Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
:arghh: Min sambo har haft mina chili-och pelargonplantor utomhus över natten. Det har varit 3 grader som kallast. Pelargonerna klarar sig väl, men chilisarna?:cry:
Jag kan egentligen inget om chili, men är det inte typ samma växter som paprika?
Jag hade ett par paprikor stod ute, utomhus utan skydd (det var meningen att de skulle vissna ner) förra hösten och de överlevde ett par frostnätter. Sen valde jag, av oklar anledning, att ta in dem och de levde och satte nya blad efter det.
 
Jag kan egentligen inget om chili, men är det inte typ samma växter som paprika?
Jag hade ett par paprikor stod ute, utomhus utan skydd (det var meningen att de skulle vissna ner) förra hösten och de överlevde ett par frostnätter. Sen valde jag, av oklar anledning, att ta in dem och de levde och satte nya blad efter det.

Exakt, Capsicum tål mer än vad man tror (även om de kanske inte producerar optimalt om det blir för kallt). De sorter som absolut inte vill ha kyla är de som kommer från mer tropiska breddgrader som tex chinense och var. glabriusculum. Jag upptäckte också att chacoense inte gillar att torka ut för mycket...
 
Jaha, året lider mot sitt slut.
Hur långt har ni kommit i era planer på nästa säsongs planteringar? När börjar ni så era frön, det som ska förodlas inne under lampor? Prova något nytt eller gammalt beprövat?
Hur går tankarna?

Själv sitter jag och blänger på en laddning persiko- och nektarinkärnor som jag funderar på att så för att se om det kan bli något av det...
 
Antecknar som nästa punkt till 2020 års trädgårdsexperiment: egen saffransodling! :d :love:


Det finns ju dock massor av krokus i de flesta trädgårdar, menar hon mest att dom helt enkelt inte blommar i rätt tid för jul? eller är det för att den generellt är för blött när krokusen blommar för att det ska bli nåt vettigt att skörda kanske? för jag tolkar inte det som att det krävs en speciellt sorts krokus för saffran :confused:
 
Det finns ju dock massor av krokus i de flesta trädgårdar, menar hon mest att dom helt enkelt inte blommar i rätt tid för jul? eller är det för att den generellt är för blött när krokusen blommar för att det ska bli nåt vettigt att skörda kanske? för jag tolkar inte det som att det krävs en speciellt sorts krokus för saffran :confused:
Jo, det krävs en speciell sorts krokus (crocus sativus) för att odla saffran. Den är inte riktigt lämpad för odling i Sverige men under speciella förhållanden kan det gå i alla fall.
 
Jaha, året lider mot sitt slut.
Hur långt har ni kommit i era planer på nästa säsongs planteringar? När börjar ni så era frön, det som ska förodlas inne under lampor? Prova något nytt eller gammalt beprövat?
Hur går tankarna?

Själv sitter jag och blänger på en laddning persiko- och nektarinkärnor som jag funderar på att så för att se om det kan bli något av det...
Jag börjar med chili, paprika och aubergine i februari, tomater i mars och gurka/melon/pumpa etc i april/maj. Det beror helt enkelt på hur långtid de behöver ha på sig. Runåberg har en bra tidsangivelse i sin bok eller i de gamla katalogerna för hur lång förodlingstid olika växter behöver. Jag provar oftast nya grejer varje år och så några gamla godingar typ 50/50.

Nästa år tror jag att jag ska prova nakenfröpumpa det har jag lurat på i flera år samt några fler auberginer de växte bra i växthuset förra året så jag fick mersmak.
 
Jaha, året lider mot sitt slut.
Hur långt har ni kommit i era planer på nästa säsongs planteringar? När börjar ni så era frön, det som ska förodlas inne under lampor? Prova något nytt eller gammalt beprövat?
Hur går tankarna?

Själv sitter jag och blänger på en laddning persiko- och nektarinkärnor som jag funderar på att så för att se om det kan bli något av det...
Inte alls, är inte ens klar med årets uppgifter... Har löv kvar att kratta upp och en cypress att fälla och odlingslådor att bygga...och inatt har det kommit 5 cm snö...så just nu har jag ingen aning om när eller vad jag gör nästa år. Känner mig lite stressad och förvirrad. (Vi har varit bortresta två veckor i november och husvakten hade ingen lust att kratta löv i regnet, som regerat här.)

Tror det kommee bli zuccini och lök. Ärtor kommer jag garanterat ha. Har frön från paprika och squash jag skulle vilja prova, och en pumpa. Kommer antagligen köpa tomatplantor igen, för det är så väldigt smidigt. Gurka borde jag försöka få till.
Kommer nog skippa potatisen.

Sen har jag ju rosorna att organisera och bygga stöd till. Behöver göra en ny rosrabatt, för alla får inte plats. Och kärleksörten, höstanemonerna, piprankan och ett icke inhandlat fruktträd att plantera... Jag har att göra...
 
Inte alls, är inte ens klar med årets uppgifter... Har löv kvar att kratta upp och en cypress att fälla och odlingslådor att bygga...och inatt har det kommit 5 cm snö...så just nu har jag ingen aning om när eller vad jag gör nästa år. Känner mig lite stressad och förvirrad. (Vi har varit bortresta två veckor i november och husvakten hade ingen lust att kratta löv i regnet, som regerat här.)

Tror det kommee bli zuccini och lök. Ärtor kommer jag garanterat ha. Har frön från paprika och squash jag skulle vilja prova, och en pumpa. Kommer antagligen köpa tomatplantor igen, för det är så väldigt smidigt. Gurka borde jag försöka få till.
Kommer nog skippa potatisen.

Sen har jag ju rosorna att organisera och bygga stöd till. Behöver göra en ny rosrabatt, för alla får inte plats. Och kärleksörten, höstanemonerna, piprankan och ett icke inhandlat fruktträd att plantera... Jag har att göra...
Men lövkrattning är väl ingen ko på isen, det är ju bara att ta det till våren om det ligger kvar några då?
 
Men lövkrattning är väl ingen ko på isen, det är ju bara att ta det till våren om det ligger kvar några då?
Hade tänkt lägga dem på gamla potatislandet...och förra året brändes gräset när löv låg kvar. Vi hade behövt hinna klippa gräset innan vintern nu...
 
Myyyyyyyyyyyys! Har längtat så länge efter någon markspot till det mörka hörnet med mina två älskade höga, gamla bokar. Längtan blev inte mindre efter att ha varit på en kvällsträdgårdsrunda för någon månad sedan, och sett inspirerande bilder från en kollegas fint belysta trädgård.

Och så har mina snälla, snälla arbetskompisar skramlat till ett helt litet belysningspaket som "hej-så-länge"-present. Bästa! :heart

Bara att nu måste ju systerboken intill också ha en egen stämningsfull belysning. Och mittenrabatten. Och växthuset. Och köksträdgården. Och....

DSC_0728.JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 381
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 194
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 811
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 582
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp