Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite från dagens trädgård
IMG_20200307_142422_250.jpg
 
Har varit ute i trädgården hela dagen. Härligt i sol och efter en vecka inne på kontor!

Krokus, snödroppar, blåsippa, vintergröna och vintergäck blommar för fullt. Skilla och tulpaner (tror jag det är) börjar också komma upp.

Beskurit lavendel och lite äpple, och röjt massa visset fjolårs, främst pioner och daggkåpa (den sistnämnda tycker jag för övrigt är väldigt tråkig...)

Har planerat om squashen också, och kronärtskockan har grott.
 
Jag undrar om jag inte underskattat hur mycket jord faktiskt väger :crazy:
Visa bifogad fil 46533
Känns som om att den kommer ge med sig på mitten
Troligen ja...
Slå ner en påle i marken tätt intill på varje sida, på mitten av låddan, och bind ihop övre ändarna av dem med något kraftigt, typ rep eller rejäl ståltråd. Det kommer hålla ihop lådan.
Ska man beskära lavendel nu?
Tidig vår alt augusti vad jag kunnat läsa mig till.
Beskära lavendel? Det har jag aldrig gjort, varför gör man det? Och hur?
Vår lavendel är nog snart 20 år, den kanske behöver lite kärlek? :p
 
Troligen ja...
Slå ner en påle i marken tätt intill på varje sida, på mitten av låddan, och bind ihop övre ändarna av dem med något kraftigt, typ rep eller rejäl ståltråd. Det kommer hålla ihop lådan.


Beskära lavendel? Det har jag aldrig gjort, varför gör man det? Och hur?
Vår lavendel är nog snart 20 år, den kanske behöver lite kärlek? :p
Har slagit ner en påle det är massa sten i vägen bara ;)
Kan man ta sticklingar av lavendel nu?
 
Nu jäklar ska jag få tummen ur! Imorgon ska jag iväg och köpa materialet för att jag äntligen ska kunna få ihop min kompost. Jag har inget riktigt naturligt hörn i trädgården där jag kan ha det utan antingen blir det en hög på öppen yta eller en snickrad. Så nu har jag bestämt mig för att snickra en och ställa den intil muren till mitt trädgårdsland. Kommer bli skitbra när det är klart 👍👍
 
Troligen ja...
Slå ner en påle i marken tätt intill på varje sida, på mitten av låddan, och bind ihop övre ändarna av dem med något kraftigt, typ rep eller rejäl ståltråd. Det kommer hålla ihop lådan.


Beskära lavendel? Det har jag aldrig gjort, varför gör man det? Och hur?
Vår lavendel är nog snart 20 år, den kanske behöver lite kärlek? :p
Jag är verkligen ingen expert utan har bara googlat. Görs för att få den mer buskig (vår såg bara ut som en spridd vissnad hög), genom att klippa ner den.
 
Visa bifogad fil 46491
Blev 3 blåbärstry, 1 jordgubbsrabarb, 2 vinbär vit och rosa, 2 hassel och korallsvampmysel och var inom det jag fick spendera, ja vill säga tills jag gick in på delimässan och smakade på havtorn i olika former så blev 3 att havtorn.

Hoppas jag kommer in på utbildning om skogsträdgård till hösten för är ju förberedd med växter både från årets mässa och förra. :rofl:
Är det den i Stjärnsund du vill gå? Den verkar hur bra som helst!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 555
Senast: Gunnar
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
39 469
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 335
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp