Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har god erfarenhet av polka. Sällan de misslyckas. Men de kräver vatten, det är sant.
Jag odlar röda avlånga Forono och de växer bra hos mig. Gula betor ÄR kinkigare. Jag får alltid sämre skörd av dem. Vissa år knappt något alls. De vita är trogna. De brukar alltid ge skörd, oavsett väder.

Tycker mig se att betor växer bättre år från år. Mitt land är en bit gräsmatta som jag fräste upp. Krattade bara bort gräs och ogräs och sådde där. Varje höst täcker jag med löv och varje vår skottar jag ut brunnen dynga. Jorden är ren sandjord men några års träget förbättrande har gett fin mull.
Ja jag har inte den bästa jorden heller, otroligt näringsfattigt men vi har fräst ner gott om brunnen stallgödsel. Kommer lägga på nya gödsel varje år. :) Har gott om löv också, det skulle jag kunna använda med. Första året blev det väl nästan inget alls med betor som inte var röda, i år har det ändå gått bättre. Vattnade mer flitigt tidigt på säsongen. :idea: Sen ger jag liksom upp... :p

Jag ska även rensa i min varmbänk och toppa med ny gödsel. Funderar på att så typ vintersallat där och kanske få skörd mitt i vintern, vad tror ni? Den täcks med glasrutor endast.
 
Fråga: jag har aldrig haft passionsblomma förut, hur övervintrar jag den? Den är lång som sjutton och har inte blommat i år, om det spelar någon roll.
Klipper jag ned den till roten typ, eller låter jag stängeln vara kvar?`
 
Fråga: jag har aldrig haft passionsblomma förut, hur övervintrar jag den? Den är lång som sjutton och har inte blommat i år, om det spelar någon roll.
Klipper jag ned den till roten typ, eller låter jag stängeln vara kvar?`
Jag har brukat ha dem som en vanlig krukväxt i något fönster och låta dem slingra iväg på något stöd.
 
Jag har brukat ha dem som en vanlig krukväxt i något fönster och låta dem slingra iväg på något stöd.

Du tar in dem alltså, eller bor de inne? Den här är köpt som en trädgårdsväxt och planterad så ta in den kan jag inte. Jag antar att den är ok för klimatzonen. :)
 
Du tar in dem alltså, eller bor de inne? Den här är köpt som en trädgårdsväxt och planterad så ta in den kan jag inte. Jag antar att den är ok för klimatzonen. :)
Glömmer bort att du inte bor i Sverige, här tror jag inte de överlever utomhus. :)
 
Du tar in dem alltså, eller bor de inne? Den här är köpt som en trädgårdsväxt och planterad så ta in den kan jag inte. Jag antar att den är ok för klimatzonen. :)
Eftersom du bor där du bor... Den vill ha ljust läge och tål lätt frost. Så jag skulle låtit den stå där den är och inte stört den? Dvs inte klippt heller.

I Sverige är den en krukväxt. Utomhus på sommaren och inne om vintern. Eller inne hela året.
 
Eftersom du bor där du bor... Den vill ha ljust läge och tål lätt frost. Så jag skulle låtit den stå där den är och inte stört den? Dvs inte klippt heller.

I Sverige är den en krukväxt. Utomhus på sommaren och inne om vintern. Eller inne hela året.
Du ska nog inte klippa ned den. Om den är härdig där du bor så låt den vara så ser du var det knoppas nästa år.

Tack! Jag får låta stängeln vara och hålla tummarna helt enkelt. det är en hel del plantor jag inte haft förut som ska få övervintra det här året, så jag ska försöka täcka dem i det hörnet ändå. Passionen får vara en av dem. :)
 
KALLT inatt. Ska vara kallt en natt till, sen 10 grader igen. Jag har inte tagit in pelargoner eller tomater och paprikor. O_o
 
Har köpt på mej massor med pelargoner i år och dessutom hann jag sätta sticklingar tidigt på säsongen och sköt vinterförvaringsproblemet på framtiden. Nu är snart den framtiden här.
Har egentligen 2 alternativ. Källaren som är av den hysteriskt fuktiga varianten. Men sval och över nollan och mörk. Eller extrahuset på gården där jag inte alls är säker på att det håller sig över nollan (står ouppvärmt) mycket ljusinsläpp (kan förstås täcka några fönster) men inte alls så fuktigt. Vad hade ni valt?
 
Har köpt på mej massor med pelargoner i år och dessutom hann jag sätta sticklingar tidigt på säsongen och sköt vinterförvaringsproblemet på framtiden. Nu är snart den framtiden här.
Har egentligen 2 alternativ. Källaren som är av den hysteriskt fuktiga varianten. Men sval och över nollan och mörk. Eller extrahuset på gården där jag inte alls är säker på att det håller sig över nollan (står ouppvärmt) mycket ljusinsläpp (kan förstås täcka några fönster) men inte alls så fuktigt. Vad hade ni valt?
Jag vet inte. Hade i jordkällaren flera stycken och ingen klarade sig.
Skulle haft i ett svalt rum men utan minusgrader istället.
 
Har köpt på mej massor med pelargoner i år och dessutom hann jag sätta sticklingar tidigt på säsongen och sköt vinterförvaringsproblemet på framtiden. Nu är snart den framtiden här.
Har egentligen 2 alternativ. Källaren som är av den hysteriskt fuktiga varianten. Men sval och över nollan och mörk. Eller extrahuset på gården där jag inte alls är säker på att det håller sig över nollan (står ouppvärmt) mycket ljusinsläpp (kan förstås täcka några fönster) men inte alls så fuktigt. Vad hade ni valt?
Kan du sätta in en typ av frostvakt i det huset? Något som går igång när det riskerar bli minus?

Man får väl göra ett överslag på pelargonernas värde och elkostnaden för frostvakt....
 
Kan du sätta in en typ av frostvakt i det huset? Något som går igång när det riskerar bli minus?

Man får väl göra ett överslag på pelargonernas värde och elkostnaden för frostvakt....

Problemet är att det inte finns nån värme i det huset.. El finns, så kan iofs sätta in ett elelement/värmefläkt men frostvakt kanske?
Eller går det täcka krukorna med typ gamla mattor? Fårull? 😆
 
Mina lökar kom i posten idag! :banana:
Beställde dem tidigare i sommar för höstleverans. Några allium, anemone och speciella påskliljor. har absolut Ingen aning om var jag ska få plats med alla, men det får väl gå ändå! 😅

Anemone mistral vinato :love: :
1568909980128.png
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 601
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
62 63 64
Svar
1 273
· Visningar
42 203
Senast: hagel
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 351
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 866

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp