland i ganska blåsigt läge...
DSC_0008.JPG

De står i en tre pallkragar hög låda. Köpte fröna på Adeleide Botaniska i april så de är sådda i början av maj. Växtkraft de lux!

Sådde även svensk gräslök samtidigt, den grodde inte alls. Efter tre omsådd har jag nu fyra strån...
 
Jag skulle önska lite fler perenna grönsaker på lotten - är det någon som har några bra tips? Jag har än så länge bara sparris, jordärtskockor och gräslök.

Jag har försökt att så piplök massor av gånger, men det har aldrig velat gro - någon som vet om det finns att köpa som sättlökar?
 
Jag skulle önska lite fler perenna grönsaker på lotten - är det någon som har några bra tips? Jag har än så länge bara sparris, jordärtskockor och gräslök.

Jag har försökt att så piplök massor av gånger, men det har aldrig velat gro - någon som vet om det finns att köpa som sättlökar?
Lök är ju roligast och enklast att skaffa som plantor.
Jag kan tänka mig at det finns ett fleratal här i tråden som har piplök (inte jag dock) och kanske skulle kunna skicka.

Själv odlar jag ju luftlök, Fläckebolök, samt en sorts salladslök vars blast är användbar även på stora exemplar (och som frösår sig generöst).

Jag odlar trädgårdssyra också, den är god i sallader. Lätt att fröså.
Och du glömmer väl inte jordärtskocka?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 562
Senast: Gunnar
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 179
· Visningar
39 623
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 338
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp