Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle önska lite fler perenna grönsaker på lotten - är det någon som har några bra tips? Jag har än så länge bara sparris, jordärtskockor och gräslök.

Jag har försökt att så piplök massor av gånger, men det har aldrig velat gro - någon som vet om det finns att köpa som sättlökar?
Malaberspenat, syra tänker jag på spontant https://farbrorgron.blogspot.com/2017/04/odla-perenna-atbara-vaxter.html
https://eldoga.wordpress.com/2012/01/22/permakultur-perenna-gronsaker/
 
Fråga,får lök lökar? Och isåfall när vet man om dom är klara? Satte gul lök,den har nu stora långa stänglar med små vita bollblommor på om det är någon ledtråd.
 
Ägnat kvällen åt att skörda årets körsbär! Hur tar jag reda på dessa? Saft, likör, infrysning? (Obs! Jag har sex fullvuxna träd, minst).

Har även skördat stora mängder tomat, som bilden visar. :cautious: :rofl:
35268
 
Min mor skördade ett blomkålshuvud igår på 1,8 kg. :o :o

Börjar bli explosion nu. Brysselkålen som verkade körd tycks nu komma igång. Summer Purple som är en "sprouting" broccoli, dvs många små huvuden, kör också igång nu. Kul att saker som inte verkade vilja göra blomhuvuden nu levererar. Snart har de kronärtskockor också. :) Själv är jag en mycket framgångsrik odlare av mariatistel istället för kronärtskockor... och gröna tomater.
 
Igår tog jag tillvara på frön ifrån min lila storblommande näva, kantnepeta och lavendel.
Jag tänkte samla in frön från drakmyntan och trädgårdsnejlikan idag, men nu har det regnat så jag får se om det går.
Nepetan, drakmyntan och nejlikan som jag tar fröna ifrån har jag drivit upp själv. Lite kul att kunna dra upp fler generationer och fylla ut där det fattas plantor.
Det har varit någon rackare och grävt upp några av mina allium, uppenbarligen är de inte goda för de är inte tuggade på. Begriper inte mig på kaninerna häromkring. Vad är nyttan liksom?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 632
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
65 66 67
Svar
1 331
· Visningar
43 826
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 870

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp