Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Storpotäten/sötpotatisen sköter sig! :love: Det spirar lovande även i chili- och paprikabyttorna, och något pytteembryo kan anas i de tidiga växthussådderna av sallad och pak choi med mera. Nu har jag även asat hem några fröer till att fylla fönster och hyllor med, och så småningom grönsakslanden och rabatterna.

Några av facken var faktiskt tomma på Blomsterlandet, men inte så många och inget som jag särskilt var ute efter. Jag brukar inte snåla med odlingsbara saker men växthusgurkan är en sådan sak som jag faktiskt är tveksam om jag hade köpt på fullpris, FYRA ynka fröer Deltastar för 55 spänn? :eek: Hur kan de vara så dyra? Men för halva priset får det gå, jag testade dem förra året och de gav bra utdelning och var goda.

Härnäst ska jag rota fram några fröer till som känns rimligt att så nu, tror att rotsellerin och auberginen kan funka redan + att jag blev så inspirerad av sötpotatisen, så jag har skaffat lite utsäde till ingefära och gurkmeja att sätta i krukor.


IMG_4067.JPG
 
Har kommit över ett till badkar att odla i och har nog bestämt att det får bli pepparrot i den. Har sätt upp mig på att få mejl när utsädet börjar säljas :D
 
Daglilja, krikon (men de västerbottniska rådjuren äter krikon), brandlilja (aka torparlilja), kungsängslilja, krokus, mynta, johannesört och rhododendron är väl de jag kommer på på rak arm.
Rhododendron skulle det kunna bli fler :up: läste också att rådjur inte gillar hortensia och hur är det med pioner tro :confused:
Påskliljor får också vara ifred.
Jag fullkomligt avskyr påskliljor :o faktiskt och jag gillar inte gula blommor alls :cautious: så här blir nog inga gula blommor
 
Nä nu vill jag också vara med här 😁 Förra sommaren blev jag med hus och tomt men blev just inget odlat för blev också med minimänniska som tog upp ganska mycket tid och tanke. Nu har jag börjat planera för en liten köksträdgård och ska försöka att inte ha för mycket utan bara så jag hinner med att ta hand om allt + jobb + vild ettåring + kanske kramas med sambon någon gång ibland 🙄 We'll see about that....
 
Jag har med ljus och lykta letat efter frö till purpursalvia (dvs. salvia officinalis fast i purpur). Är det någon här som vet var det går att få tag i?
 
Senast ändrad:
Jag har med ljus och lykta letat efter frö till purpursalvia (dvs. salvia officinalis fast i purpur). Är det någon här som vet var det går att få tag i?

Jag hittar den i listan hos Bo Grönt och Essunga. Den finns också som frö men listad som slut hos Vivara.se. Den kanske kommer senare?

Edit: Sedan har jag hittat den som planta i UK. Sök på Salvia officinalis purpurascens så får du träffar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
850
· Visningar
29 264
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 806
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 575
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp