Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår plockade jag mina första äpplen från eget träd 😍 lagom sursöta och goda att äta som dom är men en del får nog bli till paj 😋

måste man göra något särskilt med äpple träd? Har bara ett, himla mycket äpplen på det, men jag är ju ny ägare och vet inte om förra gjort något för att det ska bli så många 🤔😅

35671
 
Vi plockar lite tomater, får väl i snitt några stycken om dagen som är ätklara - lagom vad vi gör av med och så tomatälskande dottern får sitt lystmäte. Jag odlar bara gula, som hon tål - röda tål hon däremot inte.

Vi har inte ett enda vinbär, sonen plockade årets enda hallon igår (ETT hallon!) såväl äppel- som päronträd är tomma. Även det som brukar bestå av tusentals pyttepäron…
Jag ska smyga bort till grannens markväg och kolla efter vildhallon och ge mig in bland björnbärssnåren och kolla, men det verkar stendött på skördefronten i år. :(
 
Jag har ett dilemma efter att jag byggde ny altan förra året. Jag skulle vilja anlägga en bädd nedanför att odla blommor, kryddor och ätbart i men jag har kaprifol och vindruvor redan planterade sedan ca 10 år, hur gör jag med dem? De tål väl knappast att jag fyller på ett par dm jord?
 
Har ni några bra tips på vad man kan göra för att ”långtidsförva” tomater förutom koka tomatsås och soltorka (ugn)? Vi har så sjukt mycket tomater 🤪 Finns inteen chans att vi lyckas äta upp alla
 
Jag funderar på att ta bort en sektion på rabattkanten och flytta upp den till den röda linjen. Då får de 1,5m mellan vilket borde vara okej. 🤔
Visa bifogad fil 35695
Vi har en liknande kana. När de fått bra med fart så landar ungarna på rumpan framför med raka ben, men gräset är mest nött halvmetern framför. Så 1,5m bör räcka, sålänge de inte lyckas flyga framlänges och slå pannan i rabattkanten. Men då är nog risken större att de ramlar av själva kanan :)
 
Jag har möblerat om lite bland perennerna i trädgården. Ulleternellerna blev för stora att ha framför pionerna så de har fått flytta till två andra rabatter, plus att jag kom på att det nog skulle bli fint att ha ulleternell under äppelträdet. Således har jag även rivit upp den misslyckade krypfloxen under äppelträdet. Egentligen hade jag tänkt att sätta kryddtimjan under pionerna, men kanske krypfloxen får flytta dit istället - det känns som ett mer gynnsamt ställe för den.

Jag har även flyttat ett gigantiskt lammöra (har ni inte ”Big ear” så köp genast det) och några funkior. Ett gäng silverarv som inte fick plats i rabatten med dagliljor när jag fyllde på med fler sådana har fått flytta till kolonilotten.

Slutligen har jag bestämt mig för att Karen Blixen ska få bo kvar hemma och det gjorde att jag har beställt två kompisar från Flora Linnea så att hon slipper vara ensam. Trots allt är Karen Blixen väldigt frisk och blommar fint hela sommaren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 347
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 809
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 579
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp