Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Zucchini Tromboncini som ska omvandlas till soppa.
DSC_0002.JPG
 
jag tänkte använda mitt kontor till att odla lite extra i vinter/tidig vår, utrymmet kan värmas upp (men tänkte mest använda det till sånt som gärna ha lite svalare i början) och tanken är att ställa en hylla vid fönstret men jag antar att jag kanske behöver någon slags extrabelysning? har dock inte varken råd eller lust att fixa med lysramper och grejer. Funkar det bäst med någon slags skrivbordslampa tro? så man kan rikta den åtminstone? Såg att Ikea hade en led som va speciellt för växter. Har en hylla som borde funka och dessutom är såpass luftig att det släpper igenom ljus även om lampan inte lyser direkt på växterna. Tänkte jag ställer ju antagligen inget vid golvnivå ändå utan det får va på dom hyllplanen som är i fönsterhöjd
 
jag tänkte använda mitt kontor till att odla lite extra i vinter/tidig vår, utrymmet kan värmas upp (men tänkte mest använda det till sånt som gärna ha lite svalare i början) och tanken är att ställa en hylla vid fönstret men jag antar att jag kanske behöver någon slags extrabelysning? har dock inte varken råd eller lust att fixa med lysramper och grejer. Funkar det bäst med någon slags skrivbordslampa tro? så man kan rikta den åtminstone? Såg att Ikea hade en led som va speciellt för växter. Har en hylla som borde funka och dessutom är såpass luftig att det släpper igenom ljus även om lampan inte lyser direkt på växterna. Tänkte jag ställer ju antagligen inget vid golvnivå ändå utan det får va på dom hyllplanen som är i fönsterhöjd

Köp inte IKEA, för dyrt för det du får. Det finns lågenergilampor med rätt ljusfärg för växter som du sätter i någon armatur du har (bordslampa, taklampa osv). PM:a om du vill ha tips på inköpsställen, det behöver inte bli dyrt alls.
 
Köp inte IKEA, för dyrt för det du får. Det finns lågenergilampor med rätt ljusfärg för växter som du sätter i någon armatur du har (bordslampa, taklampa osv). PM:a om du vill ha tips på inköpsställen, det behöver inte bli dyrt alls.

Toppen! jag pmar :) taklampan är rätt nära där hyllan ska stå med spottar man kan rikta så det borde ju funka :)
 
34913

Snyggade till runt en av rosorna idag. Den har varit lite ledsen i sommar, haft både löss och larver som jag bara sporadiskt skakat av. Så en säck rosjord och bort med gräs runt. Hoppas den tar sig! Den heter 'Järnvägaren' och hör till grönt kulturarv.

PS. Tittar ut genom fönstret var tionde minut för att se till att hönsen ger fan i jorden. :rofl: ska lägga dit lite stenar så jag får behålla jorden en stund i alla fall. :cautious:
 
Potatisnovisen, dvs. jag, har precis tagit upp all mandelpotatis. Men hur gör jag nu? Den är lite blöt och lerig. Vad behöver jag göra (skölja och torka?) innan jag lagrar den. Och vad är den bäst att lagra i för något? Jag tänkte den skulle få vara i mitt uteförråd i norrläge. Det är inte fruktansvärt mycket potatis, utan den lär gå åt under hösten.
 
Potatisnovisen, dvs. jag, har precis tagit upp all mandelpotatis. Men hur gör jag nu? Den är lite blöt och lerig. Vad behöver jag göra (skölja och torka?) innan jag lagrar den. Och vad är den bäst att lagra i för något? Jag tänkte den skulle få vara i mitt uteförråd i norrläge. Det är inte fruktansvärt mycket potatis, utan den lär gå åt under hösten.

Vi har aldrig gjort något utan i med dem i potatissäckar och sedan ner i källaren. Det gjorde vi på potatisgården jag jobbade på också, förutom att de låg lösa i förvaringsutrymmet och inte i säckar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 632
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
65 66 67
Svar
1 329
· Visningar
43 691
Senast: VLMF
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 870

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp