Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Myyyyyyyyyyyys! Har längtat så länge efter någon markspot till det mörka hörnet med mina två älskade höga, gamla bokar. Längtan blev inte mindre efter att ha varit på en kvällsträdgårdsrunda för någon månad sedan, och sett inspirerande bilder från en kollegas fint belysta trädgård.

Och så har mina snälla, snälla arbetskompisar skramlat till ett helt litet belysningspaket som "hej-så-länge"-present. Bästa! :heart

Bara att nu måste ju systerboken intill också ha en egen stämningsfull belysning. Och mittenrabatten. Och växthuset. Och köksträdgården. Och....

Visa bifogad fil 40722
Fast nä, det vill de inte ;) mina lärare svär ofta övet lyktstolpar i planteringar, växtrrna vill inte ha ljuset under viloperioden nu.
 
Jag har köpt en del frön som jag tänkte så på friland. Det står att man kan börja så när marken reder sig, vad betyder det egentligen? 🤓 Är ju novis på det här med trädgård, så börjar med sånt jag tror är enkelt som ringblomma, solros och krasse. Har även satt lite sommarmorötter redan i höst, då det stod man kunde det på påsen återstår att se om det blir nått 🙈😂

Har även köpt något som heter doftnattljus som verkar spännande, tänkte det kunde få vara nära en av sittplatserna i trädgården, funderar på kruka till den men osäker, den kan både sås på friland och förkultiveras.

Men allra mest sitter jag och skissar och tänker, vill ha flaggstång med rabatt runt (typ buxbom, lavendel och ros), en rabatt, en pergola, ett nytt träd, en klätterros, staket för att dela av trädgården till mini, och kryddland. Ska försöka skriva ner allt så vi kan prioritera, både med vad som också måste göras på stugan och vad vi har råd/tid med att göra 😅😁😁
 
Jag har köpt en del frön som jag tänkte så på friland. Det står att man kan börja så när marken reder sig, vad betyder det egentligen? 🤓 Är ju novis på det här med trädgård, så börjar med sånt jag tror är enkelt som ringblomma, solros och krasse. Har även satt lite sommarmorötter redan i höst, då det stod man kunde det på påsen återstår att se om det blir nått 🙈😂

Har även köpt något som heter doftnattljus som verkar spännande, tänkte det kunde få vara nära en av sittplatserna i trädgården, funderar på kruka till den men osäker, den kan både sås på friland och förkultiveras.

Men allra mest sitter jag och skissar och tänker, vill ha flaggstång med rabatt runt (typ buxbom, lavendel och ros), en rabatt, en pergola, ett nytt träd, en klätterros, staket för att dela av trädgården till mini, och kryddland. Ska försöka skriva ner allt så vi kan prioritera, både med vad som också måste göras på stugan och vad vi har råd/tid med att göra 😅😁😁

Att jorden reder sig betyder att den är tillräckligt varm för att kunna väcka fröna. Vissa frön mår tom bäst av att sås på hösten så de får en köldperiod.

Vad som är lämplig temperatur varierar mellan olika växter. Tex vill ärtor ha minst 10 grader för att gro. Jag kör faktiskt med jordtermometer numera men det går naturligtvis att gå på känn också. Potatis vill ha minst 8 grader, annars finns det ökad risk för sjukdomsangrepp.

Det man kan så på friland går att dra upp som frösådd inne också, då är det viktigt att man inte drar igång för tidigt för då står man där med en skog...
 
Jag har köpt en del frön som jag tänkte så på friland. Det står att man kan börja så när marken reder sig, vad betyder det egentligen? 🤓 Är ju novis på det här med trädgård, så börjar med sånt jag tror är enkelt som ringblomma, solros och krasse. Har även satt lite sommarmorötter redan i höst, då det stod man kunde det på påsen återstår att se om det blir nått 🙈😂

Har även köpt något som heter doftnattljus som verkar spännande, tänkte det kunde få vara nära en av sittplatserna i trädgården, funderar på kruka till den men osäker, den kan både sås på friland och förkultiveras.

Men allra mest sitter jag och skissar och tänker, vill ha flaggstång med rabatt runt (typ buxbom, lavendel och ros), en rabatt, en pergola, ett nytt träd, en klätterros, staket för att dela av trädgården till mini, och kryddland. Ska försöka skriva ner allt så vi kan prioritera, både med vad som också måste göras på stugan och vad vi har råd/tid med att göra 😅😁😁
Vad bor du på för jord? Jordarten har också betydelse för när man sår :)
 
Påverkar stratifiering halten ABA?
Jag skulle tro det?
Från föreläsningen om det
Screenshot_20191202-191529_Canvas Student.jpg
Det extrema exemplet hon tog upp var dock ett träd på Mauritius som dog ut för fröna var tvugna att passera genom drontens matsmältning för att kunna gro :D numera simulerar man det med saltsyrebad.
 
Jag skulle tro det?
Från föreläsningen om det
Visa bifogad fil 40928
Det extrema exemplet hon tog upp var dock ett träd på Mauritius som dog ut för fröna var tvugna att passera genom drontens matsmältning för att kunna gro :D numera simulerar man det med saltsyrebad.

Nästa fråga då :D har alla frön liknande halter av ABA? Jag vet att giberillinhalten varierar och behandlar man frön som inte behöver extra giberillin så sprängs de (mer eller mindre typ). Dvs det gör ingen nytta att tillsätta det.
 
Nästa fråga då :D har alla frön liknande halter av ABA? Jag vet att giberillinhalten varierar och behandlar man frön som inte behöver extra giberillin så sprängs de (mer eller mindre typ). Dvs det gör ingen nytta att tillsätta det.
Nä det är jätteolika! Vissa har inte ABA alls och vissa har massor (typ kokosnöt :D). Har dock inte koll på alla ;)
 
Trädgårdstråden på sida 2?! :nailbiting: Nej vet ni vad.

Min beställning från Impecta har inte dykt upp ännu, lite märkligt. Nåväl.
Jag funderar på nästa års tomatodling/odling övh - när vågar man starta upp?

Jag skulle kunna tänka mig att starta upp redan i januari, men vill ju inte riskera behöva husera 50 rangliga tomatplantor inomhus i mars liksom. 8 mm kanalplast i både väggar och tak i växthuset, då borde man väl våga förså ganska tidigt? Hur tänker ni? Sätter ni allt på en gång, eller delar ni upp det?

Paprika och chili är ju lite sega av sig, där blir det definitivt tidig uppstart. Svårare med tomaterna.
 
Jag ska skippa kålen i år men gå ut mycket snabbare med chilisarna. Jag tänkte direkt efter jul så att mor och far slipper bo i blomlådor när de är här. :D
Sedan blir det rödbetor igen, och spenat och kanske någon basilika, jag tänker dock skippa kålen och andra grönsaker. Är allra mest nyfiken på hur alla perenner och lökar kommer att klara sig i krukorna faktiskt!

Det blir definitivt ett nytt försök med citroneukalyptusen också,. Jag tog in två i helt okej storlek till hösten men båda dog av någon anledning.
 
Trädgårdstråden på sida 2?! :nailbiting: Nej vet ni vad.

Min beställning från Impecta har inte dykt upp ännu, lite märkligt. Nåväl.
Jag funderar på nästa års tomatodling/odling övh - när vågar man starta upp?

Jag skulle kunna tänka mig att starta upp redan i januari, men vill ju inte riskera behöva husera 50 rangliga tomatplantor inomhus i mars liksom. 8 mm kanalplast i både väggar och tak i växthuset, då borde man väl våga förså ganska tidigt? Hur tänker ni? Sätter ni allt på en gång, eller delar ni upp det?

Paprika och chili är ju lite sega av sig, där blir det definitivt tidig uppstart. Svårare med tomaterna.
Sätter några kanske 5-6 tomater tidigt jan-feb resten senare

Ska nog sätta nya jordgubbsplantor när är det bäst att sätta dom på våren?
 
Kommer inte starta med tomaterna för tidigt i alla fall. Har inget växthus och den där skogen är bara så onödig. Räcker att det är ganska små plantor innan de planteras ut.

Har rensat i varmbänken så jag sår nog där i mars ungefär. Typ hälften primörer, hälften för senare utplantering. Kålen verkade känslig för omplantering så antingen ingen kål på det viset eller utplantering tidigare, om de blivit för stora verkade det missgynna utvecklingen?

Vet inte exakt hur jag tänkt odla på friland. Kanske enstaka långa rader så det blir enkelt att rensa med hacka. Att odla i små rutor/korta rader var klurigt och det tar inte lång tid innan allt är så storvuxet att de där små gångarna emellan inte syns längre.

Hade varit skönt att bli bättre på att så flera gånger så att det kommer lite pö om pö. Då behöver man inte göra så stora insatser varje gång heller - kan så lite nu och då när tillfälle ges. Särskilt gäller det saker som sallat. Trevligt att ha, men vi äter så lite, så det mesta hinner gå i stock innan vi ätit upp.

Vill ha mängder med tomater och squash för att göra tomatsås att frysa in. Morötter, pumpa, vintersquash som går att lagra smidigt gillar jag också. Vill inte ge upp paprika men behöver nog växthus först...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 632
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
65 66 67
Svar
1 331
· Visningar
43 826
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 870

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp