Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Planterade om en del av jordgubbarna idag (fragaria x ananassa heter dom enligt lappen som jag varit duktig nog att spara :D). Dom är väldigt goda och fick nu ordentligt med ny jord och bättre plats.
Brukar ni täcka era jordgubbsplantor på vintern? Har inte gjort det hittills och de har klarat sig bra ändå, men man kanske ska det? 🤔
Aldrig täckt jordgubbar eller hört någon som gör det.

fragaria x ananassa är det latinska namnet för jordgubbar.
 
Angående jordgubbar har jag inte fått äta en enda egenodlad i år! Alla (iofs inte så många, i två pallkragar) var SPÅRLÖST borta en dag. Så noll jordgubbar i år :(.
Täcker förövrigt runt om med halm, det gäller även i grönsakslandet. Hatar nämligen att rensa ogräs.
 
Jag gör avläggare. Har inte tänkt på att öra det vis speciell tid på året. De brukar ta sig.

De enda gånger jag fått kvistar att rota sig direkt i jord har jag satt dem under annan växtlighet så de är skyddade. Det har hänt att de tagit sig... :D
Hur gör man avläggare?
 
Lägger ner en gren mot marken och tynger ner den mha en sten eller något annat tungt så den ligger kvar. Efter en tid bildas rötter och man kan kapa grenen från busken och den är en egen planta.
Eller
-fyller en rejäl kruka/hink med jord. Lägger en gren över den och fyller jord på mitten. Tynger ner med t.ex. en bit tegelsten så den ligger kvar.
-knyter en plastpåse med jord runt grenen.

Avläggare som jag gett bort har jag gjort i kruka. Enkelt att flytta den till nästa ägare.
 
Angående jordgubbar har jag inte fått äta en enda egenodlad i år! Alla (iofs inte så många, i två pallkragar) var SPÅRLÖST borta en dag. Så noll jordgubbar i år :(.
Täcker förövrigt runt om med halm, det gäller även i grönsakslandet. Hatar nämligen att rensa ogräs.
Samma här, fåglarna åt upp allt från en dag till nästa.:rage: Aldrig varit med om dess like. Till nästa år ska jag ha både bärnät och kålnät. :up:

Igår gick jag igenom de fröpåsar vi hade kvar från året. Hittade i princip allt jag ville vinterodla där. Najs! Nu ska jag bara få tiden men det borde nog gå. Tänk vad skönt att ha en del av landet färdiggrävt, sått och bara redo att täckas framåt våren. :love: Tänker mig inga stora mängder av allt utan det handlar mer om glädjen att äta primörer extra tidigt. Blir rotisar som morötter, persiljerot, haverrot (en primör att vänta på ett helt år :p), rädisor, rödbetor, samt sallat, lök och vitlök. Hade fröer till salladslök och det är väl bland det säkraste att vinterså bland löken utöver vitlök? Någon som testat? Tror inte jag orkar hålla på med att förodla lök, även om det känns roligare än sättlök. Men man får ju känna till sina begränsningar. :p
 
Vem var det som ville ha stockrosfrö?
(Skicka pm.)

_20190916_121709.JPG
 
Tvingas inse att säsongen börjar vara över. Bönorna är på utgående. vissna och en del är mögliga. Ärtorna åtestår bara att plocka frön av och löken är upptagen seda länge. I stort sett återstår bara en himla massa betor och morätter.

Tomaterna står praktfullt gröna och hånande i tunneln. Jag fattar inte att tomater kan hålla sig gröna i tre månader utan att ändra färg! :rage:
Två av åtta chiliplantor har omogna frukter.
Tre st äpplen har jag fått. Ska åka och köpa ett nytt träd efter semestern i slutet av veckan. Bägge två gamla träd sjuner på sista versen. Det ena är i stort sett visset. De andra är för unga för att ge frukt än.

Inte mitt år detta.
 
Tvingas inse att säsongen börjar vara över. Bönorna är på utgående. vissna och en del är mögliga. Ärtorna åtestår bara att plocka frön av och löken är upptagen seda länge. I stort sett återstår bara en himla massa betor och morätter.

Men betor och morötter är ju inte så bara! Båda hör till mina favoriter. Själv gav jag mig ut med pannlampa i går strax efter 22 och grävde upp några finfina potatisar + rev upp ett par små rotselleri efter att tidigare ha plundrat växthuset på ett par röda härliga paprikor. Det blev en smaskig gulaschgryta med ett paket nötfärs och lite annat smått och gott.

Annars har jag gott om salladslök och purjolök kvar i landen, en del sockerärtor (Märta) som självsått sig och hunnit växa till sig hyggligt. Eventuellt - i bästa fall! - hinner de ge en höstskörd. Kronärtskockorna har jag nästan förätit mig på så några får stå och gå upp i blom nu. Majsen har jag bara börjat på, den kan ge skörd länge än! Rotselleri finns det gott om plantor av men de är tyvärr inga praktexemplar, lite för sent utplanterade, lite för slött med gödning.

Och så har jag några ljuvliga betor på tillväxt! Och ett fåtal morötter. Och självsådda tomater (i grönsakslanden) som också är jättefina men ack så gröna.
 
Men betor och morötter är ju inte så bara! Båda hör till mina favoriter. Själv gav jag mig ut med pannlampa i går strax efter 22 och grävde upp några finfina potatisar + rev upp ett par små rotselleri efter att tidigare ha plundrat växthuset på ett par röda härliga paprikor. Det blev en smaskig gulaschgryta med ett paket nötfärs och lite annat smått och gott.

Annars har jag gott om salladslök och purjolök kvar i landen, en del sockerärtor (Märta) som självsått sig och hunnit växa till sig hyggligt. Eventuellt - i bästa fall! - hinner de ge en höstskörd. Kronärtskockorna har jag nästan förätit mig på så några får stå och gå upp i blom nu. Majsen har jag bara börjat på, den kan ge skörd länge än! Rotselleri finns det gott om plantor av men de är tyvärr inga praktexemplar, lite för sent utplanterade, lite för slött med gödning.

Och så har jag några ljuvliga betor på tillväxt! Och ett fåtal morötter. Och självsådda tomater (i grönsakslanden) som också är jättefina men ack så gröna.
Håller med att man kommer långt med betor!
Tidigare idag år jag tex en utmärkt rödbetssoppa

57BDAC60-D664-4E34-8975-D786D8854CC0.jpeg
 
Jaa... här har det shoppats för mycket. Mobackes hade halva priset på rosorna (blev "bara" tre st, Wrams Gunnarstorp, Conditorum och Cristata/Chapeau de Napoléon). Hade en kupong tidigare på Plantagen, det blev en till blåbärstry (köpte en sådan till särbon också). Plantagen har haft rabatt på perennerna... det blev ett helt gäng sådana också. Karlssons i Bollnäs hade konkursutförsäljning och även om det var urplockat fanns det lite trädgårdsprylar kvar så det blev en ohelig mängd gräsfrö (det behövs för mossbekämpningen och nästa plan för åkern), frilandsodlingstunnlar samt ett antal fröer.

Odlingarna var ju blygsamma i år men squashen levererade (vad jag tror) sista frukten igår. Morötterna är också glada och sista skörden blir väl snart (jag äter inte så mycket av dem men särbon gillar dem). Det är fortfarande lite machesallad kvar i en av krukorna också. Sockerärtorna var goda... och massakrerades sedan av de jävla rådjuren. Jag är less och tänker höra med de lokala jägarna om de tänkt ta ner stammen. Till nästa år kommer jag också att bunkra upp slaktblod och sprida runt odlingarna.
 
Det går lite lite framåt för vinterodlingen. Igår grävde jag upp en rad med morötter och de sista ynkliga små palsternackorna. Morötterna har starkt missgynnats så blasten var väldigt skör, men de har ändå vuxit bättre än palsternackorna med gott om utrymme. Nu är två små bäddar färdigskördade och redo att grävas om. :)

Angående betor så har mina inte gått så bra. Är nog dålig på vattningen. Men generellt blir de röda stora och fina, de gula och polka vill inte alls växa på samma sätt. Är de generellt knussligare?
 
Angående betor så har mina inte gått så bra. Är nog dålig på vattningen. Men generellt blir de röda stora och fina, de gula och polka vill inte alls växa på samma sätt. Är de generellt knussligare?
Jag har god erfarenhet av polka. Sällan de misslyckas. Men de kräver vatten, det är sant.
Jag odlar röda avlånga Forono och de växer bra hos mig. Gula betor ÄR kinkigare. Jag får alltid sämre skörd av dem. Vissa år knappt något alls. De vita är trogna. De brukar alltid ge skörd, oavsett väder.

Tycker mig se att betor växer bättre år från år. Mitt land är en bit gräsmatta som jag fräste upp. Krattade bara bort gräs och ogräs och sådde där. Varje höst täcker jag med löv och varje vår skottar jag ut brunnen dynga. Jorden är ren sandjord men några års träget förbättrande har gett fin mull.
 
Eftersom vi ska bygga växthus så behöver vi flytta om lite buskar och fruktträd för att det ska passa in med maskinhallens varma vägg.

Röda vinbär, har flyttat en gång innan och trivdes med det. Vi flyttade då på våren på lite vinst och förlust då de stod dumt till. Men nu är de så fina så jag vill inte chansa att de dör. När är bäst att flytta dom? Det kommer ske med grävskopa så de får med sig mycket jord.

Äppleträd, planterades förra året. När är bäst att flytta den? Kommer också ske med grävskopa.
 
Jag har tappat intresset för trädgården just nu. Det är helt enkelt snorkallt och jag vill inte gå ut.
Saker som ändå måste göras är:
* Städa bort massor av tomater, zucchini, paprika och chili i hinkar.
* Täcka mina nya planteringar med markduk och grus mellan syrener och pioner. Öppen jord hade ju varit snabbt och enkelt, men terroristerna kan inte hantera det. (🐔🐓)
* Slita fram fler pallkragar och försöka göra plats i köksträdgården.
* Försöka hitta någonstans att plantera resten av tulpanerna
* Ta hand om alla miljoner äpplen som ligger på gräsmattan så jag kan klippa den.

Lite senare:
* Städa växthuset
* Plantera vitlök
* Ta upp dahlior (som fortfarande inte har blommat, men har knoppar. +0,1 grader inatt.)
* Ta hand om resten av alla krukor

Osv. Hoppas vi får någon bra helg med fint väder så man får lust att vara ute igen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 557
Senast: Gunnar
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 179
· Visningar
39 514
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 335
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp