Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sådde lite bladgrönt ute idag. Får se när det får för sig att komma upp. Känns som stor risk att det börjar växa när det är såhär varmt och sen fryser ihjäl om det kommer en ordentlig köldknäpp men då är det väl bara att göra om. De plantor som finns kvar sen i somras lever fortfarande och går att plocka småblad ifrån så hoppas på ett par till rätt tidigt. Tror jag ska anlägga en ordentlig varmbänk sen i höst att använda för vintersådd. Annars kan jag väl alltid gräva ner ett par hinkar i gödselstacken antar jag men där tänkte jag ha pumpor i sommar 🤔 Förra året gick det betydligt bättre med allt som såddes på friland än det som jag försökte förodla. Är alltid lite för optimistiskt när det kommer till vårväder och planterar ut för tidigt.
 
Jag sådde lite bladgrönt ute idag. Får se när det får för sig att komma upp. Känns som stor risk att det börjar växa när det är såhär varmt och sen fryser ihjäl om det kommer en ordentlig köldknäpp men då är det väl bara att göra om. De plantor som finns kvar sen i somras lever fortfarande och går att plocka småblad ifrån så hoppas på ett par till rätt tidigt. Tror jag ska anlägga en ordentlig varmbänk sen i höst att använda för vintersådd. Annars kan jag väl alltid gräva ner ett par hinkar i gödselstacken antar jag men där tänkte jag ha pumpor i sommar 🤔 Förra året gick det betydligt bättre med allt som såddes på friland än det som jag försökte förodla. Är alltid lite för optimistiskt när det kommer till vårväder och planterar ut för tidigt.
Samma här med frilandssådderna. Kålen och rosenskära som såddes i varmbänk och sedan avhärdades där på plats var riktigt seg att komma igång efter utplantering i landet intill lådan, men tog sig fint på sensommaren. Allt som såddes på friland kom snabbt och grodde fint. Känns som en lite märklig sommar förra året. Min rosenskära blommade aldrig, blev bara 2 m högt bladverk... Likaså blev det inte en enda frilandstomat.

Hoppas på att ha dragit någon lärdom, och lite bättre odlingsväder i år! I år ska jag investera i fiberduk till avhärdning och som vind/väderskydd. Är också lite väl brysk tror jag vid utplantering av sånt som stått inomhus...
 
Har fått alla frön som jag och mamma beställde ihop. Snart dags att förså en del :love: Sitter även och planerar för olika blombord och hyllor som kan passa på altanen. Jag saknade en del förra året. Vi byggde ju altanen då så det blev inte så mycket tid och energi till utsmyckning. Men i år kan jag utöka detta lite :D
 
Jo jag förstod att du bara ville vara hjälpsam såklart! :D Och jag tackar för tipset. Funderar faktiskt på det ändå. Hanterar man det som man ska så ska det väl inte vara farligt.
Och kan man köra med det under våren när solen inte gassar (då jag inbillar mig att den ska explodera under användning :angel: ) och det fortfarande är fuktigt i marken så kanske det går ändå. Om dom syns.
När man utbildar inom naturvårdsbränning går man igenom riskerna, bl a torrt fjolårsgräs som inte hindras av nytillkommet blött årsgräs och vinden. Man går igenom teknik och strategi för att hålla elden under kontroll. Har du små fläckar med det du vill elda upp kan det funka, men tänd bara på en skräppa åt gången, var försiktig och ha inte bråttom. Jag skulle dock hellre se att nån oerfaren gräver upp än eldar utan erfaret sällskap.

Solen behöver du inte vara orolig över, den får inte elden att sprida sig eller att hoppa över diken. Och gasflaskorna ska klara av normal utomhusvärme, så länge de inte ligger i elden.
 
När man utbildar inom naturvårdsbränning går man igenom riskerna, bl a torrt fjolårsgräs som inte hindras av nytillkommet blött årsgräs och vinden. Man går igenom teknik och strategi för att hålla elden under kontroll. Har du små fläckar med det du vill elda upp kan det funka, men tänd bara på en skräppa åt gången, var försiktig och ha inte bråttom. Jag skulle dock hellre se att nån oerfaren gräver upp än eldar utan erfaret sällskap.

Solen behöver du inte vara orolig över, den får inte elden att sprida sig eller att hoppa över diken. Och gasflaskorna ska klara av normal utomhusvärme, så länge de inte ligger i elden.

Ah jag fattade inte att man faktiskt eldade med den där manicken, bara att det fanns risk att det kunde ta eld om man inte gjorde som man ska. Men är det att man eldar med den så skiter jag självklart i det för det tänker jag inte göra.
 
Ah jag fattade inte att man faktiskt eldade med den där manicken, bara att det fanns risk att det kunde ta eld om man inte gjorde som man ska. Men är det att man eldar med den så skiter jag självklart i det för det tänker jag inte göra.

Enligt DEN HÄR SIDAN ska man inte elda ogräset, bara bryna det. Att stressa/förstöra ogräs är ju inte riktigt samma sak som att naturvårdsbränna. Det kan dock vara bra att vara medveten om (vilket var syftet mitt inlägg) att fjolårsgräset kan brinna väldigt lätt och fort, speciellt om det blåser och inte finns nytt grönt som stoppar elden lite.
 
Jag tror (ve o fasa) att jag har tomatfrö kvar om du vill ha,jag ska inte så en enda tomat. Sen har jag lite annat blandat krafs,bla gul stockros (tjuvad hos grannen)
Jag fick och köpte färdiga plantor förra året. Fet tycker jag är smidigt. Då får man bara det antal plantor man vill ha. :D
 
Jag behöver ett större växthus! Jag kan ju inte välja bland allt som behöver växthuset för att må prima. Alternativet är att odla i kruka mot södra sidan av huset. Det är väl liksom billigare att köpa fler stora krukor än att köpa ett växthus.
 
Fick en fröleverans idag, dock inte de jag vill så nu. Men kul ändå!
IMG_20200117_220453_247.jpg
 
Jag behöver ett större växthus! Jag kan ju inte välja bland allt som behöver växthuset för att må prima. Alternativet är att odla i kruka mot södra sidan av huset. Det är väl liksom billigare att köpa fler stora krukor än att köpa ett växthus.
Jag ska odla en del mot södervägg i år tänkte jag. Bland annat lite tomater.
 
Jag behöver ett större växthus! Jag kan ju inte välja bland allt som behöver växthuset för att må prima. Alternativet är att odla i kruka mot södra sidan av huset. Det är väl liksom billigare att köpa fler stora krukor än att köpa ett växthus.
hehe, vem behöver inte ett större växthus? 🤪

Jag brukar driva upp mina tomater och paprikor i växthuset, sen ställer jag dem utanför, mot husväggen som är i söderläge. Brukar funka skitbra!
Mitt största problem just nu är att jag är sugen på att driva upp ett gäng citrusträd av olika slag och hade en plan på att de skulle övervintra i växthuset (med frostvakt). Men de kommer ju liksom inte få plats i mitt lilla pluttväxthus... 😫
 
Toppen, tack för tips! Kommer ju inte bli så mycket plats i de eventuella växthusen men det vore så roligt med aubergine och paprika tycker jag. :) Är sugen på att testa paprikan Ferenc tender och Lipstick, samt auberginen Diamond. :) var hittade du de Barbentane?

Jag har odlat Diamond och den växte villigt, satte frukt som blev ca 5-7 cm och sen...stannade allt. Frukterna varken växte eller mognade, och jag vet inte varför men envis som jag är ska jag testa i år igen :D
 
Jag skippade varmbänksodlandet i fjol för att jag vintersådde i växthuset och behövde inte mer plats för tidiga sådder. Nu har jag vintersått ännu tidigare i växthuset detta år, och kan inte riktigt bestämma mig om jag ändå ska dra igång en varmbänk också.

Motivationen för hela varmbänkskonceptet kändes på något sätt starkare när det var fruset och snö runtom och man kunde gå ut och beskåda underverket att där var en odlingstemperatur på + 20 i ytlagret och många fler grader en bit ner. Och såklart för att jag inte hade något växthus alls för ett par år sedan.

Har ju planer på att ev kunna sätta ut några sötpotatissticklingar i varmbänkslådan längre fram i vår, så den måste fyllas upp ändå. Och hästgödseln ska ta vägen någonstans, så det är kvickt löst med materialet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 569
Senast: Gunnar
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 179
· Visningar
39 661
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 338
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 858

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp