Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon som vet om det går att sälja plantor av kronärtskocka och paprika?

Frågan är ju om jag bara ska så till mig själv eller även till försäljning.
 
Jag funderar på hur mycket pengar det egentligen är försvarbart att lägga på trädgård och odling som hobby, för egen del alltså. Ibland känner jag lite vånda över att det drar iväg.. Å andra sidan märkligt att jag behöver ha den här kampen med mig själv då jag en gång i tiden la ett antal tusen per månad, utan större reflektion, på hästar :angel:

Idag hoppas jag i alla fall att en del fröer som jag beställt ska anlända. Inser dock att jag missat köpa t.ex. bladpersilja så... en tur till Blomsterlandet kanske?
Jag blir ibland dumsnål med trädgård och odling. :p Har kanske också svårt att skifta till att även detta område är okej att kosta pengar?
Har i alla fall lärt mig att det är värt att lägga någon extra tia på vattenslangs(bevattnings-)tillbehör från Gardena istället för billigaste. De billigaste går sönder samma säsong, helt värdelösa! Har haft både kopplingar och spraymunstycken som gått sönder väldigt snabbt. Och då blir man ju så sur. Därför köper jag nu enbart Gardenas, de lämnar också 5 års garanti. :)
 
Har gjort en vill-ha-lista på fröer. 42 sorter just nu. Har frö till 27 av dem.
Sen tillkommer sånt jag har frö till från förra året, har försökt exkludera dem från denna lista för att inte köpa på mig sådant jag redan har. Kommer säkert tillkomma ett 30-tal sorter till när jag sorterat där... :D

Det blir ju dock blandat med bulk (morötter, kål osv) och fåtal plantor (specialtomater, aubergine osv). Bulken kör jag mest på en sorts morot, en sorts broccoli osv. Vissa andra är mest kul att testa. På tomatsidan vill jag ha mycket tomater men många olika sorter, så det får ju bli en begränsning i antal plantor per sort.
 
Är det någon som vet om det går att sälja plantor av kronärtskocka och paprika?

Frågan är ju om jag bara ska så till mig själv eller även till försäljning.
Paprika går kanon att sälja! Tror kronärtskocka kommer gå sämre. "alla" gillar paprika. Jag upplever att paprika, chili, tomat, gurka och basilika är extremt lättsålda. Aubergine, grönkål och liknande var svårsålda .
 
Paprika går kanon att sälja! Tror kronärtskocka kommer gå sämre. "alla" gillar paprika. Jag upplever att paprika, chili, tomat, gurka och basilika är extremt lättsålda. Aubergine, grönkål och liknande var svårsålda .
Jag upplevde tomat som lite svårsålt förra året. Kanske sålde jag det på fel sätt eller fel pris.
 
Jag upplevde tomat som lite svårsålt förra året. Kanske sålde jag det på fel sätt eller fel pris.
Jag utgår bara från mig själv, jag har sålt växter i två-tre år, tomat var första gången förra året. Jag hade MÄNGDER, jag fick nästan inte några kvar till mig själv :D alla mina plantor kostade 20kr/st eller 3 för 50. Utom gurka, dom tog jag mer betalt för tror jag.
 
Jag utgår bara från mig själv, jag har sålt växter i två-tre år, tomat var första gången förra året. Jag hade MÄNGDER, jag fick nästan inte några kvar till mig själv :D alla mina plantor kostade 20kr/st eller 3 för 50. Utom gurka, dom tog jag mer betalt för tror jag.
Hur stora tomatplantor hade du då? Var det små enmånadersplantor eller plantor som hunnit växa till sig och få blomknoppar?
 
Har varit på Blomsterlandet och köpt en sabla massa fröer, så för det! :mad: :banghead:
Köpte även penséer, i januari! Så nu ska de ner i lådorna på altanen och jag ser att både lejongapen, jättevallmon och de självsådda penséerna från förra året börjar växa mer.

Funderar på att så en pallkrage med svartrot, sen ska jag så både sommar- och höstmorötter, förså inne chili, tomat, paprika och kronärtskockor i helgen. Köra bort skräp i morgon och plantera alla mina hundratals lökar jag köpte i höstas och som fortfarande inte kommit i jorden! :o :angel:

Ah, en hel "ledig" vecka nu. Hoppas på bra väder så jag hinner röja på tomten det jag inte hann i höstas. :love:
 
Ny beställning. :) Kan tydligen få hjälp med odlandet av föräldrarna om jag tar hand om skörden. Fair deal. :D I helgen ska jag så chili, aubergine och paprika (de jag har hemma).
IMG_20200124_112851_841.jpg
 
Idag har jag haft vårkänslor! Jag har suktat hela "vintern" efter att vintern ska komma, men nu är massor av lökar på väg upp (även tulpanerna), fikonträdet som står ute har knoppar (liksom rosorna) och ett syrénbuskage som jag gick förbi på promenaden påbörjat lövsprickning. Så jag kände att nu får det lika gärna bli vår på riktigt.
 
Vad kan tänkas vilja växa här :confused:
49C9DBA3-1843-453E-B76A-43190239E9E9.jpeg

bilden är tagen från väster men det står ett träd där jag står så det är rätt mycket skugga Jag bor på gränsen mellan zon 2 och 3
Just nu har jag snöat in på hortensior
 
Hoppar in i tråden. Flyttade in i september och är vansinnigt taggad på vår och att få se vad som dyker upp! Har (vad jag tror) en rätt välplanerad trädgård full med blommor, om än lite övervuxen i dagsläget.
Nu börjar vad jag tror är krokus (men de äter rådjuren upp) och snödroppar upp. Vintergäck och vintergröna blommar.

Jag och sonen sådde igår, lite tjuvstart med tomater, spenat, ärtor och bondbönor. Kommer så en omgång till sen. Förutom det ska det också odlas squash, morot, gulbeta och lök. En hel del frukt och bär finns redan i trädgården så jag ska få till lite självhushållning tänkte jag.

När vi grävde om pallkragarna hittade jag några lökar som håller på att gro. Slängde ner dem i en kruka, lite spännande att se vad det är.

Sen vi flyttade in har vi mest klippt en häck och skördat äpplen. Ska ta bort eller i alla fall minimera en enorm kornellbuske, det lär ta ett tag. Funderar på att plantera några sticklingar i ett "hål" mot gatan som behöver nåt buskage.

Ett par rabatter ska bort också. Har klippt ner pioner och daggkåpa i en. Har grävt lite mest för skojs skull, men lär ju komma upp för mycket för att det bara ska funka att så gräs på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 306
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 809
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 577
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp