Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om jag söker på min kommun + flis så kommer den sidan upp. Jordförädling, jord- och grusförsäljning m.m. kan vara relevanta sökord?
Jag provade att söka på kommun + flis men fick inte upp något resultat. Jag kollade också hos en firma som säljer grus och jordprodukter. Det närmaste jag kunde komma hos dem var täckbark.
 
Jag provade att söka på kommun + flis men fick inte upp något resultat. Jag kollade också hos en firma som säljer grus och jordprodukter. Det närmaste jag kunde komma hos dem var täckbark.
Skaffa en kompostkvarn annars som @tanten ? Det har min mor använt mycket så vi har flera stora IKEA säckar ståendes med flis... Jag tycker det är ett supertråkigt jobb men hon gillar det. :p Har man buskar som behöver beskäras varje år eller liknande kan det ju ge en del flis.
 
Jag köpte en "kompostkvarn". Den mal ner kvistar till korta flisbitar. Eftersom jag har rätt mycket ris efter nedfallna och nedtagna träd så har jag haft gott om material.

En bekant har sådan flis i alla sina trädgårdsgångar.

förutom att materialet är gratis så är det naturligt och nedbrytbart.
Apparaten kostar runt 2 papp. Finns på Jula, Bauhaus m.fl. ställen. Min egen heter Ryobi.
Klarar den gamla kvistar med eller är det färska som gäller?
 
Skaffa en kompostkvarn annars som @tanten ? Det har min mor använt mycket så vi har flera stora IKEA säckar ståendes med flis... Jag tycker det är ett supertråkigt jobb men hon gillar det. :p Har man buskar som behöver beskäras varje år eller liknande kan det ju ge en del flis.
Jag överväger det. Gammalt ris har jag ju en hel del av. Dels har jag samlat ris på hög genom de år jag bott här och i höstas fälldes två träd.
 
Jag överväger det. Gammalt ris har jag ju en hel del av. Dels har jag samlat ris på hög genom de år jag bott här och i höstas fälldes två träd.
Jag klippte faktiskt en hel säck full av "flis" med hjälp av sekatör, men fick rätt fina blåsor efteråt. En kompostkvarn hade nog gått snabbare och gett mindre blåsor.
 
Ibland har man tur. Jag har nyligen snappat upp tipset att använda gardinen Lill som kålnät men har inte haft vägarna förbi varuhuset som säljer dessa. Nu hittade jag 3 längder för 20 kronor på FB. Det är taget. De finns dessutom nära mig.
 
Hämtade lådan med alla gamla fröpåsar och tänkte gå igenom vad som finns och vad som behöver kompletteras.

Öppnar lådan...



...och nästan svimmar av stanken.

NÅN har lagt lökar i lådan. För ett år sen.

:eek::arghh::yuck::rage:

Locket åkte på snabbt igen. Tar tag i den imorn och öppnar ute. Kanske går nånting att rädda, men troligtvis är allting invaderat av vitt ludd...
 
Jag klippte faktiskt en hel säck full av "flis" med hjälp av sekatör, men fick rätt fina blåsor efteråt. En kompostkvarn hade nog gått snabbare och gett mindre blåsor.

och @Magiana Jag vet folk som snickrat ihop en enkel hållare där massa kvistar kan läggas ner i samma riktning och sedan sågar de med fogsvans bitar som är några centimeter. Verkar också ganska arbetsamt dock.

Ibland kan snickerier eller vedförsäljare ha flis/spån som de blir glada över att ge bort.
 
Funkar det bra och vilka träslag kommer kvistarna från? Verkar finnas risk att försura jorden om barrträ myllas ner, men inte om det läggs på, har jag förstått... Har ni märkt något?
Vi har inga barrträd utan det är mest kvist från malys, pyrus och syringa som kvarnas. Men all förna från barrträd är pH-sänkande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 559
Senast: Gunnar
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 179
· Visningar
39 572
Senast: niardasp
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 335
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp