Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såhär ser den ut lite längre bort
IMG_20190824_094754.jpg
 
Jag behöver råd om min ligusterhäck. Detta är vår första sommar med häcken, vet inte varför den ser ut som den gör. Teorin är att den är klippt för hårt på fel tid, men det är bara en gissning. Cirka tre meter är ful, kort och gles, givetvis ut mot vägen. Vi har vattnat och gödslat i sommar, samt plockat väck det döda, utan synbara resultat.
Den har inte skjutit några nya skott alls i år, som den gjort på resten av häcken.

Nån som har tips om hur vi kan rädda/göda den? ☹

Jag skulle byta ut de fulaste plantorna mot nya.
De gamla skulle ev få bo på rehab nånstans i trädgården där de fick plats.
 
Jag behöver råd om min ligusterhäck. Detta är vår första sommar med häcken, vet inte varför den ser ut som den gör. Teorin är att den är klippt för hårt på fel tid, men det är bara en gissning. Cirka tre meter är ful, kort och gles, givetvis ut mot vägen. Vi har vattnat och gödslat i sommar, samt plockat väck det döda, utan synbara resultat.
Den har inte skjutit några nya skott alls i år, som den gjort på resten av häcken.

Nån som har tips om hur vi kan rädda/göda den? ☹
Med noll erfarenhet av liguster kastar jag mig glatt ut....

Om ni bara vattnat och gödslat så kanske de gamla grenarna inte brytt sig så mycket? Det behövs ju nya skott.
Google säger att de tål hård beskärning. När det är tid för beskärning nästa vår kanske ni skulle ge er på de grenar som finns där och kapa rätt rejält?

Bara som jämförelse så hade jag en väldigt trött och gammal rödavinbärsbuske är vid stugan när jag flyttade in. Jag klippte bort en del av grenarna nästan nere vid marken. fortsatte nästa år på samma sätt. Det tog 2-3 år men sedan började den bli full av friska och glada grenar.

Eller så gräver ni bort och sätter nytt. :)
 
Det är något som hänt i backen där häcken ser eländig ut. Dåliga markförhållanden eller så har någon varit där och gräv så rötter gått av. Vår ligusterhäck ser lika dan ut, det går någon ledningsgrav igenom där så det blir väll för torrt och eländigt.
I så fall gissar jag nog på dåliga markförhållanden just där. Kan det hjälpa att byta ut de dåliga och ösa i massa ny jord och vattna och gödsla regelbundet?
 
D
Med noll erfarenhet av liguster kastar jag mig glatt ut....

Om ni bara vattnat och gödslat så kanske de gamla grenarna inte brytt sig så mycket? Det behövs ju nya skott.
Google säger att de tål hård beskärning. När det är tid för beskärning nästa vår kanske ni skulle ge er på de grenar som finns där och kapa rätt rejält?

Bara som jämförelse så hade jag en väldigt trött och gammal rödavinbärsbuske är vid stugan när jag flyttade in. Jag klippte bort en del av grenarna nästan nere vid marken. fortsatte nästa år på samma sätt. Det tog 2-3 år men sedan började den bli full av friska och glada grenar.

Eller så gräver ni bort och sätter nytt. :)
Hade de stått på baksidan hade jag nog vågat testa beskära massor, dessa står tyvärr preciiiiis där vi vill ha som mest insynsskydd, såklart :cautious:. De är gröna och man ser att det kommer nya (?) skott därnere, men den har inte gjort nya uppåt som resten av häcken gjort.

Tror vi får plantera nya ☹️

Älskar min häck annars!

Kul tips om vinbärsbuskarna, vi har några gamla sådana. De gav dock mycket bär, ska nog testa klioptipset på dem!
 
Såhär ser den ut lite längre bort Visa bifogad fil 35537
Tyvärr tror jag inte att det räcker med att byta ut plantorna. Gräset ser ju också betydligt ledsnare ut i den sämre änden. Känns som att det har någonting med markförhållandena att göra så antingen skulle jag gräva ut ordentligt och få dit mängder med bättre jord eller så skulle jag helt enkelt ha ett plank åt det hållet om det var viktigt att det var insynsskyddat.
 
Jaha, har inte gallrat bland tomtomatdjungeln så nu ruttnar allt bort. Vet inte om något går att rädda. Tog in några omogna och i alla fall en började ruttna inne med. Ska man ta in gröna ändå som ser okej ut och testa? Läste att det kunde vara något mögel? Plantorna dör nerifrån och upp och frukterna börjar mögla bort.

Tur mina föräldrar är bättre på att odla än mig. :love: :d squashen är dock från min trädgård.
35587
 
Jag har inte fått en enda tomat i år. De har blommat, jag har gallrat men ändå har det bara blivit några pyttesmå gröna som trillat av och blivit skatmat. Jag är ytterst besviken.
 
Jaha, har inte gallrat bland tomtomatdjungeln så nu ruttnar allt bort. Vet inte om något går att rädda. Tog in några omogna och i alla fall en började ruttna inne med. Ska man ta in gröna ändå som ser okej ut och testa? Läste att det kunde vara något mögel? Plantorna dör nerifrån och upp och frukterna börjar mögla bort.

Tur mina föräldrar är bättre på att odla än mig. :love: :d squashen är dock från min trädgård.
Visa bifogad fil 35587

Angående tomaterna låter det som pistillröta. Det brukar anges lite olika orsaker till det, men grundorsaken sägs vara kalciumbrist.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 639
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
65 66 67
Svar
1 338
· Visningar
44 089
Senast: VLMF
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp