Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur har du lyckats få djungel? :eek:

Mitt enda tips skulle väl vara att helt skippa busktomater. Hos mig växer de bara iväg åt alla håll och ger inga tomater utan bara massor av grenar och blommor. :cry:

Jag tar en tvåminuters besiktning varje dag och nyper tjuvar. Det hr räckt till mina tjutotalet plantor.

Jag har också en ogenomtränglig tomatdjungel. Det räckte med att resa bort 9 dagar - sedan var det kört.
 
Visa bifogad fil 34863

På tal om anarkister brottas jag med denna... nedre delen har jag beskurit idag, hoppas hinna resten ikväll eller imorgon.

B04E8B51-6252-4B18-9095-28548BC47084.jpeg


Det är MASSOR av druvor:)
 
Så, det är bara att se sanningen i vitögat och acceptera att det snart är höst, viket innebär att det börjar bli dags att planera inför nästa år! :D
Jag hade ett jättejättelitet utrymme för min frösådd ifjol och tänkte investera i en inomhushylla den här gången, typ någonting i det här stuket fast med växlampor också:
https://www.amazon.co.uk/Worth-Gard...QTSCWZ2RBZ2&psc=1&refRID=GKDFFM6EAQTSCWZ2RBZ2

Någon som har någonting liknande? Tips? Råd? erfarenheter?

Jag har testat den lägre varianten och var inte nöjd. För rangliga, de faller isär bara man tittar på dem. Bättre att köpa en luftig bokhylla eller min nya favorit från IKEA: https://www.ikea.com/se/sv/p/hyllis-hylla-inom-utomhus-30428326/

Den borde finnas i UK också (den finns även som en högre variant).
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nu har jag gjort en liten (faktiskt) fröbeställning; det blev sommarmalva, två olika luktärtor och två olika dahlior. Jag ser dahlior överallt på IG så har blivit sugen på att testa. Ska köpa några knölar/lökar också, men blev lite chockad över hur dyra de är :nailbiting: Blir en knöl en blomma eller hur ska man tänka när man beställer? Jag har tänkt sätta dem i kruka och sedan vinterförvara hela krukan.
Har ni några favoritdahlior så tar jag gärna emot tips!
 
Nu har jag gjort en liten (faktiskt) fröbeställning; det blev sommarmalva, två olika luktärtor och två olika dahlior. Jag ser dahlior överallt på IG så har blivit sugen på att testa. Ska köpa några knölar/lökar också, men blev lite chockad över hur dyra de är :nailbiting: Blir en knöl en blomma eller hur ska man tänka när man beställer? Jag har tänkt sätta dem i kruka och sedan vinterförvara hela krukan.
Har ni några favoritdahlior så tar jag gärna emot tips!
Köp dahlia till våren istället, i knöl-form! Brukar finnas riktigt billiga på Lidl.
Mina är stora och fina, men INGEN har knopp, så jag verkar ha misslyckats i år. :cautious: :rofl:
 
Nu har jag gjort en liten (faktiskt) fröbeställning; det blev sommarmalva, två olika luktärtor och två olika dahlior. Jag ser dahlior överallt på IG så har blivit sugen på att testa. Ska köpa några knölar/lökar också, men blev lite chockad över hur dyra de är :nailbiting: Blir en knöl en blomma eller hur ska man tänka när man beställer? Jag har tänkt sätta dem i kruka och sedan vinterförvara hela krukan.
Har ni några favoritdahlior så tar jag gärna emot tips!
Ingen idé att köpa dahliaknölar nu. De växer lååångsamt.

En dahliaknöl blir en planta.
man tar fram de på våren och planterar, och till hösten tar man in dem och förvarar frostfritt och torrt.
 
Jag har odlat gurka för första gången i år, och det har gått rejält över förväntan!

De senaste gurkorna har dock sett ut såhär:
34892


Tänker på de vita ”strecken”! Någon som vet vad detta är?! Ohyra?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 535
Senast: Gunnar
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 175
· Visningar
39 348
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 332
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp