Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
I så fall gissar jag nog på dåliga markförhållanden just där. Kan det hjälpa att byta ut de dåliga och ösa i massa ny jord och vattna och gödsla regelbundet?
Att byta ut redan rotade exemplar mot nya i en häck där de har konkurrens av fullvuxna plantor skulle jag nog inte göra om jag inte var absolut tvungen (de brukar inte komma i kapp). Gödsla på dom nu, beskär dom hårt i vår så tar de sig nog. Sen får ni gulla lite extra med dom med vatten och gödning så kommer de nog i kapp.
 
Jaha, har inte gallrat bland tomtomatdjungeln så nu ruttnar allt bort. Vet inte om något går att rädda. Tog in några omogna och i alla fall en började ruttna inne med. Ska man ta in gröna ändå som ser okej ut och testa? Läste att det kunde vara något mögel? Plantorna dör nerifrån och upp och frukterna börjar mögla bort.

Tur mina föräldrar är bättre på att odla än mig. :love: :d squashen är dock från min trädgård.
Visa bifogad fil 35587
Detta skulle kunna bli en tavla :love:
(Blir alldeles lyrisk här!)
 
Har använts i trädgården vi ska flytta till och vill ju inte att djur och barn ska leka på giftigt gräs :o
Aha,du tänkte så, inget farligt för hund i alla fall (mina springer där jag nyss sprutat) man (min bonde) säger 3 dagar sen är det borta om det inte regnat för då försvinner det snabbare.
 
Jaha, har inte gallrat bland tomtomatdjungeln så nu ruttnar allt bort. Vet inte om något går att rädda. Tog in några omogna och i alla fall en började ruttna inne med. Ska man ta in gröna ändå som ser okej ut och testa? Läste att det kunde vara något mögel? Plantorna dör nerifrån och upp och frukterna börjar mögla bort.

Tur mina föräldrar är bättre på att odla än mig. :love: :d squashen är dock från min trädgård.
Visa bifogad fil 35587
Om det är just nedredelen av tomaten som ruttnar så är det sannolikt pistillröta och det i sin tur brukar bero på att man vattnat för lite då hämmas transporten av kalcium i växten precis som @Philosophia skrev. Det är vanligt att tomterna gulnar längst ned så här sent på säsongen. Men för mognaden av tomaterna är det bra att gallra lite bland alla löv så solen når fram. Man kan vara rätt hårdhänt och ta bort mycket löv och sidoskott är tomaterna färdigväxta så är det sol de behöver inte näring.
 
20190825_160517.jpg
Meloner! Jag gav upp dom för länge sen för jag trodde att det var för kallt på altanen. Har vattnat lite då och då men inte brytt mig och nu helt plötsligt upptäckte 3 st! :bump:
 
Angående gröna tomater så kan man göra chutney på dem, eller så kan man testa ett gammalt husmorstips. Man lägger dom under sängen så mognar dom.
 
Besökt trädgårdsfesten på Sofiero, fint men VARMT!

Så sjukt kontrollerade inköp, kompisen spontanköpte ett fikonträd men jag bara "nja, det vill jag också ha någon gång, men jag måste först tänka ut var det ska grävas ner. Så det ska jag inte köpa idag". (Vad har hänt med min karaktär? Var kom denna personlighet från? :eek:)

Sedan gick jag runt och inspekterade överallt och analyserade priser och sorter, och så precis på slutet inhandlades två heeeelt perfekta Heucherella "Solar Eclipse" som har två heeeelt klockrena platser att grävas ner på på varsin sida om en heuchera och lite annat smått och gott i en rabatt på innergården. Som fångar upp både den rödbruna färgen från heucheran och den lite limegröna från bladen på dagliljorna. Och just nu höstfärgerna i klematisbladen.

Iofs måste jag rensa lite först, men ändå! Att åka dit utan att ha bestämt något speciellt som skulle köpas, och sedan lyckas handla med denna knivskarpa precision (och begränsning) chockar mig själv. Det är antagligen helt övergående.

Jag har för övrigt blivit kär i alla dessa heuchera/heucherellasorter med alla fantastiska varianter på limegrön/brons/vinröda nyanser och så galet vackra blad. Lite rostdetaljer till gör sig kalasfint. Det KAN nog hända att det så småningom råkar skaffas några andra varianter på färgsättningarna också. Hittills har jag bara haft den enda mörkt rödbruna som jag gillar väldigt mycket.
 
Har använts i trädgården vi ska flytta till och vill ju inte att djur och barn ska leka på giftigt gräs :o

Jag är anti.

Jag vill inte skrämma dig, men har man round-up i en trädgård och låter barn leka där syns spår i urinen två veckor efteråt.
Sen kanske man använt det mer i rabatter än på gräsmattan?
Annars skulle jag bara tänka ”shit happens” och låta bli att använda det igen.
 
Besökt trädgårdsfesten på Sofiero, fint men VARMT!

Så sjukt kontrollerade inköp, kompisen spontanköpte ett fikonträd men jag bara "nja, det vill jag också ha någon gång, men jag måste först tänka ut var det ska grävas ner. Så det ska jag inte köpa idag". (Vad har hänt med min karaktär? Var kom denna personlighet från? :eek:)

Sedan gick jag runt och inspekterade överallt och analyserade priser och sorter, och så precis på slutet inhandlades två heeeelt perfekta Heucherella "Solar Eclipse" som har två heeeelt klockrena platser att grävas ner på på varsin sida om en heuchera och lite annat smått och gott i en rabatt på innergården. Som fångar upp både den rödbruna färgen från heucheran och den lite limegröna från bladen på dagliljorna. Och just nu höstfärgerna i klematisbladen.

Iofs måste jag rensa lite först, men ändå! Att åka dit utan att ha bestämt något speciellt som skulle köpas, och sedan lyckas handla med denna knivskarpa precision (och begränsning) chockar mig själv. Det är antagligen helt övergående.

Jag har för övrigt blivit kär i alla dessa heuchera/heucherellasorter med alla fantastiska varianter på limegrön/brons/vinröda nyanser och så galet vackra blad. Lite rostdetaljer till gör sig kalasfint. Det KAN nog hända att det så småningom råkar skaffas några andra varianter på färgsättningarna också. Hittills har jag bara haft den enda mörkt rödbruna som jag gillar väldigt mycket.

De är så söta!
Jag tror jag måste ha alunrot i roliga färger...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 632
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
65 66 67
Svar
1 332
· Visningar
43 862
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 870

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp