Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Utfaller det väl så blir det en utökad yta till nästa säsong. Tänkte även ge jordärtskockorna en bädd på ett nytt ställe till nästa år ;)
Jordärtskockor på nytt ställe?
Moahahahaha.

Du kommer aldrig att lyckas få bort dem från nuvarande plats. Det kommer sannolikt att finnas någon millimeterstor rotbit kvar som kommer att föröka sig och titta upp när du minst anar det.

Jag gjorde den missen och fick gräva bort i flera år. Ändå var det bara två som jag grävde ner och sedan flyttade..... En gång hade jag tappat en fingerborgsstor bit på gräsmattan. Rätt som det var upptäckte jag en stjälk vid ett äppelträd.

(det enda som decimerar dem är sork)
 
Jordärtskockor på nytt ställe?
Moahahahaha.

Du kommer aldrig att lyckas få bort dem från nuvarande plats. Det kommer sannolikt att finnas någon millimeterstor rotbit kvar som kommer att föröka sig och titta upp när du minst anar det.

Jag gjorde den missen och fick gräva bort i flera år. Ändå var det bara två som jag grävde ner och sedan flyttade..... En gång hade jag tappat en fingerborgsstor bit på gräsmattan. Rätt som det var upptäckte jag en stjälk vid ett äppelträd.
Jag tänkte ha dom på ett nytt ställe - också! :D
 
Fänkål är inte gott. :p Eller, jag kan väl äta lite fänkål, men då kan jag köpa det i affären. Den är väldigt lättodlad tycker jag så det blir ju en del att skörda. Jag gav bort mina på jobbet. De jag sådde i varmbänken på våren blev fina, de på friland drog iväg på höjden men det har vi generellt haft problem med här i år. Mycket som gått i blom direkt utan att passera Gå. Kommer säkert sluta med att jag odlar dem ändå för jag uppskattar bladverket och deras form, men sen ger jag nog bort alla igen.

Majrova är också okej att äta men man behöver inte så många. :idea: Lättodlade och har blivit riktigt stora. De och rättika har varit fina att odla. Men jag tyckte majrovan blev besk i några anrättningar trots färska och mjälla exemplar. De kanske är godast råa? Eller inlagda? Däremot kålrabbi :d :d Så saftig och mild och god! Och snäll att odla den med. :) Kålrot får det nog också bli, dock risk för alldeles för stor skörd... Men hellre det än utebliven skörd.

Selleri är också sådär en doldis för mig. Har upptäckt vissa recept med det som funkar men generellt är jag inte så förtjust i smaken, den kan vara med i bakgrunden men inte vara framträdande. Persiljerot däremot ska jag nog satsa lite på nästa år, ihop med mer vanlig persilja.

Åh, jag fick både selleri och fänkål häromhelgen av snäll bekant. Mitt face: "...åh, tack... vad gott... 😐"
 
Har typ 0,5 dl frö till pionvallmo. :D vem var det som önskade sig frön?
36450
 
Men hallå eller, lagar ni aldrig några fiskrätter? Lax, fänkål, saffran och vitt vin? Eller min bästa vintersallad, bulgur med curry, fänkål och apelsin med hackade nötter och kanelkeso! Ugnsbakad rotselleri med tomatsås? Riven/strimlad selleri (helst stjälk-) i en mustig köttfärssås? (Hur kan man ens göra köttfärssås utan selleri?) Känner att jag blir en aning grönsakskränkt här. /Mvh Fänkåls- och selleribehövande nordvästskåning :)
 
Men hallå eller, lagar ni aldrig några fiskrätter? Lax, fänkål, saffran och vitt vin? Eller min bästa vintersallad, bulgur med curry, fänkål och apelsin med hackade nötter och kanelkeso! Ugnsbakad rotselleri med tomatsås? Riven/strimlad selleri (helst stjälk-) i en mustig köttfärssås? (Hur kan man ens göra köttfärssås utan selleri?) Känner att jag blir en aning grönsakskränkt här. /Mvh Fänkåls- och selleribehövande nordvästskåning :)
:D Jag äter alldeles för lite fisk. Och aldrig testat med fänkål. Jag tror ändå det hamnar på nivån att jag kan köpa i affären (men odlar ändå). Angående salladen så har jag också jättesvårt för apelsin i mat. :angel: Nä, fänkålen smakar (framförallt luktar) för mycket ouzo för min smak helt enkelt. Det är lite som okra, jag förstår den inte alls, och är tacksam att den inte är särskilt vanlig i det svenska köket. :p

Hade jag vetat detta hade jag kunnat skicka en hel påse med fänkål med posten häromveckan!
 
Men hallå eller, lagar ni aldrig några fiskrätter? Lax, fänkål, saffran och vitt vin? Eller min bästa vintersallad, bulgur med curry, fänkål och apelsin med hackade nötter och kanelkeso! Ugnsbakad rotselleri med tomatsås? Riven/strimlad selleri (helst stjälk-) i en mustig köttfärssås? (Hur kan man ens göra köttfärssås utan selleri?) Känner att jag blir en aning grönsakskränkt här. /Mvh Fänkåls- och selleribehövande nordvästskåning :)

Absolut att jag gör! Men jag uppskattar inte smaken av varken fänkål eller (stjälk)selleri, tyvärr. Selleri i köttfärssås har jag aldrig snubblat över något recept som har. Rotselleri använder vi ibland! Detta var stjälkselleri.
 
Absolut att jag gör! Men jag uppskattar inte smaken av varken fänkål eller (stjälk)selleri, tyvärr. Selleri i köttfärssås har jag aldrig snubblat över något recept som har. Rotselleri använder vi ibland! Detta var stjälkselleri.
Testa Paolo Robertos recept på köttfärssås, det var riktigt mustigt och mumsigt. :) (med stjälkselleri) Jag tror även Jamie Olivers 7 veg tomato sauce innehåller det, och en massa andra göttiga grejer. Inte helt olikt snålröra egentligen.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Testa Paolo Robertos recept på köttfärssås, det var riktigt mustigt och mumsigt. :) (med stjälkselleri) Jag tror även Jamie Olivers 7 veg tomato sauce innehåller det, och en massa andra göttiga grejer. Inte helt olikt snålröra egentligen.

Men jag avskyr ju Roberto. :cautious:

(Skämt åsido, den liknar min. Det enda som skiljer är bacon och selleri.)
 
Planterade om en del av jordgubbarna idag (fragaria x ananassa heter dom enligt lappen som jag varit duktig nog att spara :D). Dom är väldigt goda och fick nu ordentligt med ny jord och bättre plats.
Brukar ni täcka era jordgubbsplantor på vintern? Har inte gjort det hittills och de har klarat sig bra ändå, men man kanske ska det? 🤔
 
Jag är sugen på att utöka beståndet av bärbuskar. Och fläder... på fattigmansvis... 😜
Är det möjligt att få t.ex hallon, vinbär o krusbär att rota sig så här års?
Och egentligen samma fråga om fläder?
Eller bör man vänta till i vår?
 
Planterade om en del av jordgubbarna idag (fragaria x ananassa heter dom enligt lappen som jag varit duktig nog att spara :D). Dom är väldigt goda och fick nu ordentligt med ny jord och bättre plats.
Brukar ni täcka era jordgubbsplantor på vintern? Har inte gjort det hittills och de har klarat sig bra ändå, men man kanske ska det? 🤔
Täcka?

Jordgubbar odlas ute på åkrar. Tror ionte de mår bra av täckning.
 
Jag är sugen på att utöka beståndet avbärbysjar. Och fläder... på fattigmansvis... 😜
Är det möjligt att få r.ex hallon, vinbär o krusbär att rota sig så här års?
Och egentligen samma fråga om fläder?
Eller bör man vänta till i vår?
Jag gör avläggare. Har inte tänkt på att öra det vis speciell tid på året. De brukar ta sig.

De enda gånger jag fått kvistar att rota sig direkt i jord har jag satt dem under annan växtlighet så de är skyddade. Det har hänt att de tagit sig... :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 629
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
64 65 66
Svar
1 311
· Visningar
43 420
Senast: Sedna
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp