Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Komposten.

De gör sig inte speciellt bra nånstans. Soppa, gratäng, gryta - ingenstans.
Ju mndre desto bättre. Egentligen är de där 15-20 centimeters allra bäst.

Instämmer, det enda möjligtvis när de är stora är väl att riva dem och göra någon form av plättar om man absolut vill göra något...
 
Komposten.

De gör sig inte speciellt bra nånstans. Soppa, gratäng, gryta - ingenstans.
Ju mndre desto bättre. Egentligen är de där 15-20 centimeters allra bäst.

Instämmer, det enda möjligtvis när de är stora är väl att riva dem och göra någon form av plättar om man absolut vill göra något...

Så illa, verkligen? 🤔 Det var ju synd. Eftersom jag hemskt ogärna kastar mat får det nog bli något annat alternativ, dock.
 
Jag håller förresten på och kikar efter glasburkar för livsmedel. Har kommit över en där det säljs otroligt billigt, 24 st 1-litersburkar för lite mer än 6 kr st. Kan det verkligen stämma? Blev lite förundrad över priset. Men glasburkar i storpack kanske inte är dyrare än så.
 
Köp dahlia till våren istället, i knöl-form! Brukar finnas riktigt billiga på Lidl.
Mina är stora och fina, men INGEN har knopp, så jag verkar ha misslyckats i år. :cautious: :rofl:
Tack för påminnelsen lm Lidl, där har jag köpt jättefina tulpanlökar! På Instagram ha ALLA konton jag följer fantastiska dahlia-planteringar. Jag inser med tanke på priset på knölarna (35-40 kr styck kostade de där jag kollade, med leverans i vår) att de grävt ner ungefär en månadslön i trädgården....
Ingen idé att köpa dahliaknölar nu. De växer lååångsamt.

En dahliaknöl blir en planta.
man tar fram de på våren och planterar, och till hösten tar man in dem och förvarar frostfritt och torrt.
Jag känner mig själv så några dahlior i rabatterna blir det inte, men ska testa att köpa några knölar i vår och sätta i kruka som jag sen kan ställa frostfritt under vintern.
 
Jag har inte odlat, men fått en jättesquash @Fruentimber. Jag har tänkt laga portionen under tians biffar med squash och morot.


Angående tomater så har vi jättemycket tomater som mognar just nu. De står i växthus så vi brukar alltid hinna skörda ett gäng. Har bara småtomater, men både röda och en gul variant så det ser ändå trevligt ut i salladerna.
 
Tack för påminnelsen lm Lidl, där har jag köpt jättefina tulpanlökar! På Instagram ha ALLA konton jag följer fantastiska dahlia-planteringar. Jag inser med tanke på priset på knölarna (35-40 kr styck kostade de där jag kollade, med leverans i vår) att de grävt ner ungefär en månadslön i trädgården....

Jag känner mig själv så några dahlior i rabatterna blir det inte, men ska testa att köpa några knölar i vår och sätta i kruka som jag sen kan ställa frostfritt under vintern.
Dahlia går att driva upp från frö också. Impecta har frön. Jag drev upp ett gäng plantor från frö ett år och fick en helt makalös dahliarabatt.
 
Tack för påminnelsen lm Lidl, där har jag köpt jättefina tulpanlökar! På Instagram ha ALLA konton jag följer fantastiska dahlia-planteringar. Jag inser med tanke på priset på knölarna (35-40 kr styck kostade de där jag kollade, med leverans i vår) att de grävt ner ungefär en månadslön i trädgården....

Jag känner mig själv så några dahlior i rabatterna blir det inte, men ska testa att köpa några knölar i vår och sätta i kruka som jag sen kan ställa frostfritt under vintern.
Man sparar dom år från år och sedan kan man dela av dom så de blir fler. Jag sådde ett år och hade sedan knölar i flera år efteråt.
 
Jag har sått två sorters vallmo i år. Dom är jättefina! Men det är absolut inte de sorter som jag sått.. mailat Nelson, vi får se vad jag får för svar.
34972
 
Jag håller förresten på och kikar efter glasburkar för livsmedel. Har kommit över en där det säljs otroligt billigt, 24 st 1-litersburkar för lite mer än 6 kr st. Kan det verkligen stämma? Blev lite förundrad över priset. Men glasburkar i storpack kanske inte är dyrare än så.
Är det från Biredskapsfabriken? Ser ut att vara samma pris i alla fall. Jag har köpt burkar därifrån till honungen och de är toppen. :) Det är väl frakten som kan dra iväg, man får ju inget fraktbesked direkt på sidan utan det räknas ut i efterhand... Så kolla vilka återförsäljare du har lokalt och köp av dem istället. Här finns det en återförsäljare och han åker till Töreboda och hämtar produkter åtminstone varannan vecka, om inte oftare. Just nu är det ju högtryck på burkar, varroamedel m.m. så de borde behöva fylla på lagret ofta. :)Hos oss läggs ingen frakt på priset då.

Och det är jättefina burkar med guldlock!
 
Det händer massor - massor! - hemma i trädgården nu. En grävmaskin hinner med så himla mycket på två dagar! Jag har ju börjat jobba denna vecka så det ska bli väldigt spännande att komma hem, även om jag fått bilder skickade så ska det bli jättespännande. Grävning, grus, utjämning, flytt av sten och en buske, nedtagning och borttagning av en ful sockertoppsgran... Så kul! Blir bilder sen. :d
 
Så illa, verkligen? 🤔 Det var ju synd. Eftersom jag hemskt ogärna kastar mat får det nog bli något annat alternativ, dock.
Beror ju på vad du menar med för stor? Jag skördade en rund squash som var mer i storleken av en liten pumpa, de ska annars skördas när de är väldigt små. Men den var så fin och fast och god så. Speciellt om jag drar ner den i en gryta eller nåt där den får koka sönder. Om man vill steka skivor eller äta rå kanske man vill ha ett mer delikat exempel.
 
Råkade köpa två stycken näva 'rozanne' för 30kr/st på granngården. Dom såg bedrövliga ut och jag tyckte synd om dom. :cautious: rabatten som dom ska bo i är minst ett år bort, så dom fick flytta ner i en pallkrage.
Sen köpte jag också en trenbladsspira av en privatperson, roten är riktigt stor! Absolut den största fördelen med att köpa från privatpersoner, man kan få enorma plantor, för nästan inga pengar alls!
Sen har det regnat ordentligt idag, för första gången på många veckor, så jag sprang omkring i spöregnet och vattnade alla buskar, träd och perenner som behövde lite extra. Jag var genomblöt innan jag var klar, till och med trosorna var blöta. :rofl:
 
Är det från Biredskapsfabriken? Ser ut att vara samma pris i alla fall. Jag har köpt burkar därifrån till honungen och de är toppen. :) Det är väl frakten som kan dra iväg, man får ju inget fraktbesked direkt på sidan utan det räknas ut i efterhand... Så kolla vilka återförsäljare du har lokalt och köp av dem istället. Här finns det en återförsäljare och han åker till Töreboda och hämtar produkter åtminstone varannan vecka, om inte oftare. Just nu är det ju högtryck på burkar, varroamedel m.m. så de borde behöva fylla på lagret ofta. :)Hos oss läggs ingen frakt på priset då.

Och det är jättefina burkar med guldlock!
Jag bor nästan granne med fabriken.
 
Snålröra! Det blev sjukt bra. Glömde skala dem, tog bort kärnorna. Följde principen mer än receptet, mycket nöjd.

Visa bifogad fil 34996
75BDE5A2-8D63-4EE1-9D03-7ABB1C54DDAA.jpeg


Tog squash, tomater av olika sorter, vitlök, några gröna chili, lök, salt&peppar, lite tomatpuré för färgen (eftersom jag nästan inte odlar några röda tomater men ville ha färgen), balsamico, olivolja.
Jag vill kunna använda den från allt till pasta, curry, soppa mm så inga kryddor fick följa med. En bas-sås. 125 grader i varmluftsugn i 2 timmar. Sen ner i en kastrull och körde med stavmixer. Partner gav 10 av 10.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 561
Senast: Gunnar
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 179
· Visningar
39 620
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 338
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp