Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jahopp, jag har visst räknat lite fel på hur stor plats barnens rutschkana kommer ta så om inte ungarna ska landa i min stora rabatt med rosorna så för jag nog bygga om den lite 🙈
Tips på hur?
Visa bifogad fil 35674
Jag hade nog tagit bort den helt och hållet, hälsningar kommunaltjänsteman inom utemiljö med huvudet fullt av regler för lekplatser och tankar på vad som kan hända i kontakten mellan en stålkant och en panna på ett påhittigt barn...
 
Jag hade nog tagit bort den helt och hållet, hälsningar kommunaltjänsteman inom utemiljö med huvudet fullt av regler för lekplatser och tankar på vad som kan hända i kontakten mellan en stålkant och en panna på ett påhittigt barn...
Det går inte 😱 var ska jag då ha min stora rabatt? 😭

Får försöka göra utrymmet så stort som möjligt för barnen. Kanten är rundad och mjuk = viker sig väldigt lätt så jag hoppas sett är okej ändå
 
Det går inte 😱 var ska jag då ha min stora rabatt? 😭

Får försöka göra utrymmet så stort som möjligt för barnen. Kanten är rundad och mjuk = viker sig väldigt lätt så jag hoppas sett är okej ändå
Försök se till att den inte sticker upp så mycket ur backen utan att barnet landar med skallen i något buskigt så ordnar det sig nog. Allt beror ju på nivån på barnen, men att åka med huvudet före på en filt eller något annat friktionsfritt material hör inte till ovanligheterna när man känner att man vill utveckla sig i sitt rutschkaneåkande. Vi brukar beskriva det som användarfel men av någon anledning ser föräldrarna sälla det hela på det sättet 🤷‍♀️.
 
Jahopp, jag har visst räknat lite fel på hur stor plats barnens rutschkana kommer ta så om inte ungarna ska landa i min stora rabatt med rosorna så för jag nog bygga om den lite 🙈
Tips på hur?
Visa bifogad fil 35674

Du kommer att ångra dig om du gör rabatten mindre. Vad är det för buske/träd som du har planterat längre in? Mitt förslag är att du gör så här:

9E8719DC-5EAE-483E-806C-9F9CBBB2F817.jpeg
 
Du kommer att ångra dig om du gör rabatten mindre. Vad är det för buske/träd som du har planterat längre in? Mitt förslag är att du gör så här:

Visa bifogad fil 35741

Eller så här, där du i den andra utstickande bågen upprepar samma rosor som i första bågen. Mellan rosorna kanske du kan göra en liten grusgång eller gång med stenar så att du kommer åt rabatten även från mitten.

727D051E-7261-4EF7-8389-002FC2590989.jpeg
 
Vi har en liknande kana. När de fått bra med fart så landar ungarna på rumpan framför med raka ben, men gräset är mest nött halvmetern framför. Så 1,5m bör räcka, sålänge de inte lyckas flyga framlänges och slå pannan i rabattkanten. Men då är nog risken större att de ramlar av själva kanan :)
Åh tack så mycket 😊 då kör jag på 1,5m.
Har beställt gummiplattor också att ha där de landar.
 
Det är en doftshersmin som ska dölja studsmattan lite annars var det ett toppenförslag 😊

Får se om jag kan utöka den i ngn annan riktning

Men varför kan inte den få vara med i rabatten? Rabatten behöver ju inte bestå bara av tät och hög växtlighet, utan du kan runt doftschersminen ha en marktäckare med vackert bladverk, t.ex. sockblomma.
 
Men varför kan inte den få vara med i rabatten? Rabatten behöver ju inte bestå bara av tät och hög växtlighet, utan du kan runt doftschersminen ha en marktäckare med vackert bladverk, t.ex. sockblomma.
Doftschersminen blir drygt 3m i diameter och 3m hög så den tar ju en hel del. Det känns som om den sjuke ta över rabatten helt då
 
Doftschersminen blir drygt 3m i diameter och 3m hög så den tar ju en hel del. Det känns som om den sjuke ta över rabatten helt då

Jag förstår. Det tar ju dock några år innan den blir så stor och det kan ju se snyggt ut att integrera den i en rabatt under tiden. När den är så pass stor att den tar över så är det kanske även dags att montera ner rutschkanan och du kan då passa på att göra om rabatten och låta schersminen bo utanför. Men det är bara ett förslag, jag propsar inte. :D Det är din rabatt och din trädgård.
 
Höstsådd, någon som pysslar med det? Fallgropar, någon sort ni absolut inte rekommenderar osv?

Fick lite nytt liv efter att ha dels tagit bort ganska mycket av tomaterna som ändå sket sig, samt igår slet jag upp sista fänkålen och ger bort på jobbet. Insåg att jag inte gillar fänkål. Samma med de sista plantorna av rättika. Tog borta några stora - enorma - rosenskäror som jag väntat och väntat på, men nej, de tänker inte blomma. Förstår inte varför. Tog också bort några kålplantor på samma plats.

Nu ser jag plötsligt lite jord igen, det finns lite yta. Känns inte som att säsongen måste vara över än. Det min trädgård har just nu är squash, pumpa, lite broccoli, grönkål, gulbetor (växer dåligt), rödbetor, majrova, morötter, persilja. Det som går att skörda är ju främst squash, resten går jag och väntar på. Eller undviker. Grönkålen funderar jag på att torka till pulver att ha i smoothies, är inte så förtjust i den heller.
:angel: Morötterna har missgynnats ganska grovt men jag kan plocka lite här och där.

Tänker att man skulle kunna så både för skörd höst/vinter och sånt som går att skörda nästa säsong. Borde väl funka bra på sandig morän? Är ju trist om det ruttnar bort över vintern men man kan ju inte styra över vädret.

Kändes bara lite deppigt att det redan är över, liksom. Går mest i landet och suckar och stönar över ogräs, uteblivna tomater, uppäten mangold osv. Vore kul med sådd som man kan gå och vänta och hoppas på. :p
 
Jag har 3 st paprikaplantor med en hel del paprika på, men de verkar aldrig bli röda?

Någon som vet vad som kan vara fel? 2 olika sorter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 523
Senast: Gunnar
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
56 57 58
Svar
1 157
· Visningar
38 847
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 331
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp